روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور - شماره 4212

آکسفام: ۲ برابر شدن گرسنگی در کشورهای گرمسیر به خاطر بحران اقلیمی

 مطالعات جدید موسسه خیریه آکسفام (Oxfam) نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از ۴۸ میلیون نفر در ۱۰ کشور جهان از گرسنگی حاد رنج می‌برند در حالی‌ که این رقم، شش سال پیش ۲۱ میلیون نفر بوده است.
وضعیت گرسنگی در مناطق گرمسیری جهان به خاطر تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی، تشدید شده است.
در تحقیقات این موسسه که تحت عنوان «گرسنگی در جهان و گرمایش» انجام گرفته، آمده است: ۱۸ میلیون نفر از ساکنان مناطق گرمسیر جهان حتی در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند. همچنین هفت نقطه از کانون‌های بحران آب و هوایی که توسط آکسفام شناسایی شده در آفریقا واقع شده است.
گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام گفته است تغییرات آب‌وهوایی، دیگر فقط یک «بمب‌ ساعتی» نیست بلکه بمبی است که در مقابل چشمان ما منفجر می‌شود.
بوچر افزود: بحران آب و هوایی، حوادث طبیعی از جمله خشکسالی، طوفان و سیل را به ارمغان آورده و شمار این گونه حوادث ظرف ۵۰ سال گذشته  پنج برابر شده است.
بر اساس مطالعه جدید آکسفام، ۱۰ کشوری که شدیدا از بحران اقلیمی متاثر شدند سومالی، هائیتی، جیبوتی، کنیا، نیجر، افغانستان، گواتمالا، ماداگاسکار، بورکینافاسو و زیمبابوه هستند که در دو دهه گذشته نیز بارها بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند. به گفته بوچر، میلیون‌ها نفری که از جنگ و درگیری‌های مداوم، نابرابری گسترده و بحران‌های اقتصادی رنج می‌برند، اکنون معیشت خود را در نتیجه بلایایی چون طوفان و دیگر حوادث اقلیمی از دست می‌دهند.
بنابر گزارش آکسفام، بسیاری از افراد کم‌درآمد در کشورهای فقیر قادر به مقابله با پیامدهای ناشی از حوادث آب و هوایی نیستند در حالی‌ که این کشورها سهم ناچیزی هم در انتشار گاز دی‌اکسیدکربن دارند. به گزارش گاردین، در عوض کشورهای گروه ۲۰ که ۸۰ درصد از اقتصاد دنیا را در اختیار دارند، مسئول انتشار بیش از سه‌چهارم گاز دی‌اکسید کربن در جهان هستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه