روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۶ مهر - شماره 4217

گزارش مرکز آمار از تورم شهریورماه مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی

 گزارش جدید مرکز آمار از تورم شهریورماه سال جاری منتشر شد. بر اساس این گزارش نرخ تورم ماهانه شهریور ۲.۲ درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان شهریور سال جاری به ۴۹.۷ درصد کاهش یافته است. در مقابل تورم ۱۲ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری نیز به ۴۲.۱ درصد افزایش یافته است.
طبق این گزارش در شهریورماه نسبت به ماه قبل از آن تورم ماهانه ۰.۲ واحد درصد افزایش، تورم نقطه به نقطه ۲.۵ واحد درصد کاهش و تورم سالانه ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است.
نوسان تورم ماهانه زیر میانگین ۱۲ماهه
ثبت تورم ماهانه ۲.۲ درصدی در شهریور یک بار دیگر نشان داد اقتصاد کشور پس از عبور از شوک تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت و خرداد سال جاری، در مسیر ثبات قرار گرفته و به سوی کاهش تورم پیش می‌رود. نرخ ۲.۲ درصدی تورم ماهانه شهریور امسال به مراتب پایین‌تر از میانگین ۳.۴ درصدی تورم ماهانه سال ۹۹ و ۲.۵ درصدی سال ۱۴۰۰ است.
این نرخ همچنین با اختلاف معناداری کمتر از میانگین ۳.۵ درصدی تورم ماهانه ۱۲ ماه اخیر است. این شواهد نشان می‌دهد تورم در مدار کاهشی قرار گرفته و چشم‌انداز کاهشی دارد.
سرعت گرفتن کاهش تورم نقطه به نقطه
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه در شهریور نسبت به ماه قبل از آن ۲.۵ واحد درصد کاهش یافته؛ این در حالی است که در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن ۱.۸ درصد کاهش یافته بود. این موضوع نشان می‌دهد که شاخص نقطه به نقطه با شتابی فزاینده در حال کاهش است. مسیر نزولی شاخص تورم نقطه به نقطه در کنار افت تورم ماهانه به کمتر از حد متوسط دو سال گذشته، نشانه‌هایی آشکار از کاهش تدریجی تب تورمی کشور به شمار می‌رود.
آخرین گام‌های صعودی تورم سالانه
بر اساس گزارش مرکز آمار تورم سالانه یا همان میانگین تورم نقطه به نقطه ۲ ماه اخیر با ۰.۶ واحد درصد افزایش به رقم ۴۲.۱ درصد رسیده است. با توجه به بالاتر بودن شاخص نقطه به نقطه از تورم سالانه، انتظار می‌رود روند صعود تورم سالانه تا سه چهار ماه آینده معکوس شده و همچون شاخص نقطه‌ای به مسیر نزولی بازگردد. با توجه به پشت سر گذاشتن شوک تورمی حذف ارز ترجیحی و همچنین کنترل دولت بر عوامل تورمی نظیر کسری بودجه، خلق پول بانک‌ها و... ادامه روند کاهشی تورم نقطه به نقطه و سپس نزولی شدن تورم سالانه را باید قطعی دانست.

 نحوه درخواست معافیت تحصیلی
برای پذیرفته شدگان در کنکور
 رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا نحوه درخواست معافیت تحصیلی برای مشمولان پذیرفته شده در دانشگاه‌ها را تشریح کرد. سردار تقی مهری درباره آن‌دسته از مشمولان سربازی که امسال در کنکور پذیرفته شده و قصد ورود به دانشگاه را دارند، گفت: براساس قانون کسانی که به سن ۱۸ سال می‌رسند باید نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود اقدام کنند و بر این اساس این افراد یا باید به خدمت سربازی بروند، یا اگر مشمول انواع معافیت هستند از آن استفاده کرده و کارت معافیت دریافت کنند. قانون به این افراد همچنین فرصت داده که ادامه تحصیل دهند و در همین راستا کسانی که در دانشگاه قبول شوند می‌توانند تا مقطع دکترا به تحصیل خود ادامه داده و در واقع از معافیت موقت تحصیلی بهره‌مند شوند. البته این افراد باید به سال‌های مجاز برای تحصیل در هر مقطع تحصیلی و دیگر مقررات مربوطه توجه کافی را داشته باشند.
وی درباره مشمولانی که اقدام به اخذ مدرک دیپلم کرده‌ و قصد ادامه تحصیل ندارند نیز گفت: همانطور که گفتم سن اعزام به سربازی 18 سالگی است، بنابراین کسانی که قصد ادامه تحصیل ندارند باید ظرف حداکثر ۱۲ ماه پس از دریافت دیپلم برگه اعزام به خدمت سربازی را دریافت کنند در غیر این‌صورت وارد غیبت می‌شوند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا افزود: افرادی که امسال دیپلم گرفتند تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ فرصت دارند که تحصیل و در کنکور شرکت کنند اما کسانی که در سال ۱۴۰۰ دیپلم گرفته و امسال هم در کنکور قبول نشدند باید خدمت سربازی خود را تعیین و تکلیف کنند.
مهری درباره نحوه درخواست معافیت تحصیلی از سازمان وظیفه عمومی نیز گفت:‌ تمام افرادی که در کنکور قبول شده‌اند می‌توانند در خواست معافیت تحصیلی را به صورت اینترنتی از طریق سامانه سخا یا نرم‌افزار پلیس من ثبت کنند، این درخواست بررسی شده و در نهایت به صورت خودکار و سامانه‌ای از سوی سازمان وظیفه عمومی فراجا به دانشگاه مربوطه ارسال می‌شود.
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره افرادی که امکان دسترسی به این دو سامانه برایشان فراهم نیست، هم گفت:‌ افرادی که نمی‌توانند از طریق نرم‌افزار پلیس من یا سایت سخا درخواست تحصیلی خود را ثبت کنند می‌توانند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند و از این طریق درخواست خود را ثبت کنند.
مهری همچنین به تمامی مشمولان سربازی توصیه کرد که نسبت به تعیین تکلیف وضعیت سربازی خود پیش از آنکه وارد غیبت شوند، اقدام کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه