روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ مرداد - شماره 4189

وزیر کشور در مجلس:

دلایل ریزش متروپل به طور جدی تحت پیگرد قرار می‌گیرد

 وزیر کشور حادثه ریزش متروپل را حادثه تلخی خواند و گفت که بعد از اتمام امدادرسانی و آواربرداری موضوع جمع شدن باقی مانده ساختمان متروپل در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت که با یکی از موسسات قرارداد بسته تا تحت نظر دادستانی این کار صورت گیرد.
احمد وحیدی بعد از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره فروریزش ساختمان متروپل آبادان گفت:‌ بحث متروپل از چند جهت قابل ارزیابی است. حادثه تلخی بود که دلایل آن در گزارش کمیسیون عمران اشاره شد و جزء موضوعاتی است که به طور جدی تحت پیگرد قرار می گیرد.
وی افزود: ما بلافاصله بعد از حادثه متروپل دستورالعمل خاصی صادر کردیم که سازه‌های ناپایدار شناسایی شود که این وظیفه شهرداری‌ها است که گزارشات را بدهند تا کار اصلاح شود و در غیر این صورت تخلفات به قوه قضاییه برای برخورد ارجاع شود. در این چارچوب موضوع در حال بررسی است. امیدواریم سامانه ای که تشکیل دادیم، پاسخگوی رفع این مشکل باشد.
وزیر کشور با بیان اینکه حادثه ریزش متروپل بسیار تلخ بود و آثار بسیار سویی داشت، گفت: مردم عزیز آبادان از محرومیت هایی برخوردار هستند که این گونه ساختمان‌های بلندمرتبه مقداری شهر آبادان را تغییر داد و انتظار می‌رفت که این سازندگی‌ها باعث توسعه شهر شود. با وقوع حادثه تلخ متروپل آثار تلخی بر مردم آبادان به جای گذاشت و در عین حال این نگرانی وجود داشت که این حادثه مانع سرمایه‌گذاری مجدد این شهرستان شود. باید کمک کنیم که این موضوع رفع شده و تلاش کردیم که این اطمینان خاطر داده شود.
وی با بیان اینکه در حادثه متروپل اقداماتی از سوی دولت و مجموعه مسئولان و نهادهای مردمی صورت گرفت، گفت: انصافا عملکرد درخشانی از سوی مسئولان محلی، استانی و ملی صورت گرفت بدین گونه که با فاصله کمتر از نیم ساعت از وقوع حادثه در سطح شهر ستاد بحران تشکیل شد. بعد از حدود یک و نیم تا دو ساعت موضوع به صورت استانی با حضور استاندار در قالب ستاد بحران در شهرستان بررسی شد و در سطح ملی با فاصله هفت تا هشت ساعت مورد توجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در همان ساعات اولیه وقوع حادثه کارگروه های هفت گانه‌ای تشکیل شد، گفت: کارگروه هایی همچون حوزه انتظامی، امداد و نجات، رسانه و نظام مهندسی به سرعت تشکیل شد و کار  دقیق صورت گرفت. از همان ساعات اولیه چندین دوربین در منطقه نصب شد تا تمام حرکات سازه تحت کنترل قرار گیرند. به خاطر همین ارزیابی‌ها چند بار منطقه تخلیه شد. با همین کار علمی و دقیق به غیر از فوتی‌ها به دلیل ریزش ساختمان در همان دقایق ابتدایی دیگر فوتی در مراحل آواربرداری نداشتیم.
وزیر کشور با قدردانی از آتش‌نشانی، هلال احمر، شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز و آبادان، پالایشگاه آبادان و منطقه آزاد و گروه های مختلف از شهرهای گوناگون و گروه های زنده‌یاب گفت: بسیج خوبی بعد از حادثه متروپل صورت گرفت. تلاش شد از بهترین تجهیزات استفاده شود، حتی جرثقیل ۳۰۰ تنی هم حضور پیدا کرد اما نگرانی‌هایی در مورد آن منطقه وجود داشت و باید با احتیاط عمل می‌کردیم. ماشین‌آلات و جرثقیل‌های سبک، سنگین و نیمه سنگین تجهیز شد.
وی افزود: تلاش شد کمبودها رفع شود لذا فرمانده تقسیم کار و تأمین تجهیزات صورت گرفت. البته ما با محدودیت‌هایی مواجه بودیم چون ۱۱ طبقه ریزش کرده بود و بتن‌های سنگین ریخته بود. از یک طرف مردم بسیار داغدار بودند که عزیزان آن‌ها زیر آوار بودند و باید کار آواربرداری با احتیاط انجام می‌شد. از طرف دیگر التهاب اجتماعی در منطقه وجود داشت و سازه‌های ناپایدار هم بود. محیط کاملا پیچیده و ملتهب بود.
وحیدی یادآور شد: حضور مردم در صحنه قابل توجه بود. ما توانستیم حدود ۳۸ نفر را سالم از زیر آوار بیرون آوریم و تا به رغم حجم زیاد آوار آخرین نفر از فوتی‌ها را بیرون آوردیم. مردم در صحنه کمک می‌کردند. همان مردمی که عزیزان‌شان زیر آوار بودند در صحنه حضور داشته و حتی به امدادرسان‌ها کمک کرده، غذا تهیه می‌کردند و به هر نوعی کمک‌رسانی را انجام می‌دادند.
وزیر کشور گفت: کار جمع شد اما آثار آن بر روی خانواده جانباختگان باقی مانده است.
وی در پایان گفت: اکنون باید باقی‌مانده سازه‌ها جمع‌آوری شود که این کار در اختیار منطقه آزاد قرار گرفت. با یکی از موسسات قرارداد بستند تا تحت نظر دادستانی کار جمع‌آوری انجام شود.

روند نزولی کورنا متوقف می‌شود؟
احتمال بروز قله سوم اُمیکرونی
 یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه در حال حاضر از قله موج هفتم عبور کرده‌ایم، گفت: با این حال ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه قله‌ای کند؛ البته در این باره نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت.
دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: از حدود ۱۶ الی ۱۷ روز پیش روند موارد جدید بیماری در کشور نزولی شده بود، اما طی هفته اخیر این روند نزولی متوقف شده و همچنان نگرانی‌هایی به دلیل مسافرت‌ها و جابجایی‌های جمعیتی در ایام اخیر وجود دارد که البته هنوز برای مشاهده اثر آن زود است؛ حداقل باید از هر مداخله‌ای دو هفته بگذرد تا بتوانیم اثر آن را بر روی روند بیماری مشاهده کنیم.
* نگرانی از صعود مجدد کرونا در کشور
وی با بیان اینکه کاهش شهرهای قرمز در گزارش وزارت بهداشت وجود داشت و موارد سرپایی و بستری نزولی بوده است، گفت: با این حال نگرانی این است که سایر کشورها اعم از بحرین، عراق، بلغارستان و... همه بعد از نزولی شدن، بعد از مدتی مجددا صعودی شدند. حتی در برخی کشورها بعد از افول موج BA۵ هم روندی صعودی را تجربه کردند. بنابراین همچنان چنین نگرانی‌هایی وجود دارد.
* امیکرون در کشور سه قله‌ای می‌شود؟
یونسیان با بیان اینکه هنوز نمی‌توان درباره شرایط و روند بیماری در کشور به صورت قطعی اظهار نظر کرد، ادامه داد: در حال حاضر از قله موج هفتم عبور کرده‌ایم، با این حال ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه قله‌ای کند. البته در این باره نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت. بنابراین نمی‌توان گفت که آیا ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما دو قله داشته، سه قله‌ای کند یا خیر؟. در این باره هنوز نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد که آیا با گذر از این قله، آیا روند نزولی ادامه می‌یابد یا اینکه قله دیگری هم در راه است.
وی گفت: قله اول ما در موج اول با اُمیکرون رخ داد، قله دوم با انتشار BA۵ رخ داد و حالا ممکن است برحسب شرایط اعم از جابجایی‌های جمعیتی، رفتارهای جمعیتی و میزان رعایت پروتکل‌ها قله سومی هم در پیش داشته باشیم که باید دید در آینده چه می‌شود. بنابراین باتوجه به اینکه بروز قله‌های بیماری تابع دو عامل اصلی هستند؛ یکی تغییرات ژنتیکی ویروس و یکی تغییر رفتار جامعه، ما هنوز نمی‌توانیم احتمال بروز قله سوم را منتفی بدانیم. مردم هم باید نسبت به این موضوع حساس باشند تا زمانیکه تعداد موارد جدیدمان به کف برسد. هنوز برای اینکه بگوییم موج هفتم کرونا در کشور تمام شده، زود است.
یونسیان با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و رعایت تهویه بسیار مهم است و زمانیکه رعایت این موارد کاهش یابد، روند افزایشی بیماری بازمی‌گردد. باید زمانی نفس راحتی بکشیم که به اطمینان قابل ملاحظه‌ای رسیده باشیم. زمانیکه احتمال بازگشت روند افزایشی خیلی ناچیز باشد، می‌توانیم سخت‌گیری‌هایمان را کاهش دهیم، اما الان برای این کار زود است.
وی تاکید کرد: بنابراین با اینکه در حال حاضر از قله موج BA۵ عبور کردیم، اما نمی‌توانیم بگوییم که موج هفتم به طور کامل تمام شده و همه چیز به حالت عادی بازگردد، هر لحظه ممکن است با تغییر رفتار، روند صعودی داشته و قله دیگری را هم تجربه کنیم.
یونسیان درباره نحوه برگزاری ایمن مراسم اربعین در شرایط فعلی بیماری در عراق و همچنین کشورمان ضمن تاکید بر لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در تمام تجمعات در شرایط پاندمی، گفت: عمده راهپیمایی در فضای باز برگزار می‌شود و بحث رعایت نکات بهداشتی در وسایل حمل و نقل و ... باید رعایت شود.  
وی تاکید کرد: شرطی که برای رفتن به عراق در اربعین مبنی بر تزریق دزهای واکسن کرونا گذاشته شده، شرط خوبی است و اگر این شرط را جدی بگیریم و اعلام کنیم که حتما دو هفته از تزریق دز آخر گذشته باشد، خیلی می‌تواند به ما کمک کند، به ویژه اگر در کنار استفاده از ماسک و رعایت تهویه در فضاهای بسته باشد. بنابراین باید با رعایت این شرایط ریسک را به حداقل برسانیم. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه