سیاست
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نظام رتبهبندی معلمان در دولت سیزدهم گفت: مکلف هستیم این موضوع را تا مرحله نهایی پیش ببریم و بنده حتی در درون آموزش و پرورش برای اجرای دقیق این قانون از شخص وزیر مطالبه خواهم کرد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تأکید براینکه بدون شک مهمترین اولویت نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، از جابجایی مکرر وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش مهمترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش و پرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفتهاید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است. وی اضافه کرد: من با همه وجود عرض میکنم آموزش و پرورش تنها اولویت اول کشور است، وزارتخانهای که در 16 سال گذشته هر 20 ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش برود و اتفاقات 16 سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شده است. قالیباف با بیان اینکه در هر جا که میتوانستم بر اساس وظیفه انقلابی نه بر اساس وظیفه اداری از آموزش و پرورش حمایت کردهام اظهار کرد: به عنوان مثال در دوران شهرداری تکلیف قانونی نداشتم اما هیچگاه از موضوع آموزش و پرورش غافل نشدم و در دورانی که بصورت غیر رسمی کار جهادی انجام میدادم موضوع آموزش و پرورش در اولویت من بود و به خاطر اعتقاد به آموزش و پرورش این مسئله را مورد توجه قرار میدادم و در همین راستا نیز از زمان حضورم در مجلس طرح رتبهبندی معلمان را در دستور کار قرار گرفت. رئیس قوه مقننه افزود: برای اجرای دقیق طرح رتبهبندی از آقای وزیر حتما مطالبهگری میکنم تا این طرح به درستی اجرا شود چرا که یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانون را به درستی اجرا نمیکنیم، در حوزه منزلت طرح رتبهبندی نه ابتدای کار است نه انتها، این موضوع یک مُسکن بوده تا ما فرصت را فراهم کنیم تا یک چارهاندیشی دقیق را برای آموزش و پرورش در برنامه هفتم داشته باشیم، البته فراز و فرودهای زیادی داشتیم تا طرح رتبه بندی به اینجا رسید. وی با بیان اینکه هیچ شکی نیست که اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است، گفت: ساماندهی و به ثبات رساندن اقتصاد موضوعی است که مورد توجه ما باید باشد چرا که این مسئله بر جامعه معلمین ما و حتی در جامعه کارآفرین ما سایه انداخته است ولی باید توجه کنیم اولویت بخشی به موضوعات نباید باعث غفلت از امورات مهم شود و غفلت از امورات مهم نشان دهنده ضعف و بیمدیریت و بیلیاقتی است. وی افزود: بحث مهم امروز ما حوزه فرهنگ و محور آن آموزش و پرورش است لذا اولویت مهم ما این مسئله است و باید در تصمیمات میان مدت و بلندمدت از این مسئله غافل نشویم و اگر یک دهه به این موضوع اهمیت دهیم کشور از چالش جدی، حتی در حوزه اقتصاد نجات پیدا میکند. قالیباف خاطر نشان کرد: به عنوان یک مدیری که بیش از 40 سال تجربه کاری در عرصههای مختلف دارم میگویم راه نجات ما اینجاست و معتقدم بر اساس تجربیات خود از کف میدان که مشکلات را درک کردهام، راه چاره توجه به آموزش و پرورش است و اگر هر راه دیگری را برویم اشتباه است، لذا بزرگترین بار مسئولیت برعهده معلمان است. متأسفانه باید بگوییم هیچ موقع هیچ نگاه نظام مند و حکمرانی درست در حوزه آموزش و پرورش نداشتیم و من فکر میکنم باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم و در عین حال نمیشود باور انقلابی داشت و جهادی کار کرد اما چرت زد. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روند شفافسازی، هوشمندسازی و مردمیسازی گفت: نتیجه این حرکتها کارآمدسازی است و باید در حوزه مدیریت این ساختارها مورد توجه باشد و در هدفگذاریها از آن بهره برد و در مسائل آموزش و پرورش و بحث معلمان باید این چند محور را دید البته کرونا به ما کمک کرد و هوشمندسازی به آموزش و پرورش اضافه شد. وی با تاکید بر این که منزل، مسجد، مدرسه و محله، محورهای توسعه هستند اظهارکرد: در بحران شیوع کرونا آموزش و پرورش نشان داد اگر موتور محرکی وجود داشته باشد میتواند عقب ماندگی صد ساله را جبران کند و یک رکن دیگر به این 4 رکن یعنی آموزش مجازی اضافه کند و امروز جا دارد از همه ایثارگران و شهدای عرصه کرونا که مجاهدانه تلاش کردند، یاد کنیم. رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر اینکه مدرسه محور سعادت یا شقاوت جامعه است، خاطر نشان کرد: مدرسه نقش مهمی در جامعه دارد و محور مدرسه معلم است و معلم در این مسیر نقشی مهم دارد. وی با واکاوی نگاهها و روشهای مدیریتی در عرصه آموزش و پرورش گفت: گروهی در کشور بر این باورند که نگاه و سیاست در آموزش و پرورش باید به سمت خصوصیسازی و پولسازی پیش برود و این افراد در کشور ما فعال هستند اما این کار با مبانی ما سازگاری ندارد چرا که هم بی عدالتی ایجاد میکند و هم استقلال آموزشی را از بین میبرد. البته شاید در کوتاهمدت هزینههای جاری دولت را کم کند اما از طرف دیگر آموزش و پرورش را گرفتار معضل دیگری میکند. قالیباف ادامه داد: از طرفی میگویند آموزش و پرورش ما در چاله بیپولی است اما من معتقدم ما در چاله ناکارآمدی و سوء مدیریت گرفتار هستیم و امروز روزی است که باید با تفکر و ایدهپردازی و دغدغهمندی و پرهیز از غفلت از این مسیر عبور کنیم. ما باید با به کارگیری ایدههای نو، خلاقانه حرکت کنیم. رئیس قوه مقننه تأکید کرد: اعتقاد دارم لازم است به مردمی سازی در حوزه نهاد آموزش توجه کنیم، اگر انقلاب اسلامی دو بال داشته باشد یک بال آن سنتهای الهی و خداباوری و اخلاص عمل است و بال دیگر آن مردمباوری است و هر جا مردم نبودند ما محکوم به شکست بودیم و ما باید نقش مردم را در آموزش و پرورش بپذیریم و به آنها مسئولیت دهیم. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی بوده و نباید با خصوصیسازی آن آینده فروشی کرد، گفت: آنچنان که نباید با دولتیسازی و حجیمسازی، در چاله ناکارآمدی گرفتار شویم، نباید آموزش و پرورش را به طول کامل خصوصی کرد. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است نه یک بازار در دست سرمایهگذاران و نه یک سازمان در دست مدیران نالایق بلکه یک نهاد اجتماعی است که با باورهای انقلابی بر بستر مردم و برای دولتسازی، جامعهسازی و تمدنسازی شکل گرفته است و اگر درست حرکت کنیم و پیش رویم، میتوانیم در برنامه هفتم در هر فصل و هر سال شاهد تحول در مدرسه باشیم و این تحول را از محرومترین نقاط تا برخوردارترین نقاط ببینیم. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولویت مهم و اول و آخر ما اقتصاد نیست، فرهنگ است و در فرهنگ نهادی است به نام آموزش و این نهاد یک عنصر مهم و حیاتی دارد به نام معلم و بس.