روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۸ شهريور - شماره 4213

پایان اجرای یک نمایش پس از ۳۵ سال!

 نمایش معروف «شبح اُپرا» که ۳۵ سال است در تئاتر برادوی آمریکا به روی صحنه می‌رود به دلیل مشکلات ناشی از تعطیلی در دوران کرونا، از فوریه آینده دیگر اجرا نخواهد شد.
به گزارش گاردین، نمایش «شبح اُپرا» که رکورددار طولانی‌ترین نمایش موزیکال به روی صحنه رفته در تئاتر برادوی است، قرار است در فوریه ۲۰۲۳ به پایان برسد.
ان نمایش موزیکال که از سال ۱۹۸۸ در برادوی به روی صحنه می‌رفت و حتی رکود اقتصادی، جنگ و تغییرات فرهنگی نیز مانع توقف آن نشده بود، روز ۱۸ فوریه سال آینده و کمتر از یک ماه پس از سی و پنجمین سالگردش پس از بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ اجرا به پایان خواهد رسید.
درآمد گیشه این نمایش از زمان آغاز مجدد پس از همه‌گیری کرونا، نوسان داشته است و به بیش از یک میلیون دلار (۸۷۰,۰۰۰ پوند) در هفته رسیده و در کمترین حالت هم به حدود ۸۵۰ هزار دلار رسید. میزان فروش این نمایش در هفته گذشته بیش از ۸۶۷ هزار دلار بود.
نمایش «شبح اپرا» بر اساس رمانی از «گاستون لورو»، داستان آهنگساز بد شکلی را روایت می کند که خانه اپرای پاریس را تسخیر کرده و دیوانه‌وار عاشق یک سوپرانوی جوان و بی‌گناه به نام کریستین می شود.
«کامرون مکینتاش» تهیه کننده این نمایش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به عنوان یک تهیه کننده رویای این را دارید که یک نمایش برای همیشه اجرا شود. در واقع این نمایش، رکورد بیشترین اجرای آثار موزیکال را در تاریخ برادوی از آن خود کرده اما همه نمایش‌ها بالاخره روزی به پایان می‌رسند».
نمایش «شبح اپرا» نخستین بار در سال ۱۹۸۶ در لندن به روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون ۱۵۴ میلیون نفر در ۱۸۳ شهر جهان به ۱۷ زبان به تماشای این نمایش نشسته‌اند و در مجموع ۷۰ هزار بار اجرا شده است که فروشی بالغ بر ۵ میلیارد دلار را رقم زده است.
این نمایش تنها در تئاتر برادوی آمریکا بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ بار به روی صحنه رفته و ۱۹ میلیون نفر مخاطب آن بوده‌اند.
پایان نمایش «شبح اپرا» به این معنا خواهد بود که رکورد نمایش‌هایی که بیشترین بازه زمانی روی صحنه بوده‌اند به «شیکاگو» خواهد رسید که از سال ۱۹۹۶ آغاز به کار کرده و نمایش «شیر شاه» نیز در رتبه بعدی قرار می‌گیرد که از سال ۱۹۹۷ اجرا می‌شود.
همه‌گیری ویروس کرونا صدمات جدی به عرصه تئاتر وارد کرد و برادوی برای مدت ۱۸ ماه تعطیل شد. در این میان برخی از نمایش‌های معروف چون «همیلتون» و «شیرشاه» به روند عادی بازگشتند اما برخی دیگر از نمایش‌ها نیز با چالش جدید رو به رو شدند که از دلایل آن می‌توان به نرسیدن شمار تماشاگران به سطوح پیش از دوران کرونا مربوط دانست.

صدا پیشه «موفاسا» و «دارت‌ویدر» تجلیل شد؛
نام «جیمز ارل جونز» بر سردر تئاتر برادوی
 با حضور شماری از چهره‌های مطرح سالن نمایشی در برادوی به نام جیمز ارل جونز بازیگر ۹۱ ساله سیاه‌پوست شد.
به گزارش ورایتی، سال ۱۹۵۸ جیمز ارل جونز به عنوان یک بازیگر ناشناس فقط یک خط اجرا در صحنه تئاتر کورت در برادوی داشت و گفت: «خانم روزولت، شام سرو می‌شود.» او آن زمان ۲۷ ساله بود و سخت کار کرد تا توانست از آن ۵ کلمه عبور کند و به صدایی فراموش نشدنی بدل شود.
در مراسمی که با حضور ساموئل ال جکسون، فیلیسیا رشاد، دبی آلن و اریک آدامز شهردار نیویورک برگزار شد، همان تئاتر به نام این بازیگر اکنون ۹۱ ساله نام‌گذاری شد.
در ماه مارس اعلام شد که مسئولان در حال بازسازی ۴۵ میلیون دلاری سالن کورت قدیمی هستند و همان زمان اعلام شد یکی از ۱۷ سالن این مجموعه به افتخار یک هنرمند سیاه‌پوست تغییر نام می‌دهد.
جونز یکی از معدود افرادی است که برنده ایگوت شده (اسکار، گرمی، تونی، امی) و در طول دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش در ۲۱ نمایش برادوی روی صحنه رفته است.
ساموئل ال جکسون در این مراسم گفت: اگر بازیگر بودی، یا آرزو داشتی بازیگر شوی، یکی از معیارهایی که همیشه داشتی این بود که جیمز ارل جونز باشی.
وی در ادامه گفت: کودکانی که نمی‌دانند او کیست، بچه‌هایی که او را فقط به عنوان «دارت ویدر» جنگ ستارگان یا با انیمیشن «شیرشاه» می‌شناسند، اکنون این فرصت را خواهند داشت که به تئاتری بروند که به نام این مرد نامگذاری شده است.
شهردار نیویورک هم در این مراسم با تاکید بر عظمت این بازیگر گفت: وقتی چراغ‌های برادوی روشن است، یعنی آمریکا روشن است.
کنی لئون کارگردان تئاتر هم گفت: اولین نمایشنامه‌ای که دید «حصارها» بود. وی گفت: من یک پسر روستایی از فلوریدا، اکنون به عنوان عضو بنیاد ملی هنرها اینجا آمده‌ام و تماشای «حصارها» بود که زندگی مرا تغییر داد و جونز در آن نمایش رییسی قدرتمند بود.
لئون که سال ۲۰۱۰ «حصارها» را دوباره با بازی دنزل واشینگتن و وایولا دیویس روی صحنه برد گفت: جونز مظهر ظرافت و وقار مردان آفریقایی آمریکایی بود.
جونز ۳ بار جایزه تونی را دریافت کرده و اکنون سالنی در برادوی با ۱۰۹۲ صندلی به نام وی شده است.
وی اولین تونی را سال ۱۹۶۹ برد و سال ۱۹۷۰ نامزدی اسکار را دریافت کرد ودر سال ۱۹۸۷ دومین جایزه تونی و سال ۲۰۱۷ تونی یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. وی بازیگر نمایش‌های شکسپیری متعددی بوده که اوتللو، هملت، کوریولانوس، و شاه لیر از جمله آنها بوده‌اند. وی اولین بار در سینما در فیلم «دکتر استرنج‌لاو» استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۴ بازی کرد.
«بازی‌های پاتریوت»، «قاضی درد»، «واضح و خطر موجود»، «جن‌گیر ۲: مرتد»، «هزینه یاب»، «سلاح عریان ۳»، «شیادان» و «جفرسون در پاریس» شماری از فیلم‌های سینمایی متعدد وی هستند.
جونز صداپیشه شخصیت دارت ویدر در فیلم‌های «جنگ ستارگان» است و در «شیر شاه» صدای موفاسا پدر سیمبا را ایفا کرد و در نسخه جدید آن در سال ۲۰۱۹ هم نقشش را تکرار کرد. جدیدترین فیلم وی «آمدن به آمریکا» در سال ۲۰۲۱ بوده است. در تلویزیون هم وی در سریال‌های قدیمی از «دکتر کیلدر» تا «سسامی استریت» حضور داشته و جدیدترین کار او صداپیشگی در «اوبی-وان کنوبی» در نقش دارت ویدر بوده است.

سینمای فرانسه در پی جبران ناکامی ۳۰ ساله
 سینمای فرانسه با تغییر رویکرد خود برای انتخاب نماینده خود در جوایز اسکار ۲۰۲۳، در تلاش است ناکامی خود را در این شاخه پس از ۳۰ سال به پایان برساند.
به گزارش ایندی‌وایر، فرانسه با اعلام فهرست کوتاه پنج فیلم که قرار است برای ارسال به آکادمی برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی در نظر بگیرد، فصل جدیدی در تلاش‌ برای کسب اسکار برای این کشور صاحب سینما آغاز کرد و با توجه به واکنش‌های منفی سال گذشته در پی انتخاب فیلم برنده نخل طلای «تیتان» و نادیده گرفتن فیلم «اتفاق»، این کشور رویکرد خود را در تلاش برای حمایت از فیلم‌هایی که احتمال بیشتری برای کسب نامزدی دارند، اصلاح کرده است.
هییچ اجباری نیست که نماینده سینمای فرانسه در اسکار ۲۰۲۳ از فیلم‌های جشنواره کن باشد، تصمیمی که از اثرات برکناری «تیری فرمو» رئیس جشنواره کن از جایگاه تاثیرگذارش در کمیته اسکار این کشور پس از بیش از یک دهه نفوذ است.
از سوی ساخته «کلر دنی» فیلمساز باسابقه فرانسوی با عنوان «دو طرف تیغ» که برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره برلین بود نیز از سوی کمیته اسکار سینمای فرانسه رد شده است و به جای آن آثاری از پنج فیلمساز جوان این فرصت را دارند تا نماینده سینمای فرانسه در رقابت اسکار پیش‌رو باشند که شامل «سنت عمر» ساخته «آلیس دیوپ»، «یک صبح خوب» به کارگردانی «میا هانسن-لاو»، «تمام وقت» ساخته «»اریک گراول»، «خاطرات پاریس» ساخته «آلیس وینوکور» و«بدترین‌ها» ساخته مشترک «لیسا آکوکا» و «رومن گوئره» می‌شوند و روز ۲۳ سپتامبر در نهایت یک فیلم به عنوان انتخاب نهایی به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.
در حالی که فرانسه به خاطر سینمای خود شناخته شده است، ۳۰ سال است که برنده اسکار نشده است و بسیاری کمیته اسکار ثابت آن را در این امر مقصر می‌دانستند. سینمای فرانسه تاکنون ۹ بار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین‌المللی) شده و پس از ایتالیا (۱۱ جایزه) پرافتخارین کشور در این شاخه محسوب می‌شود. فرانسه که از نخستین سال آغاز رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (که پیش از این با نام شاخه بهترین فیم خارجی یا غیرانگلیسی زبان شناخته می‌شد) در سال ۱۹۵۶ فیلم به آکادمی معرفی می‌کند تاکنون با ۳۴ نامزدی، در میان تمام کشورها رکورددار است.
فرانسه آخرین بار در سال ۲۰۰۹ با فیلم «پیامبر» ساخته «ژاک اودیار» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافت و فیلم «هند و چین» محصول سال ۱۹۹۲، آخرین فیلم فرانسوی فاتح اسکار خارجی است.
آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهر ماه ۱۴۰۱) است. فهرست نامزدهای اولیه شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزدهای نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.
مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۱۲ مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند) در تئاتر دالبی در هالیوود برگزار می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه