روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۵ تير - شماره 4164

در قالب یک سریال ۶ اپیزودی؛

فیلم اینگمار برگمان برای تلویزیون ساخته می‌شود

 فیلم «بی‌وفا» که اینگمار برگمان چهره شهیر سوئدی نویسنده فیلمنامه‌اش بود، این بار در قالب یک سریال تلویزیونی ساخته می‌شود.
به گزارش ورایتی، فیلم «بی‌وفا» که سال ۲۰۰۰ بر مبنای فیلمنامه اینگمار برگمن و به کارگردانی لیو اولمان ساخته شد اکنون توسط توماس آلفردسون به سریال تلویزیونی بدل می‌شود.
توماس آلفردسون کارگردانی است که فیلم تحسین شده «بندزن خیاط سرباز جاسوس» و «فرد درست را راه بده» را در کارنامه دارد.
داستان برگمان را سارا جانسِن در قالب فیلمنامه یک سریال ۶ قسمتی در می‌آورد.
خبر ساخته شدن این سریال در هفته برگمان که در هر سال در جزیره فارو برگزار می‌شود، اعلام شد.
آلفردسون گفت زمستان ۲۰۰۱ بود که با برگمان تماس گرفتم و از او اجازه خواستم تا داستان او را دوباره تفسیر کنم و وی این تفسیر جدید را بسیار هیجان‌انگیز و واقعا مسخره خوانده بود.
این کارگردان و بازیگر سوئدی که از سال ۱۹۷۱ تاکنون مشغول فعالیت بوده، افزود: برای فیلمنامه برگمان کلاه از سر برمی‌دارم و قول می دهم همه تلاشم را برای این سریال به کار بندم.
پیتر بوسی تهیه کننده نیزاز این داستان به عنوان داستانی معتبر تا ابد درباره عشق و حسادت یاد کرد.
آلفردسون پیش از این در سال ۲۰۱۸ فیلم کوتاه «یادمان برگمان» را کارگردانی کرده بود که ادای احترامی به آثار استاد فقید سینمای سوئد بود.
اینْگْمار برگمان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سوئدی علاوه بر سینما در تئاتر، تلویزیون و رادیو نیز فعالیت می‌کرد. وی به عنوان یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازان تاریخ سینما شناخته می‌شود و فیلم‌های مشهوری چون «فریادها و نجواها»، «فانی و آلکساندر»، «توت‌فرنگی‌های وحشی»، «پرسونا» و «مهر هفتم» را ساخته است. برگمان سال ۲۰۰۷ در ۸۹ سالگی از دنیا رفت.

شکست اوکراینی‌ها در «کارلووی واری»
 مسوولان جشنواره فیلم کارلووی واری درخواست فیلمسازان اوکراینی را برای حذف فیلم روسی حاضر در این جشنواره رد کردند.
چند روز پیش سازندگان چهار فیلم اوکراینی حاضر در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری در جمهوری چک از دست اندرکاران این جشنواره خواستند که تنها فیلم روسی حاضر در این دوره از جشنواره را از جدول نمایش‌های آن حذف کنند.
با این‌حال روز گذشته، مدیر اجرایی و مدیر هنری پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری در بیانیه مشترکی، به این خواسته پاسخ منفی دادند.
در بیانیه مشترک جری بارتوشکا، کریستوف موچا و کارل اوچ که در فضای جشنواره نیز سر و صدای خاصی به پا کرده، با ابراز همدردی با اوکراینی‌های تحت جنگ، تاکید کرده‌اند که بر تصمیم خود مبنی بر نمایش فیلم روسی مصر هستند.
رییس، مدیر اجرایی و مدیر هنری جشنواره کارلووی واری با برشمردن مواضع دیپلماتیک دولت جمهوری چک در حمایت سیاسی و نظامی از مردم اوکراین و میزان حمایت‌های مالی بشردوستانه و نیز پذیرش ۴۰۰ هزار پناهجوی جنگ‌زده اوکراینی با ویزای موقت، بر رویکرد هنری خود در برخورد با مدیوم سینما تاکید کرده‌اند.
آنان در این بیانیه تاکید کرده‌اند که استدلال اوکراینی‌ها را مبنی بر حمایت از دولت روسیه در صورت نمایش فیلم روسی «فرار کاپیتان ولکونوگوف» را نپذیرفته‌اند.
مقامات جشنواره کارلووی واری در عین حال حضور چهار فیلم اوکراینی حاضر در جشنواره را (در کنار چند فیلم دیگر که با مشارکت اوکراینی‌هاساخته شده است)، بر مبنای سیاست حمایتی خود از آنان عنوان کرده‌اند.
جشنواره فیلم کارلووی واری مهمترین جنشواره فیلم در اروپای شرقی و جز چند جشنواره برتز (کلاس A) دنیاست که هر ساله در تابستان در شهر کوچک کارلووی واری برگزار می‌شود.
امسال در پنجاه و پنجمین دوره این جشنواره چهار فیلم ایرانی نیز در بخش‌های مختلف آن حضور دارند.
فیلم «آسمان زیر آب» ساخته «درناز حاجیها» نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی پروکسیمای این جشنواره خواهد بود و «تابستان با امید» ساخته صدف فروغی به عنوان محصول مشترک سینمای ایران و کانادا در بخش مسابقه اصلی برای کسب گوی بلورین بهترین فیلم کارلوی واری رقابت خواهد کرد.
فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری نیز در بخش نمایش‌های نیمه شب و مستند «جمعه میبینمت رابینسون» ساخته میترا فراهانی و محصول مشترک فرانسه، سوئیس، ایران و لبنان هم در بخش «خارج از گذشته» این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته خواهند شد.

تلاش برای کشف آثاری که نازی‌ها غارت کردند
 آثار هنری تحت مالکیت دولت هلند برای شناسایی مجموعه‌ای که توسط نازی‌ها غارت شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند.
به گزارش رویترز، یک تابلو نقاشی که در آن دو قایق ماهیگیری به تصویر کشیده شده‌اند، دست کم به مدت دو دهه بر روی دیوار پارلمان هلند آویخته شده است. حالا کارشناسان قصد دارند تاریخچه تابلو نقاشی «قایق‌های ماهیگیری در کنار ساحل» اثر «هندریک ویلم مسداگ» را مورد بررسی قرار دهند. هدف از این کار کشف آثار هنری است که توسط نازی‌ها غارت شده‌اند.
این پروژه، بخشی از طرح بازنگری موزه‌ها و امکان عمومی هلند است. این طرح به دنبال فشارهای «کمیته استرداد» برای بازگرداندن آثار غارت‌شده به وارثان حقیقی به اجرا درآمده است. «آژانس میراث فرهنگی آمستردام» در حوزه حفاظت از آثار هنری که پس از جنگ جهانی دوم از آلمان به هلند بازگردانده شده‌اند فعالیت دارد و اکنون قصد دارد در حوزه گسترده‌تری و برای استرداد آثار هنری بیشتری فعالیت کند.
تیم تحقیقاتی این آژانس در طول چهار سال ۳,۵۰۰ اثر که ۱,۷۰۰ مورد از آن‌ها را تابلوهای نقاشی تشکیل می‌دهند، مورد بررسی قرار خواهد داد.
تابلو نقاشی «قایق‌های ماهگیری در کنار ساحل» در سال ۱۹۴۱ یعنی یک سال پس هجوم نازی‌هابه هلند، توسط یک فروشنده ناشناس در حراجی فروخته شد. پس از پایان جنگ، این نقاشی در آلمان کشف و بار دیگر به هلند بازگردانده شد، اما در آن زمان منشا این نقاشی به دلیل روش‌های تحقیقاتی ضعیف نامشخص باقی‌ ماند.
اکنون با وجود دسترسی بیشتر به آرشیو و مجلات و عکس‌های تاریخی روند بررسی تاریخچه آثار هنری آسان‌تر شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه