روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

مواظب آلودگی هوا باشیم

 مینو تبریزی*- هیچ کاری در دنیا مهم تر و حیاتی تر از نفس کشیدن در یک هوای سالم نیست. هر فرد سالم در طول زندگی حدود ۲۵۰ میلیون لیتر هوا وارد ریه های خود می کند. با تنفس در خیابان های شهر، حدود ۲۰ میلیون ذره معلق در هوا وارد ریه ها می شود. امروز آلودگی هوا و راهکارهای مقابله با آن از دغدغه های انسان ها است.۱۰ درصد مرگ و میر به علت آلودگی هوا می باشد. این  آمار بسیار بیشتر از تعداد تلفات مبتلایان به HIV (ایدز)، سل و مالاریا است.
آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و مولکول‌های بیولوژیکی وارد اتمسفر کره زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد. آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش بیماری‌ها در انسان یا گرمایش کره زمین گردد. امروزه، هوایی که نفس می‌کشیم پر از آلاینده‌های خطرناک و سمی است. آلودگی محیط‌ زیست، زیبایی و تنوع زیستی طبیعت را بر هم زده است. هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در کشور نروژ، تعداد کشته‌شدگان بر اثر آلودگی هوا ۱۰ برابر تلفات سوانح رانندگی است. از طرف دیگر، کودکان به این علت که بیشتر از بزرگسالان نفس می‌کشند، آسیب بیشتری در برابر آلودگی هوا می‌بینند. آلودگی هوا حتی آثار بدی بر روی سلامت جنین می‌گذارد.
به طور کلی دو احتمال برای به وجود آمدن آلودگی هوا وجود دارد.یکی اینکه این آلودگی ها ممکن است توسط انسان ایجاد شود. یا اینکه به صورت کاملاً طبیعی و بدون دخالت انسان به وجود آمده باشد. طبق تحقیقات، آلودگی هوا برای سلامتی انسان خطرناک بوده و می تواند بیماری هایی مثل آسم را تشدید کند. البته آلودگی فقط باعث تشدید آسم نشده و علاوه بر آن می تواند باید بروز سرفه های شدید، اختلال عملکرد ریه، برونشیت، سردرد، ضربان قلب نامنظم، حملات قلبی و حتی مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی شود.
علت اصلی آلودگی هوا ماشین ها، اتوبوس ها، هواپیما ها و کارخانه ها می باشند. اما در این بین عملکرد لایه اوزون را نباید نادیده گرفت.سوخت های فسیلی با نور خورشید واکنش داده و به لایه اوزون آسیب می رسانند.باران های اسیدی نیز تنها زمانی که رطوبت موجود در هوا با  اکسیدنیتروژن و  دی اکسید سولفور ناشی از وسایل نقلیه، کارخانه ها و نیروگاه ها واکنش دهد، به وجود خواهد آمد.گاهی اوقات حتی مناطق روستایی هم ایمن نخواهد بود. حتی آلودگی های ناشی از سوخت تراکتورهای مشغول شخم زمین، کامیون ها و اتومبیل های مسئول حمل سنگ از معادن نیز می توانند هوای صاف و پاکیزه روستا را به مرز آلودگی برسانند.
هنگامی که شما در هوای آلوده تنفس می کنید ، ذرات و سایر آلاینده ها به برونش ها و ریه های شما نفوذ کرده و آن ها را ملتهب می کنند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن ، آمفیزم ، بیماری قلبی ، سرطان ریه ، آسم ، خس خس سینه ، سرفه و تنگی نفس می شود.
اگر هر گونه بیماری قلبی یا تنفسی داشته باشید ، با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ، بدتر می شوند.در حالی که پوشیدن ماسک کمبریج تقریباً ۱۰۰٪ محافظت در برابر آلودگی ذرات را فراهم می کند ، می توانید اقدامات دیگری را برای کمک به محافظت از بدن خود در دوره های آلودگی شدید انجام دهید.
هیچ کسی از بروز آلودگی هوا در امان نبوده و این مسئله همه افراد و اقشار جامعه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. تقریباً ۹۰% از جمعیت جهان در مکان های آلوده دنیا زندگی کرده و در معرض خطر هستند. آلودگی در جنوب و شرق آسیا که بیشترین جمعیت، ترافیک و کارخانجات در آنجا قرار دارد، بسیار بیشتر از دیگر قسمت های دنیا است. به عنوان مثال ۵۰ شهر هند، ۸ شهر چین و ۳ شهر ایران دارای آلوده ترین هوای دنیا هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه