روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

ارائه ۸۰ نوع خدمت در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری قم

چاپ ۳۵ عنوان کتاب

 شهردار قم از ارائه 80 نوع خدمت در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری قم خبر داد و گفت: برگزاری بیش از 1700 کنگره و یادمان شهدا با حمایت و مشارکت شهرداری قم و چاپ 35 عنوان کتاب بخش کوچکی از فعالیت‌های شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و این برنامه‌ها منوط به برگزاری کنگره ملی شهدا نبوده و ادامه خواهد داشت.
سید مرتضی سقاییان نژاد در نشست خبری اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی بزرگداشت ۶۰۹۰ شهید سرافراز استان قم با اشاره به ابعاد انقلاب اسلامی اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ مقابله با غرب بوده و همین موضوع باعث آغاز بسیاری از مشکلات و دشمنی‌ها علیه ایران بوده است. وی به بررسی زیربنای فرهنگ غرب مادی‌گرایی در دنیای جدید پرداخت و افزود: زیربنای فرهنگ غرب بر مبنای استثمار و تفرعن است. شهردار قم تأکید کرد: با نگاه به گذشته می‌بینیم این عدم قبول فرهنگ غرب چه فشارها و ظلم‌هایی را به مردم ایران روا داشته و دشمنی به‌صورت مبنایی در این ۴۳ سال ادامه داشته و تنها چیزی که باعث شده فرهنگ انقلاب و مقاومت در برابر این فرهنگ ظالمانه پابرجا بماند فرهنگ ایثار و شهادت است. وی هشت سال دفاع مقدس را عامل تبلور فرهنگ ایثار و شهادت دانست و یادآور شد: اگر هشت سال دفاع مقدس و آموزه‌ها و تجربیات ما از ابتدای اسلام نبود،‌ انقلاب اسلامی نمی‌توانست باقی بماند و بقا و استمرار انقلاب و فرهنگ اسلامی به میزان توجه ما به ایثار و شهادت بستگی دارد.
سقاییان نژاد توجه به فرهنگ ایثار و شهادت را نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانست و خاطرنشان کرد: کنگره و بزرگداشت برای شهدا به پایان می‌رسد اما ما باید طوری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کارکنیم که در ذهن و روح افراد جامعه نفوذ کند.
اهمیت شناخت شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت
وی گفت: برای تبدیل نظام جمهوری اسلامی به یک تمدن و نظام جهانی باید شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم و موردبررسی قرار دهیم تا بتوانیم با شناخت درست برای این مهم برنامه تدوین کنیم. شهردار قم تصریح کرد: شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و این سیره در هشت سال دفاع مقدس، عملکرد و روش شهدا مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران و همچنین سردار سلیمانی،‌سخنان حضرت امام خمینی(ره) و سخنان مقام معظم رهبری خلاصه می‌شود. وی ادامه داد: اگر بخواهیم شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به‌صورت خلاصه تشریح کنیم باید بگویم این فرهنگ مجموعه‌ای از ایثار، شهادت، شجاعت، پایداری، وفاداری،‌استقامت و صبر در مقابل مصیبت و گناه،‌ عدم قضاوت، عدالت، گذشت، اعتقاد به معاد، تکریم و اقامه نماز، توجه به دستورات قرآن مجید است که باید به آن عمل کنیم.
بی توجهی به جایگاه مساجد
سقاییان نژاد وجود مشکلات فرهنگی و ناآرامی‌ها در جامعه را به خاطر بی‌توجهی به جایگاه و اهمیت مساجد دانست و ابراز کرد: اگر بتوانیم این فرهنگ را به‌درستی در جامعه تبیین کنیم دیگر شاهد این مسائلی که امروز جامعه با آن درگیر است، نخواهیم بود و بی‌بندوباری به وجود نمی‌آید. وی با تأکید دوباره بر ادامه ترویج و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت بعد از برگزاری کنگره گفت: امروز شهر قم به‌عنوان پایگاه انقلاب و شهر قیام و اقامه قیام میزبان برگزاری کنگره ملی شهدا بوده و باید فرهنگ ایثار و شهادت در این شهر به‌وضوح دیده‌شده و ادامه پیدا کند. شهردار قم سپس اقدامات شهرداری قم را در برگزاری کنگره ملی شهدا موردتوجه قرارداد و افزود: اقدامات شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نه به‌عنوان یک وظیفه بلکه یک عقیده انجام می‌شود. وی سپس به تشریح برنامه‌های شهرداری قم در چشم‌انداز افق ۱۴۱۴ پرداخت و بیان کرد: در این چشم‌انداز شهر قم را جهان شهری دینی و پایگاه ترویج دین تشیع و تفکر اهل‌بیت(ع)، سرشار از فرهنگ دینی و الهام‌بخش تمدن اسلامی توصیف می‌کند که برای تحقق آن نیاز است به چند مهم توجه کنیم. سقاییان نژاد ضروریات رسیدن به یک جهان شهر دینی را مطرح و تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید تمام دستگاه‌ها و نهادها باهم مشارکت داشته و در اجرای برنامه‌ها وحدت داشته باشند؛ در کنار تمام ارگان‌ها تک‌تک شهروندان نیز در اجرای برنامه‌های کلان مشارکت کنند و در اجرای برنامه‌ها با توجه به تأکید مقام معظم رهبری باید استمرار داشته باشیم.
اکران ۲۰۰ سازه تبلیغاتی برای کنگره شهدا
وی خدمات شهرداری قم را در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت ۸۰ مورد اعلام کرد و اظهار داشت: ۱۷۰۰ برنامه و بزرگداشت با مشارکت و حمایت شهرداری قم در حوزه ایثار و شهادت برگزار و در فضاسازی و تبلیغات محیطی، ۲۰۰ سازه تبلیغاتی،‌۳ هزار سازه آویزه برای برگزاری کنگره اجراشده است. شهردار قم ادامه داد: ساخت سردیس شهدا، ساخت تندیس شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، ساخت ۴۸ عدد یادمان، ۲۵ هزار متر دیوارنویسی، ۲۵۰۰ نقش برجسته با موضوع شهید و فرهنگ و ایثار و شهادت، ساخت المان، مشارکت در ساخت یادواره شهدای گمنام بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری در این حوزه است. وی از انتشار ۳۵ عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری قم خبر داد و تصریح کرد: شهرداری قم علاوه بر چاپ این ۳۵ جلد کتاب در چاپ ۵۰ جلد کتاب نیز مشارکت داشته و حمایت کرده و در طرح‌های علمی و پژوهشی نیز مشارکت‌های زیادی داشته است و محتوای متنوعی برای فضای مجازی تولید کرده است. سقاییان نژاد یادآور شد: شهرداری قم در طراحی و ارائه رشته جدید دانشگاهی با عنوان روایتگری دفاع مقدس نیز مشارکت داشته و در ساخت خانه موزه‌ها نیز به‌عنوان کانون فرهنگی در نخستین بار در کشور ورود کرده و بوستان‌های زیادی به نام شهدا ساخته‌ است. وی از نام‌گذاری ۸۲ درصد معابر شهری به نام شهدا خبر داد و اظهار داشت: اجرای طرح کوچه‌های آسمانی یکی از طرح‌های بزرگ در این حوزه بوده و نهایتاً بهره‌گیری از ابزارهای نوین برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار قرارگرفته و باید بگوییم این کار در شهرداری قم ادامه خواهد داشت و منوط به برگزاری کنگره شهدا نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه