روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان:

دعوت از خانواده‌ها به کتابخانه‌ راهی موثر برای معرفت‌بخشی در حوزه کتاب است

 نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: ایجاد فضای امن دارای امکانات در کتابخانه و هدایت و دعوت از خانواده‌ها در قالب اردو در کتابخانه راهی موقر برای معرفت بخشی در حوزه کتاب است
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در دیدار با آرزو ولی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، معاونین، همکاران ستادی و کتابداران شهرستان ساری، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی و گرامیداشت یاد و نام و خاطره علامه طباطبایی (ره) که سااروز ارتحالشان به این روز نامگذاری شده ، اظهار کرد: از فعالیت و خدمات بیش از ۳۰۰ همکارانتان صمیمانه تشکر می‌کنیم، البته در همه زمینه‌ها موانع و مشکلات است که گاه انسانی و گاه طبیعی است‌، عدم همراهی و همکاری و مانع تراشی همیشه وجود دارد اما در مجموع از دردمندی و دغدغه شما تشکر می‌کنیم‌.
وی افزود: خداوند کتاب‌هایی را در اختیار ما قرار داده، قرآن کتابی که خودش نوشته و کتاب های دیگر که قلم در اختیار بشر قرار داده شده است، میلیاردها و میلیون‌ها آثار قلمی خوب و بد، مخرب یا سازنده در تاریخ بشری نگاشته شده است که تمدن معلول تراوشات همین قلم است.
آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: قرآن، بیان و قلم مثلث سازنده ای است که خداوند به ما عطا کرده است، منتها برخی با کتاب و قلم دشمنی میکنند که بخشی به علت آن است که نمی‌دانند، استفاده از این کتاب و منبع خودش نیاز به معرفت دارد.
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: با فرهنگ‌سازی و معرفت میتوان در باغ شیرین و زیبا و گوارای کتاب گشت و گذار کرد، با ابزار رسانه از جمله رسانه مکتوب باید آگاهی‌رسانی و آگاهی‌بخشی صورت بگیرد.
این مسئول اضافه کرد: باید به‌صورت کارشناسی زمینه‌های رشد رغبت اجتماعی و استقبال عمومی به مسئله کتاب و کتابخوانی را افزایش بدهیم، مثلا اینکه در هر شهر یک کتابخانه مرکزی داشته باشیم کافی نیست و اگر در کنار آن چند شعبه فرعی کتابخانه راه‌اندازی کنیم خوب است و استقبال بیشتر می‌شود‌، راهکار دیگر اینکه منابع مورد نیاز محققین برای نوشتن مقاله را در اختیارشان قرار بدهید.
وی با تاکید بر رعایت شاخصه‌های کتابخوانی همچون دنیا، خاطرنشان کرد: ایجاد فضای امن دارای امکانات در کتابخانه و هدایت و دعوت از خانواده‌ها در قالب اردو در کتابخانه راهی موقر برای معرفت بخشی در حوزه کتاب است، همچنین مشوق‌های لازم نیز باید برای کتابخوانان برتر درنظر گرفته شود اینکه در رسانه مورد تشویق قرار بگیرد خوب است. آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: مهمترین کتاب قرآن است بنده در این باره در خطبه‌های نماز جمعه این هفته صحبت کردم که متاسفانه برخی از رسانه‌های محلی تذکرات ما را در رابطه با کتاب منتشر کردند اما در رابطه با قرآن ننوشتند، سوال اینجاست که افراد در روز چند صفحه قرآن می‌خوانند؟ آیا بلد هستیم قرآن را بی‌غلط بخوانیم؟ واقعا قرآن مظلوم و مهجور است، شکایت قرآن و کتاب مفیدی که در قفسه است مهم است، چرا مطالعه و مراجعه در این حوزه ضعیف است؟ شکایت کتاب و قلم مهم‌تر از شکایت یک مسئول است، امیدواریم که مورد گله و شکوه شکایت کتاب، قلم و یا یک مسئول دلسوز و دغدغه‌مند نباشیم و از سفره پرنعمت الهی کتاب و کتابخوانی که قرن‌ها برایش زحمت کشیده شده و میراث و ذخیره تاریخ بشری است بهره بگیریم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از تعداد کتابخانه ها، ثبت نام کنندگان، انواع خدمات در حال ارائه به علاقه مندان و بخش های مختلف این نهاد عمومی پرداخت و از برگزاری بیش از ۴۶۰ برنامه متنوع فرهنگی در کتابخانه عمومی استان به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب از ۲۱ آبان لغایت ۲۷ آبان ماه خبر داد.
آرزو ولی‌پور ضمن قدردانی از نگاه ویژه نماینده ولی فقیه در مازندران به حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: در حال حاضر استان مازندران دارای 119 باب کتابخانه عمومی با زیربنای حدود 54 هزارو 708 متر مربع شامل 94 باب کتابخانه عمومی نهادی، 24 باب کتابخانه عمومی مشارکتی و یم باب کتابخانه عمومی مستقل است.
وی تعداد کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را 83 هزار نفر اعلام کرد و افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال گذشته افزایش 91 درصد افزایش یافته است.
ولی‌پور از افزایش هشت برابری تعداد امانت منابع در کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: تعداد کل منابع کتابخانه‌های عمومی استان در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 220 هزار نسخه است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران از اجرای 14 پروژه با زیربنای تقریبی 5000 متر مربع در سطح استان خبر داد و افزود: بیش از 46 هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی 14 میلیارد ریال توسط خیران اهدا شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه