روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۳۰ شهريور - شماره 4215

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خبر داد؛

وجود ۳ میلیون مشمول غایب در کشور

 رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با تشریح برخی از محدودیت‌های ایجاد شده برای مشمولان غایب اعلام کرد که سه میلیون مشمول غایب در کشور داریم.
سردار تقی مهری روز گذشته دریک نشست خبری که در محل سازمان وظیفه عمومی فراجا برگزار شد، گفت: مشمولان غایب اجازه خروج از کشور را ندارند، این افراد اجازه استخدام در سازمان‌های دولتی را ندارند و به‌ کارگیری آنها مشمول جریمه برای کارفرما است.
وی ادامه داد: همچنین به این افراد تسهیلات بانکی نیز داده نخواهد شد و طبق هماهنگی که با بانک مرکزی وجود دارد این خدمات به آنها ارائه نخواهد شد.
مهری درباره تعداد مشمولان غایب گفت: متولدین سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۳ در حال حاضر مشمول سربازی هستند طی این مدت با ۲۱ میلیون ذکور در کشور داشتیم و این تعداد حدود سه میلیون نفر غایب هستند.
* مشمولان غایب نمی‌توانند در دانشگاه ثبت نام کنند
 رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این ایام مطرح است بحث معافیت تحصیلی مشمولان است، باتوجه به شروع مدارس و دانشگاه ها این موضوع اهمیت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: تمام افرادی که در کنکور شرکت کرده و در مقاطع مختلف پذیرفته شده باید ثبت نام کنند و با توجه به هوشمندسازی پلیس تمام دانشجویان که پذیرفته شده‌اند از طریق اینترنت و سامانه سخا می‌توانند درخواست معافیت تحصیلی را ثبت کرده و سامانه ما به صورت خودکار به دانشگاه مربوطه وصل شده و معافیت برای دانشگاه ارسال شده و افراد می‌توانند ثبت نام کنند.
به گفته مهری، متقاضیان می‌توانند از طریق نرم افزار «پلیس من» درخواست معافیت کنند افرادی که در سال گذشته یعنی ۱۴۰۰ دیپلم گرفته اند و سال گذشته در کنکور شرکت کرده اند و امسال هم در کنکور شرکت کرده‌اند تا ۳۱ شهریورماه فرصت دارند و بعد از آن باید برگه اعزام به خدمت بگیرند و چنانچه اقدام نکنند برای آنها غیبت زده می‌شوند افرادی هم که در سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفته تا شهریور سال آینده فرصت دارند که در کنکور شرکت کنند.
وی تاکید کرد: مشمولان غایب نمی توانند در دانشگاه ثبت نام کنند. اگر کسی هم در ارائه مدارک یا ثبت نام از طریق سایت و سامانه مشکل داشتند می توانند از طریق مراجعه به پلیس +۱۰  و یا سازمان وظیفه عمومی خدمات لازم را دریافت کنند.
مهری با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از رزمندگان دوران دفاع مقدس را سربازان تشکیل می‌دادند، افزود: مشمولان از طریق اپلیکیشن پلیس من یا سایت سخا می‌توانند وضعیت سربازی خود را پیگیری کنند.
* جریمه ریالی سربازی نداریم
وی درباره امکان خرید خدمت سربازی یا همان جریمه ریالی نیز اظهارکرد:‌ در حال حاضر هیچ قانونی برای به خرید سربازی نداریم. همانطور که می‌دانید از سال ۹۴ تا ۹۷ افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشتند می توانستند جریمه را پرداخت کنند اما از سال ۹۷ اجرای این قانون به پایان رسید اما در قانون سال گذشته مصوب شده که افرادی در سال ۹۷ یک قسط پرداخت کرده بودند تا پایان سال 1400 اقساط را پرداخت کنند. در حال حاضر هیچ قانونی در رابطه با موضوع خرید خدمت سربازی یا جریمه ریالی نداریم.
رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین درباره معافیت قهرمانان ورزشی از سربازی نیز گفت: برابر قانون سرباز قهرمان تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.
مهری درباره سربازی نخبگان نیز گفت:  افراد نخبه نیز به ستاد کل معرفی شده و اسامی آنها به سازمان وظیفه عمومی ارسال شده و بعد از گذشت آموزش عمومی در بخش نخبگان پروژه تکمیل کرده و کارت پایان خدمت دریافت می کنند؛ نخبگان خارج از کشور هم می توانند پس از اتمام پروژه تحقیقاتی برایشان کارت صادر می شود.
وی به موضوع مهارت آموزی سربازان اشاره و اظهار داشت: این طرح چهارسال است که در حال اجراست از سال گذشته برای سربازان منقضی خدمت تسهیلات بانکی نیز در نظر گرفته خواهد شد این تسهیلات در سال گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود؛ همچین سربازان گواهی نامه مهارت آموزی بین المللی دریافت می کنند. رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا ادامه داد: کلیه افراد ذکوری که به سن ۱۸ سالگی می رسند مشمول هستند افرادی که کفالت پدر بیمار را برعهده دارند و یا تنها فرزند ذکور زنان سرپرست خانوار باشند یا دارای بیماری باشند بعد از برگزاری کمیسیون و تایید می‌توانند کارت معافیت دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه جنگ روسیه و اوکراین نشان داد آمادگی دفاعی آنی است، تصریح کرد: بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز داریم و لازم است امنیت این مرزها حفظ شود.  ما در سازمان وظیفه عمومی تابع قوانین هستیم مهمترین کارکرد خدمت سربازی تقویت بنیه دفاعی کشور است.
مهری درباره حقوق سربازان نیز خاطرنشان کرد: حقوق سربازان نسبت به سال های گذشته به ویژه در مناطق عملیاتی افزایش پیدا کرده؛ نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱۵ درصد افزایش حقوق داشته ایم؛ همچنین افرادی که متاهل هستند دو ماه کسر خدمت دریافت کرده و به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت برای آنها محاسبه می شود.
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین درباره خروج مشمولان غیرغایب برای حضور در راهپیمایی اربعین نیز گفت:‌ ۱۲۵ هزار مشمول غیرغایب به صورت اینترنتی و حضوری برای خروج از کشور ثبت نام کردند و از کشور خارج شدند و اکثر این افراد به کشور برگشتند.  ۱۵ هزار نفر در اربعین خدمات سربازی را از سازمان وظیفه عمومی دریافت کردند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر اینترنتی و بیش از ۲۵ هزار نفر فیزیکی توانستند در مرزها خدمات مربوط به وظیفه عمومی را دریافت کنند. امسال دانشجویان فرصت ۲ ماهه برای خروج از کشور  داشتند تا بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند؛ این در حالی است که در سال‌های قبل این فرصت یک ماهه بود.
* توضیح سردار مهری درباره سربازی بیرانوند
سردار تقی مهری در حاشیه نشست خبری خود با حضور در جمع خبرنگاران درباره سربازی علیرضا بیرانوند و اینکه گفته می‌شود این فرد باید قبل از جام‌جهانی فوتبال به سربازی اعزام شود، گفت: آقای بیرانوند از معافیت تحصیلی برخوردارند و چنین مواردی که مطرح می‌شود، صحیح نیست. این بازیکن اجازه حضور در تیم‌ملی را با توجه به وضعیت فعلی‌اش دارد.
 رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین درباره معافیت قهرمانان ورزشی از سربازی نیز گفت: برابر قانون سرباز قهرمان تمام افرادی که در بازی‌های المپیک یا جهانی مقام کسب کنند می توانند معافیت دریافت کنند. درباره سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال هم در صورت کسب مقام این معافیت شامل حال آنها خواهد شد؛ همچنین می توانند از قانون سرباز قهرمان برخوردار شوند.

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد
راه‌اندازی رشته محیط بانی در دو استان از امسال
 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید در تمام کتاب‌های آموزشی مباحث محیط زیستی گنجانده شوند،گفت: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی در زمینه حفظ محیط‌ زیست هم لازم است و برای دستیابی به این هدف می‌توان از ظرفیت «شاد» استفاده کرد.
علی سلاجقه در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با مراجعه به پیشینه‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی کشور و نگاه به قرآن کریم متوجه می‌شویم که همیشه بحث اسراف و تبذیر وجود داشته است. امروز در زمینه محیط زیست به جایی رسیدیم که خسارات زیادی به طبیعت ما وارد شده است که در اینجا جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش این آسیب‌ها بسیار پررنگ است.  
وی ادامه داد: نزول قرآن کریم با واژه «اقْرَأْ» یعنی بخوان شروع می‌شود و این اهمیت آموزه‌ها در قالب متن را نشان می‌دهد و برای اینکه این اقْرَأْ به مرحله ظهور برسد، نیاز به آموزش است که قطعا معلمان آموزش می‌دهند و به روح فرزندانمان زندگی می‌بخشند. افزایش سواد محیط‌ زیستی مسأله بسیار مهمی است که می‌توان با کمک ظرفیت‌های آموزش و پرورش به آن رسید.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: تا کنون تفاهمنامه‌های بسیاری میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش به امضا رسیده است ولی نکته قابل توجه این است که در این میان دولت سیزدهم یک دولت عملگرا و مردمی است و برای تاثیر علوم و عملگرایی آن‌ها باید تمام موارد عاقلانه باشد. وی افزود: این درخواست را دارم که در هرکتابی اعم از زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و ادبیات مربوط به موضوع و مباحث آن درس و کتاب، مسائل مربوط به محیط زیست را نیز در پایان فصول داشته باشیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: تاکنون در زمینه آموزش محیط زیستی در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش رویم تا منجر به افزایش سواد محیط‌زیستی در جامعه شود. جای اخلاق محیط زیستی بسیار خالی است و از این رو می‌طلبد آموزش و پرورش در این زمینه برنامه‌ریزی جدی بکند.   سلاجقه‌ اضافه کرد: از ابتدای سال تحصیلی جدید در شهرستان شیراز استان فارس و در شهرستان شوشتر استان خوزستان رشته محیط بانی راه‌اندازی خواهد شد که یک بحث اساسی است. همانطور که رشته بهیاری در کشور و یا رشته‌های دیگر در سطح کارآفرینی و دانش‌بنیان را داریم، رشته محیط‌بانی هم می‌تواند یک برنامه اساسی باشد.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست افزود: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی آنان در زمینه حفظ محیط‌ زیست لازم است که از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد.  
سلاجقه در پایان تصریح کرد: اعتقاد داریم که آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو باید در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود که زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چرا که تنها زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است هر کتابی پیوست محیط زیستی داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه