روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ مرداد - شماره 4183

۳۱ نفر، شمار خبرنگاران جان باخته ۲۰۲۲

روایتِ روایت‌کننده ها

 مصادف شدن روز «خبرنگار» با ایام محرم و «عاشورای حسینی»، پر معناست؛ خبرنگارانی که یا در حین مأموریت به شهادت رسیدند و یا به جرم منتقد بودن و پافشاری روی مطالبه‌گری‌ها، به قتل رسیدند.
خبرنگاران چون رسالت اصلی‌شان انتقال حقایق به مردم و مطالبه‌گری است، همواره مورد قضاوت مردم و مسوولان بوده‌اند. مردم اغلب گله دارند از کوتاهی خبرنگاران در انتقال کامل اخبار درست و موثق و مسوولان هم خرده می‌گیرند از پیگیری مداوم خبرنگاران و مصر شدنشان روی گرفتن اطلاعات درست و به موقع. و در این میان خبرنگاران با کاغذ و قلم‌ همیشه دویده‌اند به دنبال اخبار و آنان که باید روایت‌کننده واقعیت‌ها باشند. گاهی موفق شده‌اند، گاهی سردوانده شده‌اند و گاهی هم سرخورده ...
بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) تعداد خبرنگاران جان باخته در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ تاکنون به ۳۱ نفر رسیده است.
بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) تاکنون ۳۱ خبرنگار در سال ۲۰۲۲جان خود را از دست داده‌اند و کشورهای مکزیک با ۱۰ قربانی و اوکراین با ۷ جان باخته، ناامن‌ترین کشورها برای فعالان رسانه‌ای محسوب می‌شود.
پس از مکزیک و اوکراین، کشور آفریقایی تانزانیا نیز ۶ کشته از اهالی رسانه را تا به این جای سال میلادی به ثبت رسانده و به ترتیب در رتبه سوم و دوم کشورها با بیشترین قربانی قرار داد.
برزیل، شیلی، هند، قزاقستان، منطقه آبخاز در غرب قفقاز، هندوراس، یمن، پاکستان، فیلیپین و بنگلادش نیز هر کدام در سال ۲۰۲۲، یک کشته از میان روزنامه نگاران به ثبت رسانده‌اند و کشور کوچک «هایتی» ۳ روزنامه نگار جان باخته را در سال جاری میلادی به ثبت رسانده‌اند.
در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز در مجموع ۵۲ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در سراسر جهان جان خود را از دست دادند که افغانستان با ۹ نفر و مکزیک با ۸ قربانی، بیشترین آمار را به ثبت رسانده بودند.
ایران نیز سال گذشته با جان باختن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو قربانی از میان اهالی رسانه داشت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه