روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۲ شهريور - شماره 4210

تکرار ادعای گروسی درباره تبعات تدابیر جبرانی ایران

دائما زیر فشار سیاسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعا را تکرار کرد که تدابیر جبرانی ایران شکاف دانش این سازمان را نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران را بیشتر کرده است.
رافائل گروسی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران مدعی شد که نمی‌خواهد پرهیجان سخن بگوید اما هرچه زمان می‌گذرد جمع‌بندی اختلاف پادمانی بسیار دشوار می‌شود و «ایران باید خیلی شفاف عمل کند و به ما در خصوص یکسری مسائل دسترسی بدهد تا بتوانیم یک تصویر حدودی را از واقعیت ترسیم کنیم. به همین خاطر تکالیف زیادی را پیش رو داریم تا بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم»
او در پاسخ به سووالی درباره آنچه رویکرد متعصبانه وی نسبت به فعالیت‌های اتمی ایران خوانده می‌شود گفت: از این ارزیابی متاسف است. «اینکه آژانس خواستار توضیح درباره یکسری مسائل است و ایران به گونه ای که انتظار می‌رود رفتار نمی‌کند و ما را به سیاسی کاری متهم می‌کنند مساله جدیدی نیست»
وی با بیان این ادعا که مساله شفاف است مدعی شد: ما ذرات اتمی را در مکان‌هایی که قبلا اعلام نشده بود پیدا کردیم و در حال بررسی هستیم. بگویید که این چه ارتباطی به استفاده سیاسی من از اختیاراتم دارد.
گروسی با چشم پوشی از زاردخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعا کرد که رفتار او درچارچوب وظایف آژانس است و امیدوار است که ایران هرچه سریع‌تر در این زمینه همکاری کند. وی افزود: ما آماده هستیم و تمایلی به تشدید اوضاع نداریم. فقط می‌خواهیم که این مساله روشن شود. امیدواریم که ایران به گونه دیگری به این مساله نگاه کند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت اما با گذشت بیش از ۶ماه، نه تنها اجرا نکرد که مسیری کاملا متضاد را در پیش گرفت.
رافائل گروسی در ادامه نشست امروز، در پاسخ به سووالی درباره تاثیر فشارهای سیاسی روی وی به‌عنوان مدیرکل آژانس گفت:  من دائما زیر فشار سیاسی هستم اما مهم این است که من تحت فشار چه رفتاری می‌کنم.
وی با اذعان به این نکته که کشورهای مختلف منافع خود را دنبال می‌کنند افزود که در یک تعریف کلی انتظار دارد آن‌ها با آژانس همکاری کنند. گروسی ادامه داد که به عنوان مدیرکل آژانس سرگرم انجام وظایفی است که به او محول شده و نه اینکه به انجام آن تمایل دارد.
گروسی در پاسخ به سووال دیگری درباره آنچه زمان گریز هسته‌ای ایران نامیده می‌شود هم گفت: ما وارد محاسباتی شبیه محاسبه زمان گریز هسته‌ای نمی‌شویم. بسیاری از افراد و سازمان‌ها تمایل به محاسبات اینچنینی دارند اما ما مقادیر را محاسبه و اطلاعات آن را ارائه می‌کنیم. ما درباره انگیزه کشورها و اینکه آن‌ها ممکن است چه اقداماتی را صورت دهند وارد نمی‌شویم.
او درباره تعاملات با ایران هم گفت که از سطح مراودات فعلی رضایت ندارد. گروسی به تماس‌های آژانس با نمایندگی دائم ایران در وین اشاره کرد اما افزود انتظار دارد که برای حل مسائل اختلافی، گفت‌وگوها در سطح مقامات ارشد از سرگرفته شود.
مدیرکل آژانس در پاسخ به این سووال که اگر اجرای برجام از سرگرفته نشود، آیا نگران خروج ایران از پیمان عدم اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است تصریح کرد: نشانی از تمایل ایران برای خروج از ان‌پی‌تی ندیده‌ام.
وی با بیان این مساله که تنها کشورهایی از ان‌پی‌تی خارج می‌شود که تمایل به گسترش تسلیحات هسته ای دارند خاطر نشان کرد: ایران به روشنی اعلام کرده که مایل است تعهداتش تحت ان‌پی‌تی را حفظ کند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم ساعاتی پیش در همین رابطه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال از اجرای غیر تبعیض‌آمیز و بی‌طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تاکید می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که آژانس هم باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص در ارتباط با اتهامات بی‌اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامعه پادمان‌ها ارائه شده است، اجتناب کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه