روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

انتقال آب به تصفیه خانه سنندج در ایستگاه آخر قرار گرفت

  آب، عامل توسعه پایدار است و بیشتر کارهای توسعه‌ای در کشور به مسئله آب وابسته است. وقتی بحران آب وجود داشته باشد، در بقیه مسائل مشکلات زیادی به وجود می‌آید. کشور ما به چند دلیل ظرفیت بحرانی‌شدن در زمینه آب را دارد؛ یک دلیل اینکه توزیع بارندگی‌ها و منابع آب در پهنه سرزمین یکسان نیست، مناطقی هستند که هزارو ٤٠٠ میلی‌متر بارندگی دارند و مناطقی هم هستند که بارندگی‌شان کمتر از ٥٠ میلی‌متر است. اگر در کمبود آب اعمال مدیریت درست و حکمرانی خوبی داشته باشیم به سمت بحران نمی‌‌رویم، اما اگر هم‌زمان با کمبود آب، اعمال حکمرانی خوبی نداشته باشیم، طبیعی است که این مشکل تبدیل به بحران خواهد شد. پس زمینه‌ها و پتانسیل بحران در مناطق گسترده‌ای از پهنه سرزمین ما وجود دارد، اما بحرانی‌شدن آن به مدیریت ما برمی‌گردد. امروزه مدام از گوشه‌وکنار صحبت‌هایی درباره انتقال آب می‌شنویم و این امر راهکاری است که در جای‌جای جهان از آن استفاده می‌شود.
به گزارش خبرنگار ما، یکی از پروژه های انتقال آب که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است مگا پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج با اعتبار بالغ بر 800 میلیارد تومان است. چند سالی می‌شود که آب مخزن سد قشلاق سنندج به دلیل تغذیه‌گرایی دچار تغییر در طعم و بو شده و این موضوع، نارضایتی مردم را به دنبال داشته است، تا اینکه تصمیم بر این شد برای رفع این مشکل، از سد آزاد بطور مستقیم، آب به تصفیه‌خانه سنندج انتقال یابد.سد آزاد در ۴۰ کیلومتری جاده سنندج- مریوان بر روی رودخانه آزاد واقع‌شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج ۵۹۵ متر و ارتفاع ۱۲۵ متر از پی، امکان ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد. طرح انتقال آب شرب سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ اولیه 480 متر است که در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، در افق سال 1425 ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.
در همین پیوند حبیب الله علی اصغری مجری طرح سد آزاد، در جریان بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه شهر سنندج، گفت: عملیات اجرایی انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در گام پایانی قرار گرفته است.
وی گفت: پروژه خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج ۲۷ کیلومتر است که با اتمام لوله‌گذاری مسیر انتقال و نصب تجهیزات تا ورودی تصفیه‌خانه آب سنندج جهت تست هیدرواستاتیک آبگیری شده است. علی‌اصغری ادامه داد: این طرح یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بوده که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی در مدت کمتر از دو سال و با همت و تلاش قریب به ۶۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی که بیشتر بومی استان کردستان بوده‌اند، به این مرحله رسیده است و به‌زودی مردم شهر سنندج از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند خواهند شد. مجری طرح انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج بیان کرد: پروژه خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج ۲۷ کیلومتر است که در حال حاضر با اتمام لوله‌گذاری مسیر انتقال تا ورودی تصفیه‌خانه آب سنندج جهت تست هیدرواستاتیک آبگیری شده است.
وی تاکید کرد: عملیات ساختمانی و لوله‌گذاری و همچنین نصب تجهیزات انتهای پروژه در محوطه تصفیه‌خانه آب سنندج نیز در مرحله تکمیل است.
این مقام مسئول گفت: میزان پیشرفت کل پروژه تاکنون به ۹۷ درصد رسیده است و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده پس از اتمام عملیات اجرایی باقیمانده به‌زودی شاهد افتتاح پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خواهیم بود. به گفته علی‌اصغری طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود ۶۰ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که در این میان ۲۷ کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای ۱۴۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر منشعب شده و با بهره‌برداری از آن سالانه امکان انتقال ۵۷ میلیون مترمکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل ۷۰۰ هزار نفر، در افق سال ۱۴۲۵، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب باکیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه