روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

وزارت جهاد کشاورزی خبر داد؛

تدارک ۴۰۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم برای کاشت

 وزارت جهاد کشاورزی از تدارک ۴۰۰ هزار تن بذر گندم گواهی شده و استاندارد برای حمایت از کشاورزان در سال زراعی جدید خبر داد.
به گزارش  وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست مجری طرح گندم با اشاره به تدارک ۴۰۰ هزار تن بذر گندم گواهی شده و استاندارد برای حمایت از کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، افزود: در راستای حمایت از گندمکاران علاوه بر بذرهای گواهی شده و لیبل‌دار، تدارک کودهای پایه مانند ازته، فسفاته و پتاسه با ۴۸ درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته برای سال زراعی آینده تامین کرده‌ایم.
سهراب سهرابی به خط اعتباری ۵ هزار میلیارد تومانی مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری نیز اشاره و اظهار کرد: بخشی از این تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات و دنباله‌بندهای مورد نیاز اراضی و محصولات زراعی پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: برای سال زراعی آینده برنامه داریم تمام دو میلیون هکتار مزارع گندم آبی را زیر کشت قراردادی ببریم و در این شرایط تمام نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان از قبیل کودهای فسفاته، پتاسه و ازته و همچنین سموم و بیمه محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان مجری کشت قراردادی انجام می‌شود.
سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کشاورزان هزینه‌های بالا و تامین به موقع نهاده‌ها برای کشت گندم است که از طریق کشت قراردادی این نیاز برطرف می‌شود و کشاورزان وجه نهاده‌های دریافتی را هنگام تحویل محصول از مبلغ خرید تضمینی پرداخت می‌کنند. وی گفت: کشت قراردادی دو میلیون هکتار مزارع گندم آبی علاوه بر افزایش تولید، عملکرد در واحد سطح و درآمد کشاورزان، نیاز کشور به واردات این محصول کاهش خواهد یافت.
سهرابی افزود: اگر کشت قراردادی گندم با همراهی کشاورزان اتفاق بیفتد ظرف سه سال آینده به خودکفایی در این محصول دست می‌یابیم.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی، در ۱۷ استان کشور به صورت پایلوت کشت قراردادی گندم انجام شد.

در اردیبهشت ۱۴۰۱
سپرده و تسهیلات بانکی
 ۳۵ درصد زیاد شد
 میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته معادل ۳۵ و ۳۴.۹ درصد افزایش یافته است.
براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۶۸۱.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۵ و ۲.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.  همچنین، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۳۰۷۳.۹ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۵ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان است. علاوه بر این، مانده کل تسهیلات در این زمان ۴۱۸۶.۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال گذشته معادل ۳۴.۹ و ۱.۱ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش،  بیش‌ترین مبلغ تسهیلات نیز مربوط به استان تهران با مانده ۲۵۸۸.۸ هزار میلیارد تومان و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۱۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱.۹ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۳ واحد درصد افزایش و در مقایسه با پایان سال قبل ۱.۳ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۲.۴ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰.۹ درصد است.
در این گزارش، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بیان شده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه