روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - شماره 4189

نماینده دشت آزادگان در مجلس:

عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ است

 نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی عدم لایروبی رودخانه‌ها و سدها را یکی از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ دانست و گفت: اگر دولت وزارت نیرو را ملزم به انجام لایروبی‌ها کند، دولت نیز از پرداخت خسارت‌های ناشی از حوادثی مثل سیل راحت خواهد شد.
قاسم ساعدی اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای در زمینه لایروبی انهار، رودخانه‌ها و حتی سدها ندارد و تا به حال نیز برنامه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است که این امر یکی از معضلاتی است که همه حوضه‌های آبی کشور درگیر آن هستند.
وی افزود: بسیاری از سدهای ما مثل سد دز در خوزستان میزان رسوبات بسیار بالایی دارد و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای لایروبی، تخلیه گل‌ولای‌ها و رسوبات این سد تا به حال از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است و این امر منجر به کم شدن ذخایر آبی در مواقع اضطراری می‌شود و ما همیشه در زمینه حجم سد کم می‌آوریم. ساعدی ادامه داد: چندین دهه از افتتاح سدها در استان خوزستان و دیگر استان‌ها گذشته است که عدم لایروبی‌ سدها موجب انباشته شدن گل‌ولای‌ها و رسوبات در سدها شده است. این مساله نیز باعث گرفته شدن حجم بسیار زیادی از ظرفیت سدها و موجب کاسته شدن میزان آبی که باید در مخزن بماند و ذخیره شود نیز شده است. وی تصریح کرد: عدم لایروبی در رودخانه‌ها نیز مشاهده می‌شود و خیلی از رودخانه‌های فصلی و دائمی مورد بی‌اعتنایی و کم لطفی مسئولان در وزارت نیرو قرار گرفته‌اند. عدم لایروبی رودخانه‌ها، با اندک بارشی موجب جاری شدن سیل می‌شود به خصوص در مناطق و شهرستان‌های پایین دست رودخانه‌ها که همیشه در معرض سیل قرار دارند. نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی عدم لایروبی رودخانه‌ها را یکی از دلایل اصلی بروز سیلاب‌ها دانست و افزود: وزارت نیرو باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و عملیات لایروبی را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهد. مسلما وقتی رودخانه‌ها و سدها لایروبی نشوند، با اندک سیل و بارانی مناطق پایین دست رودخانه‌ها که در معرض سیلاب قرار دارند دچار خسارت‌های بسیاری می‌شوند و این بحران‌ها دولت را ملزم به پرداخت این خسارت‌ها از بودجه نظام می‌کند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه