روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور - شماره 4214

برگزاری اولین جلسه رسیدگی دیوان بین المللی دادگستری به پرونده «برخی اموال ایران علیه آمریکا”

  اولین جلسه رسیدگی دیوان بین المللی دادگستری به پرونده « برخی اموال ایران علیه آمریکا « دیروز در محل دیوان در کاخ صلح (لاهه هلند) برگزار شد.
وکلای ایران تحت سرپرستی توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری لایحه ایران را ارایه کردند.
در پی توقیف حدود ۱میلیارد و هفتصد میلیون دلار اموال ایران دعوایی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده   در سال ۱۳۹۵ در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه شد.جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز پنج‌شنبه خواهد بود.
واشنگتن این دارایی‌های ایران را با مطرح کردن اتهاماتی مبنی بر دست داشتن ایران در حملاتی تروریستی مسدود کرده و معتقد است که این مبالغ باید به قربانیان این حملات ادعایی تعلق بگیرد. تهران پیش از این در سال ۲۰۱۶ و پس از آن که دادگاه عالی آمریکا به مسدودسازی ۲ میلیارد دلار دارایی‌های ایران و تعلق گرفتن آن به بازماندگان حملات نسبت داده‌شده به ایران حکم داد، از واشنگتن به دادگاه سازمان ملل در لاهه شکایت کرد. ایران معتقد است مسدودسازی این پول‌ها، نقض پیمان مودت با آمریکا است که پیش از انقلاب اسلامی ایران منعقد شده بود.
آمریکا در سال ۲۰۱۸ و پس از آن که دادگاه بین‌المللی لاهه در پرونده‌ای جداگانه به واشنگتن حکم داد کالاهای بشردوستانه را برای ایران از لیست تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران خارج کند، اعلام کرد که از این معاهده خارج می‌شود.

مرهم رضوی بر سینه‌سوخته‌های کربلایی
جاده دل‌های بیقرار
 بانگ چاووشی‌خوانی کاروانیان پیاده که این روزها از اقصی نقاط کشور راهی مشهدمقدس هستند بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد؛ زائران امام رضا که از استانهای جنوبی و جنوب شرق ایران به سوی بارگاه رضوی طی طریق می‌کنند در طول مسیر ساعاتی را مهمان مردم خراسان رضوی از جمله تربت حیدریه می‌شوند.
“به راه که می زنی گام‌هایت بی آنکه دستور بگیرند به سوی محبوب هدایت می شوند؛ جواب اینکه چطور قدم ها در این مسیر به پیش می روند، را نمی توان با عقل یافت چون راهی که با تمام سختی هایش، همچنان با جذبه غریبی از شور و اشتیاق خیل عظیمی از مرد و زن، کودک و پیر و جوان را کهرباوار به سوی خود می کشد، هنوز معادله اش را با عقل حل نکرده است”. در مسیر این راه، روضه های کوتاهی خوانده می شود که نیرویی دوچندان را به قدمهای خسته تزریق می کند؛ آنها که به هر دلیل نتوانسته اند به زیارت تربت خون خدا در کربلا بروند، حالا با پای پیاده خود را مهمان حریم رضوی می بینند و همه عشق و ارادتی را که برای زیارت کربلای معلی در دل انباشته اند نثار مضجع شریف امام مهربانی ها می کنند که گفته اند «کُلُهُم من نورُ واحد”
این را «محمد شهاب الدین»، زائر حرم امام رضا که فرسنگ ها راه را پیاده، به عشق زیارت امام رئوف طی کرده است، می گوید؛ و بر این باور است که این ها مکنونات قلبی همه زائران این مسیر معنوی است که اگرچه به هر دلیلی نتوانسته اند به کربلای حسین (ع) بروند اما این سعادت را یافته اند تا با  آستان‌بوسی مزار فرزندش در خراسان، دل غمزده خود را تسلی داده و سر بر دامن پرمهر رضای آل محمد بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه