روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ آبان - شماره 4252

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

حقوق نخبگان کشور را از مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

 وزیر ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، پیگیری‌های لازم را در مراجع بین‌المللی به منظور احقاق حق نخبگان کشور و مردم ایران انجام خواهد داد.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال خود در پیام‌رسان بومی «بله» در واکنش به حذف چند اپلیکیشن ایرانی از فروشگاه «گوگل پلی» نوشت: اخیرا چند سکوی ایرانی که خدماتی در حوزه پیام‌رسانی و حمل و نقل ارائه می‌کنند از یک فروشگاه نرم افزاری خارجی حذف شده‌اند، از زمانی که در جریان این موضوع قرار گرفتم به معاونین مربوطه دستور دادم در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان مالک این سکوها، ابعاد فنی و حقوقی این موضوع را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی کنند.
زارع‌پور افزود: صاحبان برخی پلتفرم های مطرح دنیا که خود را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست‌های انحصارگرایانه و استاندارهای چندگانه، تلاش کرده‌اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز شوند و این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سرتاسر دنیا را از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می‌کنند. وی افزود: اگرچه این موضوع با بهانه‌های مختلف به دفعات انجام شده است، اما تکرار آن در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده‌اند، شائبه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را قوت می‌بخشد. از سوی دیگر آن‌ها چشم دیدن ایرانی توسعه یافته را هم ندارند و تلاش می‌کنند از هر ابزاری برای وابستگی ایران و ایرانی استفاده کنند.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای کشور ایران برداشته تا مردم ایران از خدمات فناورانه آمریکایی بهره ببرند! اما در همین حال دسترسی به سرویس‌های محبوب ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان است را محدود می کنند؟
وی افزود: این دست اقدامات سیاسی این پلتفرم آمریکایی که متاسفانه جایگاه انحصاری هم در فضای مجازی دارد زنگ خطری برای همه ملت‌های مستقل و نوآور دنیا محسوب می‌شود. اگر مدیران این شرکت طبق ادعای خود واقعا به دنبال خلق ارزش، آسایش و رفاه برای همه مردم جهان هستند، چرا خدمات دیجیتال و خصوصی متعلق به شرکت های دانش بنیان ایرانی که ابزار زندگی روزانه مردم هستند را محدود می‌کنند؟
زارع پور اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، پیگیری‌های لازم را در مراجع بین‌المللی به منظور احقاق حق نخبگان کشور و مردم ایران انجام خواهد داد.

معاون وزیر کار:
سرعت صدور مجوزهای کسب‌وکار ۱۰ برابر شد
 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۰ برابر شدن صدور مجوزهای کسب‌وکار در جهت تسهیلگری اشتغال در دولت سیزدهم خبر داد.
محمود کریمی بیرانوند اظهار داشت: زمان صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌صورت ثبت محور و تأیید محور است که بیش از ۹۵ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به کارشناس ارجاع نشده به‌صورت برخط و در لحظه ثبت می‌شود.
وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۳۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است و متقاضیان در نوبت دریافت تسهیلات هستند. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعیبا بیان اینکه در دولت سیزدهم یک طرح جامع رصد و پایش اشتغال ایجاد کردیم  گفت: این طرح تدوین و به همه نهادها ابلاغ شده است؛ ازاین‌رو اساس و هماهنگی و نظارت بر همه پایگاه‌های ایجاد اشتغال دولتی و غیردولتی، سامانه رصد  اشتغال است. وی ادامه داد: نزدیک به ۱۷ هزار کاربر دستگاه اجرایی با این سامانه کار می‌کنند و هر نوع فعالیت در حوزه اشتغال را در این سامانه ثبت می‌کنند، تنها سامانه‌ای که اشتغال ایجادشده را گزارش می‌کند همین سامانه رصد اشتغال است. بیرانوند با اشاره به مراحل نظارت بر ایجاد اشتغال عنوان کرد: این سامانه شامل چند مرحله نظارت است که نظارت در سطح شهرستان، استان، ملی و عالی است، دو بار در سال نظارت‌ها صورت می‌گیرد. وی بیان داشت: مراحل نظارت بر مشاغل شامل پیامکی، تماسی و حضوری است که توسط کارشناسان این وزارتخانه پیگیری می‌شود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بعضی از متقاضیان کسب‌وکارها به دنبال تسهیلات نیستند گفت: بسیاری از کسب‌وکارها نیاز به مشاوره دارند و برای ارتقا نیاز به آموزش و راهنمایی دارند که این خدمات در سامانه رصد اشتغال انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه