روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۹ شهريور - شماره 4214

تولید نفت کویت مطابق با سهمیه‌اش در اوپک است

 مدیرعامل شرکت نفت کویت اعلام کرد که این کشور عضو اوپک بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ نواف سعود الصباح گفت: کویت بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و مطابق با سهمیه‌اش در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید می‌کند.
وی افزود: کویت برنامه‌هایی برای افزایش تولید نفت خام در زمان نیاز بازار دارد، اما مشتریان شرکت نفت کویت همچنان همان حجم را بدون تغییر دریافت می‌کنند.
مدیرعامل شرکت نفت کویت تصریح کرد: کویت روزانه ۶۵۰ میلیون فوت مکعب گاز برداشت می‌کند و در نظر دارد این رقم را به یک میلیارد فوت‌مکعب در روز برساند.
سعود الصباح درباره شرایط بازارهای جهانی انرژی گفت: تردید در همه بازارها، اعم از گاز یا نفت وجود دارد، با توجه به افزایش نرخ بهره و رکود مورد انتظار در اقتصادهای جهانی و تأثیرش بر تقاضای نفت، اوضاع آینده اقتصادی جهان با ابهام‌هایی مواجه است.

هشدار تولیدکنندگان انرژی آمریکا به خریداران اروپایی؛
هیچ کمکی در راه نیست
 تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا برخلاف امید اروپایی‌ها، نمی‌توانند تولیدشان را در مدت کوتاه به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تهدید سهمیه‌بندی نیرو در اروپا حتی پس از برگزاری نشست فوق العاده مقامات اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران انرژی زمستانی در هفته گذشته، همچنان وجود دارد. کشورهای اتحادیه اروپا به میزان فزاینده به واردات انرژی از آمریکا متکی شده‌اند؛ با این حال مدیران تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا هشدار دادند که امکان افزایش تولید نفت و گاز، چالش برانگیز خواهد بود.
ویل وان لوه، مدیر گروه سرمایه‌گذاری خصوصی «انرژی پارتنرز» که یکی از سرمایه‌گذاران برجسته در حوزه شیل است، به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: احتمال این که آمریکا بتواند تولید بیشتری داشته باشد، وجود ندارد. تولید ما، همین است. وی در ادامه افزود: هیچ کمکی در راه نیست، نه در بخش نفت، نه در بخش گاز.
اروپا می‌تواند از دموکرات‌ها و دولت بایدن برای جنگ علیه صنعت انرژی آمریکا که به توقف سرمایه‌گذاری در سراسر این بخش منجر شد و رشد تولید نفت و ظرفیت پالایش را فلج کرد، تشکر کند.
بن دل، مدیر اجرایی گروه سرمایه‌گذاری خصوصی «کیمریج انرژی» اظهار کرد: سرمایه‌گذاران صنعت شیل در وال استریت، با افزایش بزرگ تولید موافقت نخواهند کرد و مدل تولید اندک و سود بالا را ترجیح می‌دهند.
علاوه بر این که فعالیت صنعت انرژی آمریکا از سیاست دولت متاثر شده است، برنامه‌های سران اتحادیه اروپا برای کربن زدایی شبکه‌های نیرو با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، معلوم شده که قابل اطمینان نبوده و دیوانه‌وار تلاش می‌کنند ژنراتورهای مولد نیرو با نفت خام، زغال سنگ و گاز طبیعی را پیش از فصل سرما برگردانند.
مشکل محدود به این نیست و ۸۰ روز دیگر در پنجم دسامبر، اتحادیه اروپا ماموریت انتحاری ممنوعیت واردات دریابرد نفت روسیه را آغاز می‌کند. سپس در پنجم فوریه سال ۲۰۲۳، ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی روسیه آغاز می‌شود. این تحریم‌ها در تابستان تصویب شدند. با این حال واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه از طریق خط لوله در بعضی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک از تحریم‌ها، معاف خواهند بود.
اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت «پایونیر نچرال ریسورسز» توضیح داد افزایش قابل توجه تولید، اتفاق نخواهد افتاد. وی که مدیر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در آمریکاست، گفت: ما دکل‌های حفاری اضافه نمی‌کنیم و فکر نمی‌کنم تولیدکننده دیگری اضافه کند. قیمت نفت زمستان امسال که عرضه محدودتر می‌شود، ممکن است به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به هشدارهای جف میلر، مدیرعامل شرکت هالیبرتون و دارن وودز، مدیر شرکت اکسون موبیل در تابستان که اعلام کرده بودند بازارها به دلیل عدم رشد تولید، سال‌ها دچار محدودیت عرضه خواهند ماند، ناتوانی صنعت نفت شیل برای افزایش سریع تولید، عجیب نیست.

گاز در اروپا ارزان شد
 قیمت گاز در اروپا در پی تلاش‌های مضاعف دولت‌های اروپایی برای مقابله با بحران انرژی، به پایین‌ترین حد دو ماه گذشته سقوط کرد.
قیمت پایه گاز اروپا حداکثر ۸.۳ درصد کاهش یافت و به مسیر کاهشی که هفته گذشته داشت، ادامه داد. آلمان، انگلیس و کشورهای اروپایی دیگر قصد دارند میلیاردها یورو برای قطع وابستگی به واردات از روسیه، حمایت از شرکت‌های نیرو و تعیین سقف قیمت برای کاستن از فشار افزایش قیمت نیرو بر مصرف کنندگان و کسب و کارها، هزینه کنند.
مذاکرات درباره پیشنهادهای کمیسیون اروپا برای کمک به کاهش تاثیر کمبود نیرو، همچنان ادامه دارد و باید مورد موافقت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد. این طرح شامل تهیه ۱۴۰ میلیارد یورو از طریق مالیات بر درآمد شرکتهای نیرو و همچنین محدودیت‌های اجباری در زمان پیک تقاضا برای نیرو و افزایش نقدینگی است.
تصمیم آلمان برای به دست گرفتن کنترل پالایشگاه‌های نفت متعلق به روس‌نفت، نخستین گام در تدابیری است که ممکن است برلین را وادار کند کنترل بخش بزرگی از صنعت نیرو را به دست بگیرد. به گفته منابع آگاه، دولت آلمان سرگرم مذاکره برای ملی کردن بزرگترین واردکنندگان گاز شامل یونی‌پر و وی ان جی است.
دولت انگلیس هم طرحی را در دست بررسی دارد که ممکن است در راستای بسته حمایتی ۴۰ میلیارد پوندی لیز تراس، نخست وزیر این کشور، نرخ تعرفه نیرو برای بسیاری از کسب و کارها نصف شود. فرانسه قصد دارد افزایش قیمت نیرو برای خانوارها را سال آینده به ۱۵ درصد محدود کند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه گفت: چنین اقدامی برای دولت ۱۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ هزینه خواهد داشت.
با نزدیک شدن به فصل گرمایش، کارآمدی این تدابیر به محک گذاشته خواهد شد و معامله‌گران به سطح مخازن گاز متمرکز شده‌اند. ذخایر اروپایی حدود ۸۶ درصد پر شده‌اند که اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله است و در آلمان ۹۰ درصد پر شده است.
قیمت گاز با وجود کاهش در هفته‌های اخیر، همچنان بیش از هفت برابر میانگین قیمت برای این موقع از سال است که تورم را سرعت بخشیده و اقتصادهای اروپایی را در آستانه رکود قرار داده است. انتظار می‌رود تقاضا با آغاز فصل گرمایش، به تدریج افزایش پیدا کند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپاست، ۶.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۷۵ یورو مگاوات ساعت رسید که پایین‌ترین قیمت از ۲۵ ژوئیه بود. بازار انگلیس به مناسب تعطیلات، بسته بود.

صادرات نفت عراق از پایانه بصره از سرگرفته شد
 صادرات محموله‌های نفت خام عراق از پایانه‌ نفتی بصره پس از ۲۴ ساعت توقف به‌دلیل نشت نفت از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری پلتس، عراق بارگیری محموله‌های صادراتی نفت خام از پایانه نفتی بصره را پس از توقفی که در پی نشت نفت رخ داده بود، از سر گرفت.
صادرات حدود یک میلیون بشکه در روز از صادرات نفت عراق در پی وقوع نشت در تأسیسات صادراتی دومین کشور تولیدکننده بزرگ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مختل شده بود.
وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت دولتی نفت بصره مشکلاتی را که منجر به نشت نفت و بارگیری و صادرات شد پس از ۲۴ ساعت وقفه برطرف کرده است و صادرات نفت از پایانه نفتی بصره به حال عادی بازگشته است.
در بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است که شرکت دولتی نفت بصره در روزهای آینده صادرات نفت خام ازدست‌رفته را با پمپاژ حجم اضافی جبران خواهد کرد تا سطوح صادرات برنامه‌ریزی‌شده تحت تأثیر قرار نگیرد. در بیانیه‌ای که منتشر شد شرکت دولتی نفت بصره گفت: گروه‌های فنی و مهندسی شرکت دولتی نفت بصره مشکل نشت نفت خام در سیستم مخازن مازاد در پایانه نفتی بصره را برطرف کردند و عملیات پمپاژ به‌تدریج از سر گرفته شد. بر اساس این بیانیه، بارگیری از طریق گوی‌های شناوری که مکمل پایانه نفتی بصره است، مختل نشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه