روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در مترو و اتوبوس با افزایش آمارهای کرونایی

 عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مترو و اتوبوس همزمان با افزایش آمارهای کرونایی خبر داد.
سوده نجفی صبح امروز در جلسه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با بیان این‌که نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان امور استخدامی در خصوص لزوم بهبود وضعیت حقوق کارکنان شهرداری منتشر شده که اعلام شده است ۱۸ نفر از اعضاء آن را امضاء کرده و سه نفر از اعضاء آن را امضاء نکردند، گفت: همه ما مدافع حق و حقوق کارکنان شهرداری هستیم و کوتاهی در این زمینه
صورت نگرفته اما هنوز نامه رسمی از طرف ریاست شورا به دست ما نرسیده است و ما در آن لحظه حضور نداشتیم و گرنه همه همکاران مدافع حقوق پرسنل هستند.
وی ضمن تذکر به شهرداری در خصوص عدم ارائه سند تحویل و تحول گفت: در ابتدای شروع شورای شهر ششم لایحه دو فوریتی نیز در خصوص تدوین سند تدوین و تحول شهرداری مصوب شد که هنوز به دست ما نرسیده است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران همچنین در خصوص افزایش مجدد آمارهای کرونایی اظهار کرد: احتمال سویه جدید وجود دارد و برهمین اساس نسبت به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مترو و اتوبوس تذکر می‌دهند چرا که در این مدت عدم رعایت پروتکل‌ها موجب افزایش آمارها شده است.

تمدید تاریخ موعد اعزام به خدمت مشمولان زلزله‌زده مرداد و شهریورماه
 سازمان وظیفه عمومی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان زلزله‌زده استان هرمزگان که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۱را دارند می توانند یک یا دو ماه موعد اعزام خود را تمدید کنند.
سازمان وظیفه عمومی فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : به منظور همدردی با مشمولان و خانواده های آنان درمنطقه زلزله زده استان هرمزگان، تسهیلاتی برای تمدید تاریخ اعزام به خدمت برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکراست، کلیه مشمولان اعزامی  مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۱ در استان هرمزگان که در اثر زلزله دچار آسیب شده و قادر به اعزام به خدمت نبوده‌اند، می توانند در صورت تمایل و ارائه درخواست، تاریخ اعزام به خدمت خود را تا  یک یا دو ماه تمدید کنند.
در این اطلاعیه آمده است: این مشمولان می توانند درخواست های خود را به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) یا وظیفه عمومی شهرستان یا استان محل سکونت خود ارائه کنند و پیگیری لازم را به عمل آورند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، گفتنی است، در صورتی که این افراد امکان مراجعه برای ثبت درخواست را ندارند و دچار حادثه شده باشند، مدت غیبت آنان با ارائه مستندات معاذیر مربوطه  توجیه غیبت می‌شود.

افزایش دما یخچال‌های طبیعی آلپ را بیدار کرد
 یخچال‌های طبیعی در کوه‌های آلپ اروپا ناپایدارتر و خطرناک‌تر می‌شوند زیرا افزایش دمای مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی در حال بیدار کردن دوباره چیزی است که مدت‌ها به‌عنوان ورقه‌های یخی خفته و تقریبا فسیل‌ شده در نظر گرفته شدند.
به گزارش رویترز، ایتالیا در موج گرمای اوایل تابستان به تاثیر خشکسالی بر محصولات در درّه حاصلخیز پو متمرکز شده است.
در شمال رشته‌ کوه دولومیت‌ها، یک تراژدی با ریزش یخچال طبیعی بر روی کوه مارمولادا، با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر  رخ داد و جان حداقل ۶ نفر را گرفت.
جووانی باکولو، دانشمند محیط‌زیست و یخ‌شناس در دانشگاه میلان بیکوکا ایتالیا، با اشاره به کمبود برف زمستانی و شروع بسیار گرم تابستان گفت: تابستان ۲۰۲۲ طوفانی شدید برای یخچال‌هاست.
وی می‌گوید: هیچ کس نمی‌توانست انتظار داشته باشد یخچالی مانند مارمولادا چنین واکنشی نشان دهد. این رخداد یک نوع فسیل آب‌وهوایی است، یخچال‌های طبیعی مانند مارمولادا «آرام» در نظر گرفته می‌شوند و انتظار می‌رود که فقط عقب‌نشینی کنند.
لوکا زایا، فرماندار منطقه ونتو در آخر هفته گفت که دمای هوای مارمولادای یخبندان، روز شنبه به ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید.
پول کریستوفرسن، استاد یخبندان‌شناسی در دانشگاه کمبریج بیان کرد: «یخچال‌های مرتفع مانند مارمولادا اغلب شیب‌دار هستند و برای پایدار نگه‌ داشتن آنها به دمای سرد زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیاز است.»
وی افزود: تغییر آب‌وهوا به معنای ذوب بیشتر و بیشتر است که گرما را آزاد می‌کند و فروپاشی ناپایدار ناگهانی ایجاد خواهد کرد.
باکولو خاطرنشان کرد: کوهنوردانی که برای فرار از گرمای تابستان به سمت کوه‌ها می‌روند باید مراقب باشند که به کجا قدم می‌گذارند.

اعلام وضعیت اضطراری خشکسالی در شمال ایتالیا
 مقامات ایتالیا در میان بدترین خشکسالی ۷۰ سال اخیر در این کشور در پنج منطقه شمالی اطراف رودخانه «پو» وضعیت فوق العاده اعلام کردند.
خشکسالی بیش از ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ایتالیا را تهدید می کند.
پیش از این نیز مقامات در چندین قسمت از این کشور جیره بندی آب را اعلام کرده اند. هوای گرم غیرمعمول و بارندگی کم در زمستان و بهار، کمبود آب را در شمال ایتالیا تشدید کرده است.
مقامات دولتی ایتالیا اعلام کردند که وضعیت اضطراری با هدف مدیریت شرایط فعلی اعلام شده است. این مقامات همچنین افزودند که در صورت بهبود نیافتن این وضعیت، اقدامات بیشتری نیز در این زمینه انجام خواهد گرفت.
پو، بزرگترین رود در ایتالیا واقع در شمال این کشور به طول ۶۵۲ کیلومتر و مساحت بستر آن ۷۵ هزار کیلومتر مربع می‌باشد.
کشاورزان محلی دره پو می گویند که آب شور دریا در حال حاضر به داخل این رودخانه نفوذ کرده و محصولات را از بین می برد.
همچنین چند روز پیش نیز در حادثه سقوط بهمن در کوه‌های آلپِ ایتالیا، دست کم هفت تن جان خود را از دست داده و هشت نفر دیگر مصدوم شدند.
به گزارش شبکه خبری بی بی سی، یکی از مقامات ایتالیا دراین رابطه اظهارنظر کرده که این حادثه هم بدون شک با گرم شدن کره زمین مرتبط بوده است.

دستور تخلیه برای ۵۰ هزار ساکن سیدنی
در پی وقوع سیل
 به دلیل وقوع سیل در سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا برای سومین بار در سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، برای حدود ۵۰ هزار نفر از ردم محلی، دستور تخلیه خانه‌هایشان صادر شده است.
کارشناسان می‌گویند که مناطقی از سیدنی در چهار روز به اندازه حدود هشت ماه بارندگی داشته است.
بارش شدید باران و وقوع سیل منجر به مسدود شدن جاده ها، آبگرفتگی برخی از خانه ها و قطع برق هزاران مشترک شده است. گزارش ها حاکیست که بیش از ۱۰۰ دستور تخلیه در سراسر سیدنی صادر شده است. به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود بارندگی ها از روز گذشته (سه شنبه) در سیدنی کاهش یابد اما وزش بادهای شدید نیز پیش‌بینی می‌شود که خطر سقوط درختان و دکل‌های برق را به همراه خواهد داشت.

دادستان گنبدکاووس خبر داد
پلمب سه کافه و دستگیری 6 قمارباز در گنبدکاووس
 دادستان گنبدکاووس با بیان اینکه سه قمارخانه که در پوشش کافه فعالیت می کردند پلمب شد، گفت: در این پرونده 6 قمارباز دستگیر شدند.
با دستور دادستان گنبدکاووس سه قمارخانه که در پوشش کافه فعالیت می کردند، پلمب شد.
حسینعلی ایزد گفت: این کافه ها هر شب پاتوق قمار جمع های ۸۰ تا ۱۰۰ نفره  بود که در پی گزارش های مردمی شناسایی و دستور پلمب و تعقیب قضایی مالکان آنها صادر شد. ایزد افزود: تحقیقات اولیه نشان می دهد گردش مالی قمار یکی از کافه ها هر شب تا ۴۰۰ میلیون تومان بود.
دادستان گنبدکاووس گفت: ۶ نفر هم در رابطه با این پرونده دستگیر شدند.

بارش‌های سیل‌آسا در پاکستان قربانی گرفت
 مقامات محلی پاکستان روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کردند که در پی بارش شدید و سیل‌آسای باران در جنوب غرب و سایر مناطق این کشور، دست‌کم شش نفر جان خود را از دست دادند.
به گفته مقامات محلی، ریزش سقف خانه ها ناشی از بارندگی شدید موجب مرگ این افراد شده است. مقامات همچنین اظهار کردند که احتمال افزایش تلفات ناشی از بارندگی های شدید نیز وجود دارد زیرا چندین نفر پس از سیل ناگهانی در مناطق دورافتاده ایالت بلوچستان این کشور مفقود شده اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، بارش باران های سیل آسا که از روز دوشنبه آغاز شده و تا روز گذشته نیز ادامه یافت، به ده ها خانه نیز در ایالت بلوچستان این کشور خسارت وارد کرده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه