روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ آبان - شماره 4250

رفتارهای مداخله‌جویانه غرب متوقف نمی شود

قصه تکراری تحریم‌های ضدایرانی

 اتحادیه اروپا و انگلیس دیروز در اقدامی هماهنگ تحریم هایی را علیه ایران وضع کردند. دولت انگلیس با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد که ۲۴ مقام در ایران را به بهانه موضوعات حقوق بشری تحریم کرده است.
شبکه تلویزیونی الجزیره از سوی دیگر خبر داد:  اتحادیه اروپا ۲۹ فرد و ۳ نهاد در ایران را به فهرست تحریم‌ های خود اضافه کرد.
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک سو خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه مسائل حقوق بشری و اتهام مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین شده و از سوی دیگر برحمایت از توافق هسته‌ای و مذاکرات وین تاکید کردند. آلمان بر اساس گزارش‌های منتشر شده بسته تحریمی جدیدی را پیشنهاد کرده بود که گفته می‌شود نام ۳۱ شخصیت و نهاد ایرانی را شامل می‌شود.
نالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز اتحادیه اروپا پیام جدید و صریحی به ایران می‌فرستد. حقوق بشر تقسیم‌ناپذیر است.
وی در توییت دیگری افزود: ما تحریم‌های بیشتری را تصویب کردیم که بر روی حلقه قدرت سپاه پاسداران و درآمدزایی آن تاثیر خواهد گذاشت. ما به همراه ۱۶ کشور دیگر توانستیم که جرایم ایران را در دستورکار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دهیم.
جوسپ بورل پیش از آغاز نشست دیروز، در گفت و گو با خبرنگاران ادعا کرد که این تحریم‌ها، شخصیت‌ها و سازمان های مرتبط با آنچه به‌کارگیری خشونت علیه معترضان در ایران نامید، هدف قرار می‌دهد. او درباره واکنش ایران به تحریم‌های جدید ادعا کرد، تمام کشورهایی که تحریم شده‌اند تدابیر متقابلی را صورت داده‌اند. این بخشی از بازی است و ما آماده‌ایم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی درباره شواهد همکاری نظامی ایران و روسیه تصریح کرد: مستنداتی درباره همکاری موشکی نیست. وی با این حال ادعا کرد که شواهدی درباره همکاری پهپادی وجود دارد.  جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعاتی پیش درمورد مواضع کشورهای اروپایی گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده اند و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند و به چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند.
وی تصریح کرد: تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت،ایران درمورد تحریم پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه