روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ مرداد - شماره 4183

یارانه و ارز دارو حذف نمی‌شود

 معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو در سازمان غذا و دارو در خصوص طرح دارویاری و هوشمندسازی حوزه دارو، اظهار کرد: یارانه دارو قرار نیست حذف شود بلکه یارانه ارز دارو به انتهای زنجیره یعنی بیمه‌ها ارائه می‌شود.
حسن شمالی با اشاره به اینکه پیش‌تر ارز دارو به ابتدای زنجیره یعنی واردکننده پرداخت می‌شد، گفت: به اعتقاد کارشناسان یارانه این‌چنینی هدر رفت منابع را به دنبال دارد ولی دولت در بودجه ۱۴۰۱ اختیار ساماندهی داشت و تصمیم گرفت یارانه ارز دارو را به انتهای زنجیره یعنی بیمه‌ها ارائه دهد.
وی با تاکید بر اینکه از این طریق بار مالی جدید به بیماران تحمیل نخواهد شد، تصریح کرد: این باعث می‌شود که ما مطمئن شویم مصرف‌کننده یارانه، بیماران هستند. وی افزود: سازمان غذا و دارو، دولت و مجلس حساسیت ویژه‌ای در این زمینه دارند. به گفته معاون سازمان غذا و دارو، در طرح جدید هزینه بیماران دارای نسخه برای خرید دارو افزایش نمی‌یابد ولی تولیدکننده با قیمت جدید داروها را می‌فروشند .
وی در پاسخ به چگونگیِ هزینه‌کرد مردم برای داروهایی که زیر نظر بیمه نیستند، گفت: این طرح بسته خدمتی بیمه را توسعه می‌دهد؛ لذا علاوه بر پوشش بیمه‌ها تا کنون، چندین قلم داروی اساسی و ضروری مردم احصا شده و مشمول دریافت یارانه شده‌اند. او افزود: به‌رغم افزایش قیمت این چند قلم، باز هم این داروها تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بیماران هیچ‌گونه افزایش قیمتی را نخواهند داشت. از طرفی ۱۱۹ داروی ارزان‌ قیمت که مردم به‌صورت عادی مصرف می‌کنند، در آینده نزدیک تحت‌نظر بیمه پوشش داده می‌شوند.
شمالی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کردبا اشاره به الکترونیکی شدن نسخه‌پیچی، گفت: آمار بر خط است و می‌توان اطلاعات آن را از بیمه‌ها دریافت کرد.

مدیر امور عشایر استان تهران خبر داد
خسارت ۲۰ میلیاردی به عشایر
در سیل استان تهران
 مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به اینکه پس از سیل اخیر حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای عشایری استان تهران تخریب و مسدود شده است از بازگشایی ۲۵۰ کیلومتر از مسیرهای عشایری خبر داد و گفت: در این سیل عشایر ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیده اند.
فرشید ذبیحی در تشریح آخرین وضعیت عشایر استان تهران پس از سیل اخیر در مناطق عشایری گفت: با توجه به اینکه در این فصل عشایر استان تهران در مناطق سردسیر و کوهستانی استان مستقر هستند، در روزهای اخیر شاهد بروز سیل در این مناطق به ویژه شهرستان های فیروزکوه و شمیرانات بودیم که درپی وقوع این سیل بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر عشایری در سطح استان تهران تخریب و مسدود شد که با همکاری فرمانداران شهرستان‌ها و تاکیدات استاندار تهران حدود نیمی از این مسیرها یعنی۲۵۰ کیلومتر تاکنون بازگشایی شده است و مابقی مسیرها نیز بزودی بازگشایی خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه این سیل در مناطق عشایری تلفات جانی نداشته است؛ اما در این سیل بیش از ۳۰۰ رأس دام عشایری تلف شده و بیش از ۵۰۰ هکتار از مزارع و مراتع عشایری نیز دچار آسیب و خسارت شده است به این ترتیب خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به عشایر استان تهران وارد شده است. مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: توزیع چادر و همچنین اقلام ضروری با همکاری فرمانداران و جمعیت هلال احمر استان تهران انجام شده است؛ درحقیقت در همان لحظات اولیه عملیات امداد رسانی و کمک به عشایر در مناطق سیل زده آغاز شد و همچنان این امداد رسانی ادامه دارد. ذبیحی تاکید کرد: شرایط جوی نامناسب در این هفته ادامه دارد و طبق پیش‌بینی هواشناسی در ارتفاعات استان تهران شاهد بارش و احتمالا وقوع سیل خواهیم بود. بر همین اساس از عشایر می‌خواهیم از تردد غیرضرور در ارتفاعات خودداری کنند.

خشکسالی بی‌سابقه، اروپا را درمی‌نوردد
کاهش فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه
 بر اثر موج گرما
  موج گرمای فراگیر، اروپا را غافلگیر کرده و با ایجاد خشکسالی و کمبود آب آشامیدنی، افزایش بی‌سابقه دمای آب رودخانه‌ها نیز که برای خنک کردن نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق استفاده می‌شود، منجر به کاهش فعالیت این نیروگاه‌ها در فرانسه شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، دولت فرانسه یک تیم بحران برای مقابله با خشکسالی تاریخی در این کشور تشکیل داده است. این خشکسالی بی‌سابقه، بیش از ۱۰۰ شهر فرانسه را با کمبود آب آشامیدنی مواجه کرده است.
“کریستوف بچو» وزیر محیط زیست فرانسه گفته است: کامیون‌ها آب را به این مناطق می‌برند، زیرا چیزی در لوله‌ها باقی نمانده است.
همچنین دفتر نخست وزیری فرانسه اعلام کرده است که این بدترین خشکسالی ثبت شده در تاریخ فرانسه است و منجر به محدودیت مصرف آب در ۹۳ منطقه شده است. انتظار می‌رود این شرایط حداقل تا دو هفته آینده ادامه یابد.
همچنین خبرگزاری AFP گزارش داده است که شرکت تامین‌کننده برق دولتی انرژی “EDF” مجبور به کاهش تولید در برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق شده است، زیرا دمای رودخانه‌ها برای تامین سرمایش کافی، بیش از حد زیاد است، به این معنی که آب مورد استفاده برای خنک کردن رآکتورها نمی‌تواند به طور ایمن به آبراه‌های طبیعی بازگردانده شود.
این نگرانی وجود دارد که این خشکسالی که تقریباً تمام سرزمین فرانسه را تحت تأثیر قرار داده است، موجب کاهش بازدهی محصولات نیز بشود و بحران غذایی ناشی از جنگ در اوکراین را تشدید کند.
آبیاری زمین‌ها در بسیاری از مناطق شمال غربی و جنوب شرقی فرانسه برای صرفه‌جویی در مصرف آب ممنوع شده است. همچنین گزارش شده است که دامداران در کوه‌های آلپ مجبورند هر روز با کامیون به دامنه کوه بروند تا برای حیوانات خود آب جمع‌آوری کنند که همین موضوع هزینه گزافی را بر آنان تحمیل می‌کند.
سرویس ملی هواشناسی فرانسه اعلام کرد که در این کشور در ماه ژوئیه فقط ۹.۷ میلی‌متر باران باریده و خشک‌ترین ماه از مارس ۱۹۶۱ تاکنون را رقم زده است.
سرویس ملی هواشناسی فرانسه می‌گوید، طی چند روز آینده دمای هوا بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در بخش‌هایی از جنوب فرانسه تا ۳۷ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و حداکثر دمای بین ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتیگراد احتمالاً برای مدتی طولانی در بخش بزرگی از این کشور باقی خواهد ماند.
چندین کشور اروپایی دیگر نیز هشدارهای شدید خشکسالی صادر کرده‌اند و اتحادیه اروپا از اعضای خود خواسته است که از فاضلاب شهری تصفیه شده برای مزارع این قاره استفاده مجدد کنند.

آمریکا، هند و فرانسه؛ ۳ کشور
 رکورددار کرونا  در جهان
 بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۸۹ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۵۳ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۴۳۶ هزار و ۶۵۳ بیمار کووید نیز تأیید شده است.
براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۹۳.۹ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند با آمار بیش از ۴۴.۱ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است.
در اروپا نیز هم اکنون فرانسه با ثبت بیش از ۳۴ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز سومین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۴ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر چهارمین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل در عین حال با بیش از ۶۸۰ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است. روسیه همچنین با گذشتن از آمار ۳۸۲ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و ۴۴۰ هزار و ۴۲۲ مورد ابتلا و ۱۴۲ هزار و ۴۶۱ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه