روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد - شماره 4184

تجارت ۲۳.۸ میلیون دلاری ایران و آمریکا در ۶ ماه واردات آمریکا از ایران ۱۶ برابر شد

 تجارت ایران و آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۲۳.۸ میلیون دلار رسید و واردات آمریکا از ایران طی این دوره با رشد ۱۶ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.
دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و آمریکا در نیمه نخست سال 2022 میلادی به 23.8 میلیون دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 18 درصد افزایش داشته است.
در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال 2021 بالغ بر 20.1 میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود. بر اساس این گزارش در نیمه نخست 2022 ارزش صادرات آمریکا به ایران افت 5 درصدی داشته است. در نیمه نخست سال 2021 بالغ بر 19.8 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادر شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 18.8 میلیون دلار کاهش یافته است. اما واردات این کشور از ایران در نیمه نخست امسال رشد 16 برابری داشته و به 5 میلیون دلار رسیده است. آمریکا در نیمه نخست سال قبل تنها 0.3 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
ارزش تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل توجهی نیست. ایران در میان شرکای تجاری آمریکا رتبه 179 را طی نیمه نخست 2022 داشته است.

کاهش قیمت نفت با افزایش احتمال توافق در وین
 با افزایش احتمال توافق احیای برجام در وین و رشد صادرات نفت ایران، قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد.
قیمت نفت امروز در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد. کاهش قیمتی که بعد از نشست اوپک پلاس در هفته گذشته و با تصمیم برای افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت آغاز شده بود   با این حال، ادامه مذاکرات در وین برای احیای برجام و افزایش احتمال رسیدن به توافق در روزهای آینده بر این افت قیمت موثر بود.  با احیای برجام، تولید و صادرات نفت ایران به میزان پیش از تحریم‌ها باز می‌گردد. صادراتی که بخشی از کمبود عرضه در بازارها را جبران خواهد کرد و بر قیمت‌ها اثرگذار است.  اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن «نهایی» احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را ارائه کرد و در انتظار تأیید آن از سوی تهران و واشینگتن است. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت که انتظار می‌رود تصمیم نهایی درباره این پیشنهاد ظرف چند هفته مشخص شود. ایران پیش از این نیز ثابت کرده که در صورت برداشت‌شدن تحریم‌ها، به سرعت می‌تواند سهم خود را از بازارهای جهانی نفت پس بگیرد.  این موضوع باعث شد تا معاملات امروز نفت با افت همراه باشد. قیمت نفت برنت با بیش از یک درصد کاهش به ۹۵ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.  نفت شاخص آمریکا نیز بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست داد و زیر ۹۰ دلار در هر بشکه قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا در این ساعت ۸۹ دلار و ۷۳ سنت معامله می‌شود.

بیش از ۹۰ درصد ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند
جزییات تازه درباره دریافت مالیات از کارتخوان‌ها
  معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰.۵ درصد از کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند و تعداد کمی حدود ۲۸۰ هزارتا دستگاه کارتخوان باقی مانده که در طی این هفته به این شبکه متصل خواهند شد.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بیش از ۹۰ درصد کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند که حدود ۲۸۰ هزار دستگاه باقی مانده هم طی این هفته به این شبکه متصل می‌شوند.
مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت کارتخوان‌ها گفت: در حال حاضر با اقداماتی که بین بانک مرکزی، شبکه پرداخت و سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاده بیش از ۹۰.۵ درصد از کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند و تعداد کمی حدود ۲۸۰ هزارتا دستگاه کارتخوان باقی مانده که در طی این هفته به این شبکه متصل خواهند شد. وی ادامه داد: اگر پرونده مالیاتی شبکه‌های پرداخت، تا زمان داده شده تشکیل نشود مطابق رویه‌ای که ظرف چند ماه گذشته پیگیری شده، قطع خواهد شد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: انجام این کار، دشوار بود البته با همکاری خوب، شبکه پرداخت و مردمی که پرونده مالیاتی تشکیل دادند و کارتخوان‌ها را به پرونده متصل کردند خوشبختانه کار به انتها رسیده و بزودی بحث انتهای اجرایی شدن ماده یازده قانون پایانه‌های فروشگاهی را خواهیم داشت.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین در خصوص بحث حساب‌های شخصی و تجاری عنوان کرد: در این حوزه تلاش کردیم کار به نحوی انجام شود که حداقل تغییرات را از سمت مردم داشته باشیم یعنی مردم کار خاصی برای این موضوع متقبل نشوند بنابراین حساب‌های اشخاص حقوقی، حساب پشت کارتخوان‌ها و حساب افرادی که خود به عنوان حساب تجاری امور سازمان مالیاتی اعلام کردند، همگی به صورت خودکار بین دو سازمان رد و بدل خواهد شد و به عنوان حساب تجاری ثبت می‌شوند و اطلاعات آن‌ها به سازمان مالیاتی داده خواهد شد. وی افزود: یک سری حساب‌هایی که رفتار تجاری دارند، ولی به عنوان حساب شخصی ثبت شده‌اند، شناسایی شده و مطابق قانون برنامه و بودجه و مصوبه شورای پول و اعتبار به سازمان امور مالیاتی به صورت دوره‌ای اعلام شده و در این سازمان در دست بررسی است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه