روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

آنچه در مراسم پایانی جایزه کتاب سال دانشجویی گذشت

حال کتاب خوب نیست

جمال رحیمیان در مراسم پایانی جایزه کتاب سال دانشجویی با تأکید بر این‌که حال کتاب خوب نیست، گفت: باید کار اورژانسی انجام بدهیم؛ همه ما حاضریم حتی غذا نخوریم اما صفحه مجازی خود را داشته باشیم که این موضوع تهدید جدی برای «یار مهربان» (کتاب) است.
مراسم پایانی بیست و نهمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و بیستمین دوره پایان‌نامه سال دانشجویی، سه‌شنبه، ۲۴ آبان‌ماه همزمان با روز کتاب و کتابخوانی با حضور جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مهدی محقق، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی در سالن همایش‌های پژوهشگاه رویان برگزار شد.
پروانه افشاریان، معاون پژوهشی موسسه رویان  با بیان این‌که دو عنوان «کتاب» و «پایان‌نامه» در عنوان این مراسم برجسته‌تر است، اظهار کرد: این کلمات کتابت، نوشتن و  نگارش را به ذهن متبادر می‌سازند که از نمودهای تمدن و فرهنگ به شمار می‌روند و یکی از مهم‌ترین وسیله‌های ثبت و ضبط افکار و وسیله آگاهی دادن به آیندگان به علم امروز است و چه بسا اگر در بند کشیدن علم با نوشتن نبود، امروز بسیاری از پیشرفت‌ها در علوم حاصل نمی‌شد.
 او با بیان این‌که از واژه «دانشجویی» نیز در عنوان نشست نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، توضیح داد: دانشجو یعنی جوینده دانش و صاحب اندیشه که دغدغه‌مند است و در نهایت فردی است که قدرت تأثیرگذاری دارد. دانشجو بودن یعنی کسی که خود را به علم دیروز  مسلح کرده و با تیزبینی مشکلی را در جامعه دیده و درک کرده بعد صاحب دغدغه شده و به دنبال ارائه راهکار برآمده است، در نتیجه با تحقیق و تفحص بر دانش موجود افزوده و با ثبت آن درصدد انتقال به آیندگان برمی‌آید.
معاون پژوهشی دانشگاه رویان افزود: دانشجو صرفا به معنای حضور فرد در دانشگاه نیست بلکه هر فردی که بتواند با ارائه اندیشه و بیان نظرات و ایجاد سوال برای برطرف کردن مسئله در جامعه برآید و گره‌ای را بگشاید به نوعی دانشجو به حساب می‌آید.
 افشاریان با ارائه توضیحاتی به شکل‌گیری موسسه رویان پرداخت و گفت: دکتر کاظمی آشتیانی بر اثر تحقیق و تفحص صاحب یک دغدغه ‌شد و با تحقیق راه‌کار ارائه داد. او با بصیرت متوجه شد بیماران برای درمان ناباروری از  کشور خارج می‌شوند این یک دغدغه برای فردی که صاحب اندیشه بود، درمان هزینه دوچندان بر خانواده‌ها تحمیل می‌کرد که این دغدغه دیگری بود و با خروج هر خانواده ارز از خانواده خارج می‌شد که این هم دغدغه دیگری بود و پس به دنبال ارائه راهکار، به تأسیس پژوهشگاه رویان اقدام کرد تا بتواند دغدغه‌های یادشده را مرتفع کند. اما او به این موضوع بسنده نکرد و دانشجویان و استادان را جذب کرد تا به علم روز مجهز شوند و با تفحص علم روز دنیا را به ایران بیاورند و علم سلول‌های بنیادین متولد شد.
او در پایان گفت: نوشتن موجب تمدن‌سازی می‌شود، نوشتن پایان‌نامه اول قدم برای جهت‌دادن به ذهن در قدم‌های بعدی نوشتن است. پژوهشگران و دانشجویان و استادان،کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری به تفحص و اندیشه شما نیازمند است، بخوانید و بنویسید اما با نگرش به ارائه راه‌کار در جهت حل مشکلات کشور، بمانید و بسازید و در این مسیر ملول نگردید.
در ادامه عظیمه اخلاق‌پور و چون هو چن - دانشجوی چینی برگزیده بخش پایاین‌نامه- پایان‌نامه‌های خود را به صورت خلاصه توضیح دادند.
 حامد علی‌اکبرزاده، دبیر جشنواره‌های یادشده نیز در ادامه مراسم توضیحاتی درباره آثار دریافت شده در جشنواره‌ها داد: در بخش پایان‌نامه سال دانشجویی  مجموعه ۷۲۷ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شد که طبق روال هر سال علوم انسانی با ۲۵۳ عنوان بیشترین فراوانی را داشت.
 او در این بخش تأکید کرد: اگر اعتراضی نسبت به داوری‌ها وجود داشته باشد، ما به داوران ابلاغ می‌کنیم و سپس نتیجه را به دانشجویان می‌گوییم. اطمینان می‌دهم در روند داوری‌ها روال علمی لحاظ می‌شود و سلیقه غیرعلمی در انتخاب آثار نقشی ندارد.
 علی‌اکبرزاده در ادامه درباره بخش کتاب سال نیز گفت: در مجموعه تمامی دوره‌های کتاب سال دانشجویی ۱۲ هزار نفر شرکت کرده‌اند که سهم امسال از این تعداد ۶۱۲ اثر بوده است. در میان آن‌ها علوم انسانی با ۳۰۶ اثر بیشترین فراوانی را میان شاخه‌های دیگر داشت.
 به گفته او نسبت تألیف به ترجمه ۷۰  به ۳۰ درصد بود که این موضوع نشان از پویایی علمی کشور است.
در ادامه مراسم حمیدرضا شربتیان، مدیر اپلیکیشن کتاب صوتی نوار، نیز در سخنانی بر حمایت از تألیف پژوهش‌محور تأکید کرد و گفت: تا زمانی که حمایت از تألیف در مقابل ترجمه یکسان نباشد، مولف تولید محتوای فارسی نمی تواند از تألیف، کسب درآمد کند و مشکلی حل نخواهد شد. از علاقه‌مندان می‌خواهم زنگ خطر را جدی بگیرند.
او افزود: ما در این اپلیکشین تمام قد در رسیدن به هدف حمایت از تألیف در کنار مجموعه‌هایی چون جهاد ایستاده‌ایم  و از همه می‌خواهیم این زنگ خطر را جدی بگیرند.
باید کار اورژانسی کرد
جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی گفت: با وجود فضای مجازی، حال یار مهربان خوب نیست و نیاز به عنایت ویژه‌ای دارد. هر کدام از ما در هر جایگاهی که هستیم باید به حال خوب یار مهربان کمک کنیم زیرا قرن‌ها همراه ما و تعالی‌بخش ما بوده است.  او تأکید کرد: باید کار اورژانسی کرد؛ همه ما حاضریم غذا نخوریم اما صفحه مجازی خود را داشته باشیم که این موضوع تهدید جدی برای یار مهربان است.
  علی‌اکبرزاده در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی پیشنهاد کرد تا برگزیدگان دو جشنواره یاد شده از تسهیلات بنیاد نخبگان بهره‌مند شوند، آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه کمی تغییر کند و کسانی که برگزیده جشنواره شده‌اند، امتیازی در آنجا داشته باشند. همچنین دانشجویان برگزیده تسهیلاتی در وزارت علوم برای جذب هیئت علمی داشته باشند.  
در ادامه مراسم پایانی جایزه کتاب سال دانشجویی، با حضور علی‌اکبرزاده، جمال رحیمیان و امامی از مهدی محقق تجلیل شد.
مهدی محقق نیز در سخنانی اظهار کرد: چند نوع کتاب داریم کتاب تدوینی و کتاب تکوینی؛ کتاب تدوینی همان قرآن کریم است. این کتاب با کلمه کتاب آغاز می‌شود. کتاب تکوینی نیز دو نوع است آفاقی و انفسی. آفاقی همان عالم جهان و هستی است و  انفسی هم همان انسان است.
 او افزود: کتاب جایگاه شریفی در تمدن اسلامی داشته و دانشمندان بزرگ ما انواع و اقسام کتاب تألیف کرده‌اند که برخی از کتاب‌ها حالت دایره‌المعارفی دارند مانند بحارالانوار، و «شفا» و «قانون» ابن سینا.
 مهدی محقق با ارئه توضیحی درباره نام‌گذاری کتاب‌های ابن سینا که «شفا» درباره فلسفه و «قانون» درباره پزشکی است گفت: کسی که طبیب باشد باید فیلسوف هم باشد. ابن سینا هم فیلسوف و هم پزشک بود.
 او در پایان گفت: ما باید نهایت توجه را به کتاب داشته باشیم، همانطور که پیشنیان فرهنگ اسلامی را زنده نگه داشتند و باید این راه را ادامه دهیم.
 حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی که به نمایندگی از آیت‌الله جوادی آملی در مراسم حضور داشت، سخنانی را درباره کتاب و اهمیت و جایگاه آن به نقل از پدرش برای مخاطبان خواند.
امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در سخنانی گفت: کتاب و انتقال دانش به صورت مکتوب ارزش بزرگی در تمدن اسلامی بوده است که به این علت که ما نتوانستیم به خوبی آن را منتقل کنیم، برخی ارزش زیست در سپهر تمدن را نمی‌داند و این نشان‌دهنده این است که من استاد، بد عمل کرده‌ام.
 او با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد  مصرف فرهنگی دانشجویان چیزی غیر از کتاب است، خاطرنشان کرد: باید دانشجویان را با کتاب خوب آشتی بدهیم و تحولات صنعت و جامعه را نیز در این زمینه در نظر بگیریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه