روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

آخرین مصوبات شورای پروانه نمایش آثار غیرسینمایی؛

با نمایش 12 فیلم بلند داستانی 11 مستند و 9 فیلم کوتاه موافقت شد

 شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با نمایش 12 عنوان فیلم بلند داستانی، 11 عنوان مستند و 9 عنوان فیلم کوتاه داستانی موافقت کرد.
به گزارش کائنات به نقل ار اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیرسینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش 12 عنوان فیلم بلند داستانی: «خانه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خطائی و شاهرخ پناهی، «هارمونیکا» به تهیه‌کنندگی مشترک ارسلان حسینی، مجید صادقی و کارگردانی امید حسینی، «کوچه باغ انار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا اشکیانی، «کشمات» به تهیه‌کنندگی مازیار محمدی نژاد و کارگردانی علی صادق زاده، «گرم ترین روز» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس داوودی، «فرانکفورت 8 صبح» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رضا یکانی، «ده سال جدایی» به تهیه‌کنندگی فرهنگی هنری سینما رسانه آسیا و کارگردانی امین کاظم زاده، «7600» به تهیه‌کنندگی علیرضا اوسیوند و کارگردانی بهروز باقری، «آفتاب گرگ و میش» به تهیه‌کنندگی مشترک محسن دانشور‏، لیلا اشرفی و کارگردانی محسن دانشور، «ماه پیشونی و مادر بزرگ» و «شب روشن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ناصر عباسی و داستانی بلند «وقتی خروس خواند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مژگان ترانه موافقت کرد.
همچنین 11 عنوان فیلم مستند: «قمرتاج» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هادی و مهدی زارعی، «چشم ها و دست‌ها» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی پنابرخدا رضایی، «رنج زیر پوست» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی محسن جعفری راد، «با آخرین نفس‌ها» به تهیه‌کنندگی فرشاد فدائیان و کارگردانی فراز فدائیان، «عمو سعید» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد حسین باقری و محمد جواد مزروعی، «آقا نعمت» به تهیه‌کنندگی مریم نقیبی و کارگردانی علی تک روستا، «همچون پرندگان ابراهیم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی، مجموعه مستند «شرح حق،تاریخ شفاهی حقوق ایران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی وحید آگاه، «سفر بهانه تو بود»، «سهم ما از زندگی» و «دست‌هایی از جنس آسمان» به تهیه‌کنندگی شهرام مقصودی و کارگردانی ناصر طاهریان پروانه نمایش آثار غیرسینمایی سازمان سینمایی را اخذ کردند.
در این شورا برای 9 اثر کوتاه‌ داستانی: «واداشته» به تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی و کارگردانی سیاوش گرجستانی، «مرد و پرنده» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی امیدی نژاد، «تو را می‌شناسم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید رضا اطیابی، «آخرین زنگ» و «ایلدا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جعفر مهیاری، «مارپله» به تهیه‌کنندگی مصطفی رستم پور و کارگردانی مشترک مصطفی رستم پور‏ و عاطفه رضایان، «باقری» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی بیگدلی، «پزشک» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ایمانی و «اتاق ماساژ» به تهیه‌کنندگی محمد قدس و کارگردانی صحرا فاطمه اسدالهی پروانه نمایش صادر شد.

چرا سینمای ورزشی در ایران موفق نمی‌شود؟
ناکامی «بیرو» در گیشه
 گرچه در آستانه جام‌جهانی فوتبال قرار داریم و تب و تاب طرفداران به بالاترین حد خود رسیده اما تصویری ورزشی از دروازبان تیم ملی فوتبال ایران در سینما چنان‌که انتظار می‌رفت مورد استقبال مخاطبان سینما و طرفداران فوتبال قرار نگرفته است.
تماشای رقابت‌های ورزشی و طرفداری تیم‌های حاضر در ورزش‌های مختلف از مهم‌ترین سرگرمی‌های عصر حاضر است و درباره‌اش می‌توان گفت تقریبا هیچگاه با بحران مخاطب مواجه نبوده است. ورزش همیشه طرفداران خاص خود را داشته و از این رو اهمیتی روزافزون را تجربه کرده است. البته میزان مخاطبان در ورزش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و تعداد طرفداران ورزشی چون فوتبال قابل مقایسه با دیگر ورزش‌ها نیست.
هنرهای مختلف نیز در نقاط مختلف جهان همیشه مخاطبان خاص خود را داشته‌اند اما به زعم بسیاری از کارشناسان، هنر هفتم به سبب همه‌گیری بیشتری که پرده نقره‌ای برایش به ارمغان آورده، همواره در جذب دنبال‌کنندگان بیشتر حسادت هنرهای دیگر را برانگیخته است.
با این همه در روزهایی به سر می‌بریم که سینما به سبب اتفاق‌های یکی دو ماه اخیر دوران خوشی را سپری نمی‌کند اما چیزی تا آغاز تازه‌ترین جام‌ جهانی فوتبال باقی نمانده و تب و تاب طرفداران این ورزش جمعی به بالاترین حد خود رسیده است.
در همین حین فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر با پرداختن به موضوعی فوتبالی از ۱۱ آبان در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته اما تاکنون (بامداد دوشنبه ۲۳ آبان) فقط ۴۷ میلیون و ۶۸۹ هزار و پانصد تومان فروخته است.
این فیلم با پرداختن به بخشی از زندگی شخصی و قوتبالی علیرضا بیرانوند، دروازبان تیم ملی فوتبال ایران تازه‌ترین روایت سینمایی در ژانر ورزشی است که متاسفانه آنچنان که انتظار می‌رفت مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت. «بیرو» با در اختیار داشتن ۲۹۳ سالن سینما در ۹۴ نوبت به نمایش گذاشته شده اما تنها ۱۴۷۳ نفر تماشاگر داشته است. به این ترتیب میزان مخاطبان این فیلم در هر نوبت به طور میانگین برابر با ۱۶ نفر بوده است. کافی است میزان مخاطبان این فیلم در هر نوبت یا تمام مخاطبان آن را تا امروز با تعداد افرادی که تماشای یکی از بازی‌های تیم ملی فوتبال یا تیم‌های محبوب هر شهر را انتخاب می‌کنند، مقایسه کنیم. نتیجه این مقایسه تصویری نسبتا روشن از ژانر ورزشی در سینمای ایران را برای ما به نمایش می‌گذارد.
فارغ از شرایط موجود که بسیاری از سینماگران آن را علت استقبال نشدن از آثارشان معرفی می‌کنند، باید یادآور شد این اتفاق تنها محدود به فیلم «بیرو» نیست؛ در این سال‌ها فیلم‌های دیگری چون «عرق سرد» و «سونامی» نیز بخت خود را در ارائه فیلمی در ژانر ورزشی امتحان کردند اما نتوانستند توقعی که از ژانر ورزشی در سینما وجود دارد برطرف کنند.
اینکه طرفداران یک ورزش علاقمند به شنیدن داستانی از ورزش مورد علاقه خود نباشند، غیر منطقی است و از همین رو باید ناکامی ژانر ورزشی در سینمای ایران مورد بررسی کارشناسان و منتقدان سینما قرار گیرد. در نهایت باید گفت متاسفانه سینمای ایران هنوز نتوانسته فیلمی در ژانر ورزشی تولید کند که جدا از مخاطبان سینما، حداقل تعدادی از طرفداران ورزش‌های مختلف را به سینما جذب کند.

زنگ خطر بالیوود به صدا درآمد؟
سینمای هند در انتظار احیای مجدد گیشه
 تحلیل‌گران سینمای هند منتظرند تا ۲ فیلم جدید از سینگ و شاهرخ خان، به احیای گیشه‌های کم فروغ بالیوود کمک کنند.
به گزارش ورایتی، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند ۲ فیلم بزرگ با بازی برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های بالیوود احتمالاً بتوانند به طلسم انجماد طولانی مدت گیشه‌های سینماهای هند پایان دهند. در سال‌های اخیر، سینمای جنوب هند که خریدار صنایع فرهنگی به زبان تلوگو، تامی، کنادا و ملایالام است در گیشه‌ها موفق‌تر از بالیوود ظاهر شده است. در ماه‌های اخیر بالیوود هند زبان که مرکزش بمبئی است، در گیشه‌ها مثل سابق ظاهر نشده و در هفته‌های اخیر این روند ادامه پیدا کرده آنقدر که فیلم «کانتارا» ساخته سینمای جنوب هند به زبان کنادا، با دوبله به زبان هندی، در گیشه عملکردی بهتر از فیلم‌های هندی زبان پیدا کرده است.
در حالی که می‌توان از این روند به عنوان به صدا درآمدن زنگ خطر برای بالیوود یاد کرد، اما در عین حال تحلیل‌گران امید زیادی دارند تا فیلم‌های جدید و بزرگ بالیوودی در دست اکران بتوانند سینماهای این بخش هند را به روال سابق خود برگردانند. «سیرک» با بازی رانویر سینگ و «پاتان» با بازی شاهرخ خان که قرار است ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ در روز ملی جمهوری هند راهی سینماها شود، ۲ فیلمی هستند که سینماداران امید زیادی به آنها بسته‌اند.
«سیرک» ساخته شِتی با بازی سینگ در ۲ نقش و با بازی پوجا هگده، ژاکلین فرناندز، وارون شارما و با حضور دپیکا پادوکون یک فیلم کمدی بر مبنای نمایشنامه «کمدی خطاها» شکسپیر است که پیش از این چند بار دیگر هم در هند با اقتباس از آن فیلم‌هایی ساخته شده بود.
«پاتان» ساخته سیذارت آناند با بازی شاهرخ خان در کنار پادوکن و جان آبراهام یک اکشن مهیج جاسوسی است. انتظار می‌رود این ۲ فیلم بتوانند با بالا بردن آمار سینماروها، شادی را به گیشه‌ها برگردانند. گفته می‌شود در ۸ ماه اخیر و از زمانی که هند پاندمی را پشت سر گذاشت و سینماها باز شدند، تنها ۴ فیلم در گیشه‌ها موفق ظاهر شده‌اند و فروشی از ۱.۵ تا ۱.۷ میلیارد روپیه (۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار) را ثبت کرده‌اند. آخرین مورد از این فیلم‌ها «براهماسرتا قسمت اول: شیوا» بود که از مرز ۲ میلیارد روپیه عبور کرد.

فعالان گردشگری ایران مهیای حضور
در نمایشگاه فیتور اسپانیا می‌شوند
 فعالان، نمایندگان صنوف و کنشگران صنعت گردشگری ایران به همت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با حضور در چهل‌وسومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور ۲۰۲۳ مادرید اسپانیا، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری ایران را به جهانیان معرفی می‌کنند.
به گزارش کائنات از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، چهل‌وسومین دوره نمایشگاه فیتور (FITUR) قرار است همانند دوره‌های پیشین، همزمان با نخستین ماه سال جدید میلادی در محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های FIERA DE MADRID در کشور اسپانیا برگزار شود. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با توجه به عملکرد مناسب در دوره های پیشین، امسال نیز مأموریت دارد تا برای چهاردهمین سال، به عنوان نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زمینه مناسب برای حضور فعالان صنعت گردشگری ایران در این رویداد بین‌المللی را فراهم کند. تاکنون اقدامات اولیه شامل اعلام فراخوان عمومی و دعوت از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، هتل‌ها، مراکز اقامتی و تفریحی و فعالان صنعت گردشگری، ثبت‌نام از متقاضیان، جانمایی و خرید غرفه، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی، طراحی غرفه و ... برای حضور قدرتمند ایران، از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه