روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

فرصت صادرات گاز ایران به پاکستان از طریق تجارت گازی با روسیه

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مناسب است که گاز روسیه را بخریم و خودمان آن را به دیگر کشورها بفروشیم، اما اگر امکان انجام این سیاست نبود، سوآپ هم برای ما منفعت زاست و باید آن را پیگیری کنیم.
جعفر قادر‌ی با اشاره به ضرورت تعامل با روسیه در حوزه انرژی عنوان کرد: ما باید در فروش گاز روسیه به صورت سوآپ یا بازصادرات و خرید آن، مشارکت کنیم. در مورد اهمیت این موضوع هیچ شبک و شبهه‌ای وجود ندارد. وی اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم نقش خود را در سوآپ گازی کشورهای منطقه بیشتر تثبیت کنیم، قدرت چانه‌زنی ما افزایش می‌یابد. با تجارت گاز روسیه این امکان ایجاد می‌شود که در ماه‌های سرد سال ناترازی گازمان را مدیریت و از مضرّات آن جلوگیری کنیم. همچنین از طریق مشارکت در فروش گاز روسیه می توانیم به رفع نیاز کشورهای منطقه بپردازیم.
* با خرید گاز روسیه می‌توانیم گاز خودمان را به پاکستان صادر کنیم
قادری گفت: وقتی با تجارت گاز روسیه، یک قدم به سمت تبدیل به هاب گازی در منطقه برداریم، احتمال بروز تنش‌ها و درگیری‌ها کاهش می‌یابد و امنیت تمامی کشورهای منطقه نیز بیش از پیش تأمین می‌شود. از سوی دیگر، اجرای این سیاست بستر مناسبی را برای همکاری کشورهای منطقه در سایر زمینه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سیاست سوآپ گاز روسیه یا خرید و بازصادرات آن توسط ایران، امکانی برایمان فراهم می‌کند تا از این گاز در شمال کشور استفاده کنیم و گاز خود را در جنوب به دیگر کشورها از جمله پاکستان، هند و دیگران بفروشیم. به این ترتیب، هزینه‌های حمل و نقل گاز در داخل کشور کاهش می‌یابد و از هدررفت انرژی نیز جلوگیری می‌کنیم.
* اگر ایران از فرصت تجارت گاز روسیه بهره نبرد‌، دیگران بهره می‌برند
وی گفت: در ابتدا آنچه اهمیت دارد این است که تعاملی با روسیه در حوزه گازی برقرار کنیم. چه به سوآپ گاز روسیه بپردازیم و چه آن را بخریم و خودمان بفروشیم، برای کشور مزیت دارد. شاید بهتر باشد که گاز روسیه را بخریم و خودمان آن را به دیگر کشورها بفروشیم، اما اگر امکان انجام این سیاست به صورت 100 درصدی مهیا نبود، سوآپ هم برای ما منفعت زاست و باید آن را پیگیری کنیم. واقعیت این است که اگر ما از فرصت پیش آمده استفاده نکنیم و به سوآپ گاز روسیه نپردازیم، کشورهای دیگر از آن بهره می‌برند.
قادری ادامه داد: روسیه دارای تجربیات خوبی در صنعت گاز است و سال‌هاست تأمین کننده گاز اروپا بوده است، بنابراین افزایش روابط گازی با این کشور می‌تواند به انتقال دانش به کشورمان منجر شود و از این لحاظ نیز دارای مزیت است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش روابط ایران با کشورهای همسایه در حوزه ی انرژی می‌تواند به تقویت موقعیت سیاسی ایران در منطقه منجر شود و مزیت‌های سیاسی برای کشورمان داشته باشد. وزارت نفت اقدامات خوبی را در زمینه استفاده از فرصت‌های پیش آمده در زمینه‌ انرژی انجام داده است و پیگیری جدی آن‌ها می‌تواند منافع کشور را بیش از پیش تأمین کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه