روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ شنبه ۲۲ مرداد - شماره 4185

کدام کشورها از لوازم خانگی ایرانی استفاده می‌کنند؟

 رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی گفت: کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود.
مرسل صدیق درباره صادرات قطعات لوازم خانگی گفت: بیشتر صادرات قطعات در حوزه قطعات اجاق گاز، بخاری گازی و غیره مثل انواع شیرآلات است. حتی برخی شرکت‌ها شیرآلات را به اروپا، آلمان، انگلستان و فرانسه هم صادر می‌کنند. البته صادرات به برخی کشورها به دلیل مشکلات سیاسی متوقف شده است. همچنین محصولات پلیمری و محصولات دارای مس، صادرات خوبی دارند و شیشه و خیلی از ورق‌ها نیز صادر می‌شود که البته در قالب مواد اولیه‌ای است که بعدا به قطعه تبدیل می‌شود.
*آمریکای جنوبی، بازار بزرگی که به آن دسترسی نداریم
به گفته وی کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان از جمله مقاصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند و به برخی کشورها مثل ترکیه، قطعات هم صادر می‌شود. در این میان بهترین بازار در حال حاضر بازار آمریکای جنوبی است که مصرف زیادی در حوزه لوازم خانگی دارند، اما ایران به این منطقه صادرات ندارد که یکی از مشکلات اصلی، نبود ناوگان حمل کالا به این کشور است. در اصل ایران وسیله حمل کالا به مقصدهای مختلف را به طور سیستماتیک ندارد که یکی از معضل‌های صادرات است، اما برای مثال چین برای صادرات کالای خود راه درست می‌کند. از طرف دیگر درخواست در کشورهای آمریکای جنوبی آنقدر زیاد است که صادرات اروپا هم همه این تقاضا را پوشش نمی‌دهد.
رئیس انجمن قطعه سازان لوازم خانگی با بیان اینکه در مقابل، قسمت عمده قطعات در حوزه یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی وارداتی است، اظهار کرد: صادرات منجر به توسعه دانش فنی برای اعمال استانداردهای کشور هدف می‌شود اما مشکلات مربوط به تحریم و بازگشت ارز از جمله موانع صادرات است.
صدیق با بیان اینکه آماری از صادرات قطعات لوازم خانگی در دست نیست و وزارت صمت هم این آمار را در اختیار انجمن قرار نداده است، گفت:  یکی از ویژگی‌های تولید لوازم خانگی در ایران تولید عمده مواد اولیه آن مثل فلزات رنگی، ورق‌ها و قطعات ساخته شده از مس، روی، برنج و آلومینیوم در داخل است. ایران غنی از مواد اولیه است و بنابراین توان صادرات دارد.

معاون رئیس بازار متشکل ارزی خبر داد؛
ایران به دنبال حذف دلار از تجارت
با همسایگان
 معاون رئیس بازار متشکل ارزی می‌گوید بانک مرکزی و دولت به شکل جدی پیگیر حذف یا کاهش نقش دلار در تعامل و تجارت با همسایگان هستند.
محمد قزلباش اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای جابه‌جایی ارز در تعاملات تجاری با مشکل و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودیم که یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن بحث محوریت دلار بود.
وی با بیان این‌که پیمان‌های دوجانبه می‌تواند به کاهش نقش دلار در تجارت خارجی کمک کند تصریح کرد: آنچه که میان ایران و روسیه نهایی شد و نماد آن به عنوان ریال – روبل رسما عرضه شد، می‌تواند در آینده برای تجارت با دیگر کشورهای همسایه نیز مورد نظر قرار گیرد. کشورهایی مانند عراق، ترکیه و پاکستان دم دست ترین گزینه‌ها برای رسیدن به توافقات جدید در این زمینه هستند.
معاون رئیس بازار متشکل ارزی با اشاره به در پیش بودن مراسم اربعین حسینی اعلام کرد که ظرف روزهای آینده برای تسهیل شرایط مسافران و همچنین تجار ایرانی در عراق، نماد ریال – دینار نیز رونمایی خواهد شد.
قزلباش افزود: دولت سیزدهم تلاش کرده که از برخی ظرفیت‌ها که برای طولانی‌مدت از آنها استفاده نشده بود نیز بهره بگیرد تا بدین ترتیب بخشی از مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارز کاهش پیدا کند.
این مقام بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بازار رسمی ارزی بیان کرد: در بازارهای غیررسمی امکان آنکه برای فعالان یک اعتماد به وجود بیاید بسیار کم بود اما ما هرچه به سمت بازار رسمی ارز حرکت کنیم، قطعا می‌توانیم در کنار افزایش اعتماد میان بخش خصوصی برای دولت نیز ابزارهای لازم برای سیاست‌گذاری را فراهم کنیم.

بر اساس گزارش بانک مرکزی؛
سود بین بانکی باز هم پایین آمد  
 برای سومین بار در ٢٠ روز اخیر نرخ سود بین بانکی با کاهش ۰.۵ واحد درصدی به ٢٠.۵٩ درصد رسیده است. سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.
این نرخ پس از رسیدن به ۲۱.۳۱ درصد یعنی سقف سال ۱۴۰۱ در ۳۰تیرماه در ٢٠ روز اخیر روند نزولی داشته و این سومین بار است که شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی هستیم.
در حال حاضر، سود بین بانکی به ۲۰.۵۹ درصد رسیده و طبق گفته رئیس سازمان بورس، این نرخ به کمتر از این نیز می‌رسد.
پیش از این، افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی و رسیدن این نرخ به ۲۱.۳۱ درصد، صدای مخالفت بورسی‌ها بلند کرد و در جلسه با بانکی‌ها بر کنترل این نرخ تاکید شد که پس از این جلسه، روند کاهشی سود بین بانکی آغاز شد.  
ماجرای اعتراض بورسی‌ها به افزایش سود بین بانکی به این برمی‌گردد که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار می‌دانند، درحالیکه کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ‌ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ در ماه‌های اخیر نیز ناشی از فشار تورمی بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

مدیرعامل راه آهن خبر داد؛
اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ شرکت راه‌آهن
 مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ در راستای رعایت عدالت و سیاست‌های جدید این شرکت خبر داد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، در دیدار با همکاران لوکوموتیوران، رؤسای قطار و مانورچی، اعضای هیأت مدیره، معاونان و برخی از مدیران راه آهن، اظهار کرد: پس از برگزاری ۱۴ جلسه هیأت مدیره، اقداماتی در خصوص اصلاح آئین‌نامه کیلومتراژ و نظام انگیزشی صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه موضوع کیلومتراژ صرفاً یک عدد نیست بلکه تحولی اساسی در مسیر کاری نیروهای عملیاتی است، عنوان کرد: درخواست‌های به حقی از سوی لوکوموتیورانان و رؤسای قطار و کادر مانور در خصوص اصلاح آئین نامه کیلومتراژ وجود داشت، مساله مهم این است که هم عدالت رعایت شود و هم تا جایی که مقدور است، تبعیض بین نیروهای عملیاتی از میان برداشته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه موضوع کیلومتراژ باید یکپارچه شده و پرداختی‌ها بر مبنای آن صورت گیرد، اظهار کرد: تحول اساسی در آئین نامه کیلومتراژ اتفاق افتاده و سرعت سیر و سرعت سفر در آئین نامه جدید، لحاظ شده است.
صالحی تصریح کرد: آئین نامه جدید کیلومتراژ، ناظر به یک ریل گذاری جدید مبتنی بر عدل، انصاف، و سیاست‌ها و راهبردهای شرکت راه آهن است و هر شخصی که با رعایت ایمنی، سیر بیشتری انجام دهد دریافتی بیشتری خواهد داشت.
وی با یادآوری اینکه بایستی اعمال سلیقه مدیریتی در کار کاهش یابد، گفت: طبق آئین نامه جدید، پرداخت کیلومتراژ از وضعیت ایستا به پویا تغییر خواهد کرد. از این طریق و با روزآمدسازی ساختار و فضای سنتی راه‌آهن، می‌توانیم نظام کنترلی دقیقی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه