روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان - شماره 4251

یک سبک زندگی سالم

 طلعت امیریان- در هر سبک زندگی، فرهنگ، طرز تفکر، هویت، و نگرش‌های مختلفی وجود دارد که در آن افراد، الگوهای رفتاری مشخصی را دنبال می‌کنند. نوع تصمیمات و انتخاب‌هایی که هر فرد در زندگی اتخاذ می‌کند با سبک زندگی‌اش ارتباط دارد. سبک زندگی در واقع حاصل انتخاب‌ها، شانس، و منابعی است که در طول زندگی پیش روی فرد قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برای داشتن سبک زندگ سالم، شرایط محیطی است. یعنی شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند.
عادت به انجام کارهای مفید و سالم و دوری از عاداتی که برای سلامت انسان مضر است. اینها پیام آور یک سبک زندگی سالم است. سبک زندگی سالم از سه جنبه فردی، محیطی، و رابطه‌ی فرد با محیط پیرامونی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در واقع فرد با انتخاب سبک زندگی سالم می‌کوشد تا آگاهانه در راستای بهبود سلامت خود، دیگران، و محیط پیرامونش تلاش کند. سلامت نیز دو نوع است: سلامت جسمی (فیزیکی) و سلامت روانی.
سبک زندگی سالم ابعاد مختلفی دارد و بعد های روانی ,اجتماعی,معنوی و… را شامل میشود. سازمان بهداشت جهانی سلامت را برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی، و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو،  را یک سبک زندگی سالم میداند …
همچنین سالم بودن چیزی فراتر از خوردن گاه و بی گاه سالاد یا رفتن به پیاده روی کوتاه مدت هر چند هفته یک بار است و شما نیازمند رعایت موارد مختلفی هستید تا بتوانید سبک زندگی سالم و خوبی داشته باشید.
برای داشتن یک سبک زندگی سالم و خوب در وهله نخست شما باید یک برنامه مناسب با سبک زندگی خودتان تنظیم کنید
همانطور که گفتیم زندگی سالم فراتر از ورزش کردن های بی برنامه و گاه و بیگاه و…است وابعاد گسترده تری از زندگی افراد را شامل میشود.
زندگی سالم به صورتی نیست که بگوییم این زندگی سالم است و ان یکی ناسالم! بلکه سبک زندگی افراد را میتوان یک طیف در نظر گرفت که یک سمت آن زندگی کاملا سالم است و سمت دیگر ان زندگی ناسالم!هر شخصی با توجه به سبک زندگیش در قسمتی از این طیف جای میگیرد,ممکن است شخصی زندگی کاملا سالم و ایده عالی داشته باشد ولی شخصی دیگرسبک زندگی کاملا ناسالم.همچنین شخص دیگری ممکن است درست وسط این طیف قرار گیردو…
برای داشتن یک زندگی سالم و با نشاط لازم است که مواردی را در ابعاد سلامت روانی و جسمانی رعایت کنیم.یعنی به عبارتی نمیشود فقط به جنبه جسمانی انرژِی و وقت گذاشت و ورزش کرد و غذاهای سالم خورد و گفت که من یک زندگی سالم دارم,نه!در کنار رعایت سلامت جسمانی باید توجه ویژه ای هم به سلامت روانی کرد تا به داشتن یک سبک زندگی سالم نزدیک تر شد…
برای داشتن زندگی سالم، بطور منظم ورزش کنید. از مصرف غذاهای چرب و شیرین بپرهیزید. سعی کنید غذاهای سالم حاوی چربی غیراشباع و امگا 3 میل کنید. بیشتر آب بنوشید. از رژیم‌های سنگین و فشرده دوری کنید؛ و کارهای جدید و جالبی که مورد علاقه‌تان است را تجربه کنید. همچنین از مصرف الکل و دخانیات بپرهیزید و حتما خواب و استراحت کافی داشته باشید. رعایت بهداشت، شاد بودن و لبخند زدن، و کاهش استرس و اضطراب نیز به شما کمک می‌کند که زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تری داشته باشید.
به یاد داشته باشید که برای رسیدن به سبک زندگی سالم، قرار نیست که زندگی عادی خود را رها کنید؛ یا مانند یک دونده ماراتن صبح تا شب بدوید، سبزیجات بخورید و ساعت‌های طولانی مدیتیشن انجام دهید. بلکه صرفاً با چند تغییر کوچک می‌توان سبک زندگی سالمی داشت. تغییرات کوچکی که نتایج بزرگی در زندگی‌تان به وجود می‌آورند. سلامت جسمی‌تان را افزایش می‌دهند؛ و موجب آرامش و خرسندی ذهن و روان می‌گردند. این تغییرات کوچک در نهایت می‌توانند مسیر زندگی شما را تغییر دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه