روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4187

تلاش سناتورهای آمریکا برای اخلال در مذاکرات وین

توافق نهایی هفته آینده حاصل می‌شود !

  نماینده دائم روسیه در مذاکرات برجام گفت در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام احتمالا تا هفته آینده حاصل شود.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در مصاحبه با ایتارتاس گفت: در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برنامه جامع اقدم مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.
اولیانوف گفت: «در صورت پیشرفت مطلوب شرایط، شاید تا هفته آینده توافق حاصل شود. اگرچه، این در صورتی ممکن است که همه کشور‌های شرکت کننده در گفتگو‌های وین با نسخه متنی که هماهنگ کنندگان اروپایی هشتم اوت ارائه کردند، موافقت کنند. (درباره اینکه) آیا اصلاحیه‌ها و مخالفت‌هایی ظاهر می‌شود، در حال حاضر پیش بینی درباره تحولات بیشتر دشوار است. باید تا آغاز هفته آینده منتظر بمانیم.»
اولیانوف افزود: هماهنگ کنندگان اتحادیه اروپا اصلاحیه‌هایی در متن ایجاد کرده اند که در حال حاضر روی میز است.
او تصریح کرد: «این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین شده توسط همه شرکت کنندگان در گفتگو‌هایی است که از آوریل گذشته ادامه داشته است. نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده می‌توانند گزینه‌هایی برای توافق پیشنهاد کنند، که این کار را کردند. در واقع ظاهراً آمریکا موافقت کرده است و در عین حال ایران هنوز موضع خود را درباره این متن اعلام نکرده است و به همین دلیل درباره مسائلی که ایران هنوز ممکن است داشته باشد گمانه زنی نخواهم کرد.»
همچنین میخائیل اولیانوف به پرسش یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر که با توجه به بی تاثیر بودن تحریم ها، نظر وی را در مورد رفع تحریمهای ایران، روسیه و دیگر کشورها جویا شده بود، پاسخ داد.
رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم ها در وین گفت که تحریم های ایران می توانند به زودی رفع شوند.
این دیپلمات ارشد افزود که نمی توان در مورد تحریم های غرب علیه روسیه چنین پیش‌بینی کرد.
نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین گفت: تنها بخشی از (تحریم های علیه روسیه) مربوط به اوکراین است. غرب سیاست مستقل روسیه را چالشی راهبردی دانسته و به سختی اعمال تحریم ها را کنار خواهد گذاشت.
اولیانوف به تازگی دریک نشست خبری گفته بود که متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.
نتیجه مثبت مذاکرات وین کاملا محتمل است
در حالیکه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا هر روز به بهانه‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را از امضای برجام منصرف کنند.
شبکه «فاکس‌نیوز» گزارش کرد، روز شنبه گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که گزارش پلیس نیویورک‌ حاکی است فردی که با حمله به «سلمان رشدی»، نویسنده مرتد موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) او را زخمی کرد جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» است که ساکن ایالت نیوجرسی است که اصالت وی لبنانی است.
با این حال سناتورهای آمریکایی بدون هرگونه سند و مدرک با تلاش برای ارتباط دادن این قضیه به جمهوری اسلامی تلاش کردند از توافق برجام جلوگیری کنند. «مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در پیامی که در صفحه توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران نوشت: «ایران به هر آن که سلمان رشدی را ترور کند، پاداش می‌دهد. جمعه او در آمریکا مورد اصابت چاقو قرار گرفت. چرا بایدن هنوز «توافقی» را با این تروریست‌ها در تهران مورد مذاکره قرار می‌دهد».
چندین تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که از همان ابتدا به دنبال از بین بردن برجام بودن نیز به روبیو پیوستند  و از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرفنظر کند.
«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «آرکانزاس» در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «رهبران ایران چندین دهه است که خواستار قتل سلمان رشدی هستند. ما می‌دانیم آن‌ها تلاش می‌کنند امروز مقام‌های آمریکایی را نیز ترور کنند. بایدن باید فوراً به مذاکره با این رژیم تروریست پایان دهد». در روزهای اخیر، مقام‌های آمریکایی ادعاهای بی اساسی را درباره قصد ایران برای ترور مقام‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تمامی این ادعاها را رد کرده‌اند.
بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، کاخ سفید به درخواست این شبکه آمریکایی برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است. این خبر در حالی منتشر شده است که برخی گزارش‌ها مدعی است که جمهوری‌ اسلامی ایران حاضر به پذیرش پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق در صورت تحقق خواسته‌ای ایران است که البته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هیچ اشاره‌ای به این مطلب نکرده‌اند.
طبق این گزارش، پیش از این تهران خواستار تضمین ایالات متحده شده بود مبنی بر این که هیچ رئیس‌جمهور آمریکا در آینده نتواند همچون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شود.
ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه و علی‌رغم پایبندی ایران از برجام خارج شد و مجدداً تحریم‌ها علیه ایران را تحمیل کرد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفت به امید آن که ایران با توافق مورد پذیرش آمریکا موافقت کند.
با این حال، این سیاست نه تنها موجب تسلیم ایران نشد بلکه پس از یکسال پایبندی، جمهوری اسلامی ایران شروع به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز علی‌رغم آن که وعده بازگشت به برجام را داده است اما در عمل سیاست های ترامپ را در پیش گرفته و اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه جمهوری اسلامی برنمی‌دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه