روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور - شماره 4215

کائنات گزارش می‌دهد؛

اکران محدود یا سراسری «جنگ جهانی سوم» طی ماه‌های آینده

ایران در میان ۵۰ کشور نخست حاضر در اسکار ۲۰۲۳

 کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۳، در فاصله ۱۲ روز تا پایان مهلت اعلام رسمی، فیلم هومن سیدی را که پیشتر موفق به افتخارآفرینی در بخش افق‌ها جشنواره ونیز شده بود، مناسب نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرد. بر این اساس فیلم «جنگ جهانی سوم» می‌بایست طی چند ماه آینده در سینماهای کشور اکران شود. طبق مقررات بخش فیلم‌های بین‌المللی اسکار، نمایندگان سینمایی کشورها باید در فاصله ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ الی ۹ آذر ۱۴۰۱ در کشور مبدا، حداقل ۷ روز اکران تجاری و عمومی داشته باشند. بنابراین جنگ جهانی سوم می‌بایست در فاصله ۷۱ روز تا پایان این مهلت، حداقل یک هفته اکران عمومی و تجاری را تجربه کند.
روز گذشته همایون اسعدیان، سخنگوی شورای صنفی نمایش در این‌باره اعلام کرد: ا به پخش‌کننده جنگ جهانی سوم اعلام کرده‌ایم که شورای صنفی نمایش، آمادگی لازم برای هر نوع همکاری در جهت اکران این فیلم را دارد و به همین جهت، هم‌اکنون توپ در زمین این دوستان است که چه زمان آمادگی خود را برای اکران عمومی فیلم اعلام کنند.
اسعدیان ادامه داد: پخش‌کننده فیلم، چه درخواست اکران سراسری در تمام کشور را داشته باشد و چه پیشنهاد برای نمایش محدود در یک شهرستان را، ما آماده هستیم تا خارج از تمام قواعد معمول، فرآیند نمایش این فیلم را تسریع کنیم تا فیلم آقای هومن سیدی، با آمادگی بیشتری در اسکار ۲۰۲۳ حضور پیدا کند.
در سال‌های اخیر، برخی فیلم‌ها نظیر خورشید مجید مجیدی، چون تمایل نداشتند در فصل پائیز نمایش داشته باشند، نمایش محدودی را در تنها در یک شهرستان (به طور مشخص، خورشید در تفرش به روی پرده رفت) تجربه کردند. بنابراین باید منتظر ماند تا مشخص شود طی روزهای آینده، پخش‌کننده داخلی فیلم جنگ جهانی سوم، راضی به نمایش عمومی این فیلم در سراسر کشور خواهد بود یا صلاح می‌بیند اکرانی ۷ روزه در یک شهرستان را تجربه کند.
با انتخاب فیلم «جنگ جهانی سوم» به‌عنوان نماینده ایران، شمار فیلم‌های ارسال شده به بخش بین‌الملل اسکار به ۴۹ فیلم رسید. جدیدترین کشورهایی که در روزهای اخیر نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند عبارتند از:
نیوزیلند با فیلم «مورو» به نویسندگی و کارگردانی تئاره‌پا کاه‌ی به اسکار می‌رود. این فیلم با الهام از وقایع واقعی ساخته شده و داستان یک گروهبان محلی را تصویر می‌کند که وقتی دولت با نیروی ضدشورش به مقابله با بومیان نیوزیلند می‌رود، باید بین وظیفه‌اش در قبال نشان خود یا مردم بومی، یکی را انتخاب کند. «مورو» یک واژه مائوری مترادف «بخشش» است. این فیلم به تازگی در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.
بلژیک با «نزدیک» ساخته موفق لوکاس دونت به اسکار می‌رود. این فیلم اولین بار در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیات داوران را از آن خود کرد. این فیلم دوستی عمیق بین دو پسر ۱۳ ساله را دنبال می‌کند که ناگهان به هم می‌ریزد و کاوش دوستی و مسئولیت‌پدیری برای حفظ آن در فیلم در مرکز توجه قرار دارد.
کوزوو با «در جستجوی ونرا» در رقابت اسکار حضور دارد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی نوریکا صفا درباره دختر نوجوان و آرامی در دهکده‌ای کوچک از کوزوو است. در خانه آنها ۳ نسل در کنارهم زندگی می‌کنند و این نوجوان فضایی اندکی برای حریم خصوصی دارد. فیلم به نوعی قوم‌نگاری مردم روستایی این منطقه است.
کوزوو سال پیش با «کندو» به کارگردانی بلرتا باشولی به فهرست نامزدهای اسکار راه یافته بود.
مونته‌نگرو «مرثیه لورل» را برای اسکار انتخاب کرده است. این فیلم اولین فیلم دوشان کاسالیکا درباره فیلیپ استاد تاریخ است که با همسرش به تعطیلات می‌رود و برای فرار از مشکلات به جنگلی عمیق می‌رود و با مادرش ملاقات می‌کند و عاشق دختری می‌شود که زمانی مار بود. این فیلم اولین بار در بخش رقابتی جشنواره سارایوو ۲۰۲۱ به نمایش درآمده بود.
نپال «پروانه در قاب پنجره» را برای اسکار انتخاب کرده است. این فیلم به کارگردانی سوجیت بیداری اولین بار در جشنواره فیلم بوسان ۲۰۲۰ به نمایش درآمد و اولین فیلم بلند این کارگردان است. داستان فیلم درباره دختر ۱۳ ساله روستایی است که آرزوی ادامه تحصیل در شهر دارد و برادر ۹ ساله او تلاش دارد تا به خواهرش کمک کند تا به آرزویش برسد.
پرتغال نیز دیروز «روح زنده» اولین ساخته بلند کریستل آلوز میرا کارگردان پرتغالی-فرانسوی را برای اسکار معرفی کرد. این فیلم محصول مشترک پرتغال و فرانسه و بلژیک است که در هفته منتقدان جشنواره کن امسال هم به نمایش درآمد و درباره پیوندهای خانوادگی، مهاجرت، عرفان و فرهنگ بخشی از پرتغال است. داستان فیلم درباره دختربچه‌ای است که تابستان را در روستایی با مادربزرگش می‌گذراند و با مرگ او مواجه می‌شود.
رومانی هم «بی‌نقص» به کارگرداین مونیکا استن و جورج چیپر لیلمارک را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم که جایزه معتبر ۱۰۰ هزار دلاری شیر آینده جشنواره فیلم ونیز امسال را برده داستان داریا را روایت می‌کند که برای رهایی از اعتیاد به مواد مخدر تلاش می‌کند و متوجه می‌شود درمان تخصصی با قیمت بالایی همراه است.
اسلوواکی فیلم «قربانی» محصول مشترک اسلوواکی/ چک/ آلمان را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم ساخته میشال بلاشکو در یک شهرکوچک چک می‌گذرد و داستان یک مهاجر اوکراینی به نام ایرینا را تصویر می‌کند که در جامعه‌ای نژادپرست در جستجوی حقیقت و به دنبال عدالت است.
ونزوئلا هم با «جعبه» به اسکار می‌رود. این فیلم ساخته لورنزو ویگاس و دومین باری است که فیلمی از این کارگردان برای اسکار انتخاب شده است. وی اولین کارگردان از آمریکای لاتین است که شیر طلای ونیز را برده است. «جعبه» درباره پسر ۱۳ ساله‌ای ست که باید در نصف مکزیک به سفری دست بزند تا بتواند جعبه‌ای را که حامل جسد پدرش است که در یک گور دسته‌جمعی پیدا شده، بگیرد.
کانادا، اکوادور، آلمان، ایرلند، ژاپن، لتونی، پاناما، لهستان، کره جنوبی، سوییس، تایوان، اروگوئه، برزیل، بلغارستان، اسپانیا، هلند، ارمنستان، اتریش، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، گواتمالا، اندونزی، الجزایر، یونان، مجارستان، اسلوونی، تونس، ترکیه، کاستاریکا، آلبانی، اوگاندا، اوکراین و پاراگوئه از جمله کشورهایی هستند که پیش از این نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده بودند.
رای گیری برای تعیین نامزدهای اسکار از ۱۲ ژانویه تا ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳ انجام می‌شود و نامزدهای امسال ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند. زمان رای‌گیری نهایی از ۲ مارس تا ۷ مارس ۲۰۲۳ است. اسکار نودو پنجم یکشنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه