روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - شماره 4189

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا خبر داد؛

تسهیلات مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی

 محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا  گفت: در کشور ما نیروگاه‌های انشعابی زیر ۲۰۰ کیلوولتی هستند که اغلب در سقف یا حیاط خانه‌ها احداث می‌شود به دلیل این‌که مزایای خوبی دارند در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که بیش از ۶۷ درصد نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف خانه‌ها مستقر شده‌اند. اما در ایران زیر ۱۰ درصد نیروگاه‌های خورشیدی مربوط به این بخش است.
وی در خصوص مزایای این نیروگاه‌ها گفت: عدم اتلاف انرژی، تعادل متوازن‌سازی شبکه و کمک به پیک از جمله مهم‌ترین مزایای توسعه این صنعت است برق تولیدی بر اساس نرخ پایه از مشترکان خریداری می‌شود و وزارت نیرو مکلف بوده این نرخ را بروز کند اما افزایش این نرخ متناسب با قیمت تجهیزات نبوده است و افرادی که تمایل به سرمایه‌ گذاری داشته باشند وارد این بخش نخواهند شد.
عضو هیات مدیره انجمن ساتکا ادامه داد: عدم توازن نرخ خرید تضمینی و تجهیزات پیامدهای متعددی دارد و همین مساله باعث شده که پیمانکار اقدام به نصب تجهیزات با کیفیت نکند چرا که کارفرما به دنبال توجیح اقتصادی است و عمدتا دیده می شود که بعد از پنج سال تجهیزات دچار مشکل می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که اگر نرخ پایه تضمینی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا نکند سرمایه‌ گذاری در این حوزه توجیح پذیر نیست گفت: سال گذشته ۲۰مگاوات نیروگاه مگاواتی احداث شد که عمدتا مربوط به کمیته امداد و هلال احمر بود و تعداد افرادی که برای سرمایه‌ گذاری در این حوزه وارد شده‌اند صفر بوده است.
کریمی با بیان اینکه در کشور با کمبود آب مواجه هستیم که موجب خشک شدن زمین های کشاورزی بسیاری شده است، گفت: اگر دولت برای صاحبان زمین های کشاورزی تسهیلات مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر بگیرد، کشاورزان می توانند مزارع خورشیدی بجای مزارع کشاورزی احداث کنند که ضمن عدم نیاز به آب، موجب ایجاد درامد و معیشت جایگزین برای کشاورزان می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه