روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ دوشنبه ۴ مهر - شماره 4216

آمار مبتلایان به کرونا در جهان از ۶۲۰ میلیون نفر گذشت

 بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۶۲۰ میلیون و ۴۴ هزار و ۲۷۲ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۵۳۹ هزار و ۹۶۰ بیمار کووید ۱۹ نیز تأیید شده است.براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۹۷.۸ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۴.۵ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۵.۱ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و در عین حال سومین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۴.۶ میلیون نفر فراتر رفته و چهارمین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.روسیه همچنین با گذشتن از آمار ۳۸۶ هزار قربانی، بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۷۳ مورد ابتلا و ۱۴۴ هزار و ۳۸۲ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛
پرداخت ۲۵۰ میلیارد سرانه دانش‌آموزی
 پس از چند سال وقفه
 معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: با تلاش این وزارتخانه و همراهی سازمان برنامه و بودجه بعد از چند سال وقفه، امسال ۲۵۰ میلیارد تومان بابت سرانه دانش آموزی به مدارس کشور پرداخت شده است.
صادق ستاری فرد با اشاره به تحول در نظام مدیریتی مالی و اداری افزود: مدرسه‌ها سه سال است از حیث آموزش حضوری دچار وفقه بودند نیاز این فضاها بیش از این بودجه ها است و همکاری و حمایت سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ضروری است. وی بیان کرد: با برنامه ریزی انجام شده سرانه دانش آموزی مورد نیاز در اختیار استان‌ها بویژه هنرستان‌ها و مدرسه‌های شبانه روزی قرار گرفته است. ستاری فرد در مورد فضاهای ورزشی دانش آموزی اظهار کرد: در سال جاری ۱۰۰میلیارد تومان برای تامین تجهیزات و اقلام ورزشی مورد نیاز دانش آموزان پیش بینی شده است هرچند با توجه به اقتضائات پسا کرونایی، چاقی بچه‌ها و موج کم تحرکی بین دانش آموزان نیاز به حمایت بیشتری در این فصل وجود دارد. وی با تاکید براین که مدرسه‌ها از نظر مالی به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند، افزود: در همین ارتباط تقاضا داریم، ستاد اجرایی فرمان امام راحل، بنیاد مستضعفان، شهرداری‌ها و سایر نهادهای کمک رسان و خیرین همانطور که تاکنون از آموزش و پرورش حمایت کرده اند به حمایت و پشتیبانی خود ادامه دهند. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: براساس طرح شهید سلیمانی در زمینه احداث فضاهای ورزشی درون مدرسه ای قرار بود ۲هزار و ۱۰۰فضای ورزشی در کشور احدث شود که تاکنون یک هزار فضای ورزشی احداث و تحویل داده شده است.
ستاری فرد هدف از تدوین طرح شهید سلیمانی جذاب سازی محیط مدرسه و غنی سازی فعالیت‌های ورزشی درون مدرسه ای عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود همزمان با هفته تربیت بدنی تا پایان مهرماه یک هزار و۵۰۰ فضای دیگر نیز به فضاهای ورزشی درون مدرسه ای افزوده شود.
وی یادآور شد: احداث فضاهای ورزشی در قالب طرح شهید سلیمانی با ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت مشارکتی با مشارکت مدرسه‌ها، خیران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اجرا می‌شود. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: از شمار فضاهای ورزشی درون مدرسه ای تعریف شده در قالب طرح شهید سلیمانی در کشور سهم استان بوشهر ۳۶ فضای روباز و هشت فضای سرپوشیده ورزشی است که امیدواریم با همکاری خیران، سازمان برنامه و بودجه، استانداری و فرمانداری‌ها در کوتاه مدت شمار این فضاها افزایش یابد. وی با تاکید براین که باید به سمت جذاب سازی محیط مدرسه حرکت کنیم اضافه کرد: در گذشته فضای ورزشی خارج از بافت مدرسه ایجاد می‌شد و دانش آموز در زنگ ورزش، اوقات فراغت و تعطیلات نمی‌توانست از این فضا استفاده کند برهمین اساس تلاش شده با ایجاد فضاهای ورزشی درون مدرسه ای جذابیت مدرسه را برای دانش آموزان ارتقا دهیم. ستاری فرد یادآور شد: امسال براساس سیاست دولت مردمی یک هزار مجموعه ورزشی در قالب طرح شهید خرازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: در طرح شهید خرازی فرصتی برای حضور خانواده ها در محیط‌های شاداب و پرنشاط ورزشی به صورت رایگان فراهم شده که براساس برنامه ریزی‌ها این فضاها در اختیار مادران و دختران و همچنین در اختیار پدران و پسران قرار می‌گیرد. معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۹۳۳مجموعه ورزشی در قالب طرح شهید خرازی در اختیار خانواده ها قرار دارد. وی اضافه کرد: آزاد سازی فضاهای ورزشی از جمله اولویت‌های سند تحول دولت است در همین ارتباط آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها مکلف هستند فضای ورزشی مورد نیاز یا زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت‌های ورزشی فراهم کنند. ستاری فرد اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم پیش رو موضوع مراقبت‌های بهداشتی و تامین اقلام مورد نیاز مدرسه ها در این بخش است.
وی یادآور شد: هرچند تاکنون حمایت مالی به نسبت خوبی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی از آموزش و پرورش شده اما نیاز مدرسه‌ها را پوشش نمی‌دهد و می‌طلبد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد ملی کرونا و سازمان برنامه و بودجه برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز به آموزش و پرورش کمک کنند. ستاری فرد اضافه کرد: در فروردین ماه ستاد ملی کرونا در مصوبه‌ای۱۸۰میلیارد تومان اعتبار برای تامین اقلام بهداشتی مدارس در نظر گرفت که تاکنون این اعتبار تخصیص و تامین نشده است و امیدواریم در کوتاه مدت بویژه در روزهای نخسین آغاز سال تحصیلی این اعتبار تامین شود. وی کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی را از دیگر محورهای مورد تاکید آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: تلاش می‌شود دانش آموزان مناطق محروم، مناطق مرزی، روستایی و سایر مدرسه‌های عادی مورد توجه بیشتر قرار گیرند. ستاری فرد ادامه داد: در همین ارتباط تلاش می شود نسبت به جذب و ساماندهی نیروی انسانی با کیفیت و مجرب در مدرسه های دولتی بویژه ابتدایی توجه ویژه ای صورت گیرد. وی یادآور شد: کیفیت بخشی آموزشی و تربیتی باید از طریق تربیت نیروی انسانی توانمند انجام شود. معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: در راستای تقویت محتوای کتاب‌های آموزشی امسال بیش از ۲۰۰عنوان کتاب درسی اصلاح، ۲۰تا ۳۰درصد محتوای کتاب‌های درسی بازنگری و ۳۰تا ۴۰درصد از محتوای کتاب‌های درسی اصلاح شد. وی همچنین در مورد اصلاح ساختارها و حمایت از مدرسه گفت: مدرسه به عنوان کانون تربیت محله است و باید مهارت‌های زندگی در کنار مهارت‌های شغلی بیشتر و پررنگ تر دیده شود.

عضو شورای شهر تهران اعلام کرد؛
تهیه الگوی نحوه بهره‌برداری از اماکن ورزشی
 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از تدوین الگوی بهره برداری اماکن ورزشی شهر تهران خبر داد.
نرگس معدنی پور با اشاره به ضرورت‌ ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران درباره نحوه بهره برداری مجموعه‌های ورزشی بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی، مجموعه‌های ورزشی است. وی ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته بسیاری از مجموعه‌های ورزشی تعطیل و به روزرسانی نشدند و همین موضوع باعث گردید تا درصد بالایی از ظرفیت ها و مجموعه های ورزشی شهر از دسترس مردم خارج شوند و مدیریت شهری نتواند خدمات مناسبی را در این حوزه به مردم ارائه نماید. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در یک مقطعی بنا بر صلاحدید، مجموعه‌های ورزشی از مناطق گرفته شد و به سازمان ورزش شهرداری تهران تحویل شدند. دلیل این تصمیم این بود که شاید اگر مدیریت متمرکز بر مدیریت و بروزرسانی مجموعه ها وجود داشته باشد اقدامی یکپارچه، موثر و مقرون به صرفه صورت گیرد که تاحدودی در تحقق برخی از اهداف، نتایج خوبی حاصل گردید ولی نیازها و بروزرسانی ها کامل مرتفع نشد، چرا که سازمان ورزش امکان صرف بودجه کافی در این زمینه را ندارد. معدنی پور با بیان اینکه تعدادی از مراکز ورزشی یا تعطیل شده‌اند و یا نیمه تعطیل و غیر فعال هستند، گفت: مشکلات عدیده ای در این خصوص وجود دارد به همین منظور از شهرداری تهران خواستیم تا لایحه نحوه بهره برداری مجموعه‌های ورزشی را به شورای شهر ارائه کند. وی تاکید کرد: مراکز ورزشی باید به سطوح فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای تقسیم بندی شوند. سازمان ورزش و معاونت اجتماعی در حال تدوین و استخراج الگوی بهره برداری در سطوح مختلف می‌باشند.

لزوم آموزش عملی موضوعات زیست‌محیطی
 به دانش‌آموزان
 یک فعال محیط‌ زیست با اشاره به اهمیت آموزه‌های محیط‌ زیستی درمدارس گفت: لازم است علاوه بر آموزش، به پرورش و عملیات اجرایی محیط‌زیستی نیز توجه شود.
حسین عبیری گلپایگانی درباره آموزش درختکاری در مدارس گفت: در مدارس اطلاعات زیادی درباره کاشت درخت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود ولی اصلا کودکان را به طبیعت نمی‌برند تا کاشت درخت یاد بگیرند و بیاموزد که این درخت اکسیژن و سایه و... تولید می‌کند و یا گاز دی اکسید کربن را کاهش می‌دهد.
این فعال محیط‌ زیست با تاکید براینکه کودکان تفکیک زباله را باید از خانه‌های خود آغاز کنند، گفت: چندین نوع زباله صنعتی،شیمیایی،خشک و تر وجود دارد ولی زباله‌های خانگی عمدتا زباله‌های خشک و تر هستند و به جز اندکی مواد شوینده مواد شیمیایی دیگری در زباله‌های خانگی وجود ندارد.لازم است که دانش‌آموزان یادبگیرند تا چگونه زباله‌های خشک همچون کاغذ و پلاستیک را از زباله‌های تر همچون پسماند غذا و پوست میوه جدا کنند.
گلپایگانی درباره کاشت درخت توسط دانش‌آموزان برای کاهش تاثیرات تغییرات اقلیمی اظهار کرد: دانش‌آموزان با تشکیل تیم‌های دانش‌آموزی می‌توانند طی چند مرحله در مناطقی که آب وجود دارد، نهال بکارند.  وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که به دانش‌آموزان دانه‌های نهال بدهیم تا در ظرفی بکارند و در هفته منابع طبیعی آن‌ها را در مناطقی که آب وجود دارد بکارند.با این روش دانش‌آموزان هم با طبیعت دوست می‌شوند و هم گامی در راستای جلوگیری از تغییرات اقلیمی میگذارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه