روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

آسيا موتور ون‌هاي روسي به ناوگان ايران واردمی‌کند

 در روزهايي که بازار کشور با کمبود خودروهاي تجاري به ويژه در برخي سگمنت‌ها مانند ون‌ها همراه است، بعضي شرکت هاي داخلي تمرکز خود را بر تأمين نياز بازار در اين بخش ها گذاشته‌اند، آسيا موتور که پيش از اين در زمينه واردات ون هاي روسي فعاليت مي کرد دوباره کار خود را از سر گرفته و قرار است در گام نخست بيش از 2 هزار دستگاه ون گاز روسيه را وارد بازار داخلي براي تأمين نياز سازمان ها و شهرداري ها کند، اين ون ها در دو مدل بنزيني و گازوئيلي و در سه سايز 13، 16 و 24 صندلي عرضه خواهند شد، در همين زمينه با سعيد عصمتي رئيس هيئت مديره آسيا موتور به گفت‌وگو پرداخته‌ایم:
  فعاليت آسيا موتور از چه زمان و در چه زمينه‌اي آغاز شد؟
در زمينه عناوين خودرويي؛ ثبت شرکت آسياموتور به سال 1378 برمي‌گردد، مجوز نخست اين شرکت براي فعاليت در بخش صنايع سنگين بود و زير نظر وزارت صنايع سنگين فعاليت مي‌کرد‌، در آن زمان شرکت‌هاي هيونداي و دوو وجود نداشتند و اين خودروسازها با برند آسيا موتور کار مي‌کردند، همکاري ما با شرکت آسيا موتور در سال 94 و 95 همزمان با برجام دوباره شکل گرفت، زماني که آسيا موتور فعال شد، براساس اسم اين شرکت به دنبال آن بوديم که با هيونداي همکاري کنيم. سياست شرکت نيز بر اين اساس بود که به دنبال خودروهاي تجاري برود، در همين سال‌ها؛ همزمان با برجام و ورود شرکت هاي خارجي زمينه براي واردات مدل‌هاي سواري هموار بود اما شرکت قصد داشت در زمينه خودروهاي تجاري فعاليت کند؛ چرا که نياز بازار را به اين خودروها احساس مي‌کرديم. مذاکرات را با شرکت‌هاي خارجي آغاز کرديم اما به دليل آنکه شرايط برجام پايدار نبود، اين شرکت هم تمايل چنداني به انجام کار نشان‌نداد.
  چرا براي واردات ون هايي در اين کلاس سراغ مدل هاي چيني يا ديگر مدل هاي موجود در بازارهاي خارجي نرفتيد؟
به دليل تفکراتي که در خصوص خودروهاي چيني و سابقه برخي مدل ها مانند هوو وجود دارد، جامعه چندان پذيراي اين مدل ها نيست. اين در حالي است که مدل‌هاي اروپايي هم امکان ورود به بازار کشور را نداشتند و حتي اگر وارد کشور مي شدند، قيمت هاي بالايي داشتند و قدرت خريد اين متقاضيان بسيار پايين بود. بنابراين با گروه گاز روسيه مذاکره کرديم اما در اين فرايند با تحريم‌هاي دوباره مواجه شديم، چون سرمايه دار اصلي گروه گاز روسيه يکي از سهامداران وال استريت بود، همکاري اين شرکت با ما متوقف شد.
  آيا قبل از تحريم ها موفقيتي در زمينه بازاريابي اين خودروها به دست آورده‌بوديد؟
در آن مقطع زماني با شهرداري کلان شهرهاي تهران، تبريز، قم، مشهد و شيراز براي فروش اتوبوس هاي گاز قرارداد بستيم، حتي فاينانس و اسناد بانک شهر نيز مورد قبول واقع شده بود؛ اما بعد از تحريم ها دوباره اين فعاليت ملغي شد. بعد از تغيير دولت آمريکا، تصميم گرفتيم با يک شرکت سوم در ارتباط باشيم و خودرو را از طريق اين شرکت واسطه تحويل بگيريم. در همين راستا شرکت آذربايجان را انتخاب کرديم اما در دوران پاندمي کرونا با توجه به بسته شدن مرزها، مجبور شديم ارتباط آنلاين با اين شرکت برقرار کنيم و اسناد را از اين طريق ارسال کنيم.
  نمايندگي اصلي اين شرکت چه زماني ثبت و فعاليت آن از چه زماني آغاز شد؟
در سال 99 موفق شديم نمايندگي اين شرکت را ثبت و در سال 1400 نمونه اوليه اين خودرو را وارد کنيم. همين موضوع باعث شد جواز تأسيس براي توليد اين خودرو را در استان قزوين بگيريم.
  ويژگي همکاري با گاز روسيه چه بود؟
گاز روسيه 32 پلت‌فرم شامل انواع اتوبوس، ميني بوس، ميني باس، ون، ميني تراک و تراک با قدرت ها و پيشرانه هاي مختلف دارد که توسعه فعاليت را امکان پذير مي کند.
  ون‌هايي که توسط آسيا موتور عرضه مي‌شوند چه ويژگي‌هايي براي رقابت با ساير مدل‌هاي موجود در بازار دارند؟
مهم‌ترين ويژگي اين خودرو استاندارد است، به اين معني که اين خودرو موفق به پاس کردن استانداردهاي اروپا شده و در جاده هاي اروپايي نيز تردد مي کند. اين استانداردها شامل يورو5 بنزيني و يورو 6 در مدل گازوئيلي مي شود. خودروي وني که آسيا موتور وارد کرده است از پلت فرم بنز بهره‌مي برد، اين خودرو به دليل سقف بلند اين قابليت را دارد که در ناوگان اورژانس کشور هم مورد استفاده قرار بگيرد. همچنين اين خودرو مي‌تواند هم به عنوان آمبولانس هم به عنوان خودرو مسافري و باري کاربرد داشته باشد. عملاً مي توانيم با يک پلت فرم 5 محصول را براي بازار تأمين کنيم، اين خودرو همچنين مي تواند براي مدل هاي تشريفاتي استفاده شود. شاسي آکاردئوني انعطاف کافي براي ارائه اين ون در سه سايز 13، 16 و 24 صندلي را ارائه مي‌دهد. براي تهران و کلان شهرها در نظر داريم مدل بنزيني 13 صندلي را عرضه کنيم و براي مسيرهاي بين‌شهري 16صندلي پايه گازوئيلي را تحويل دهيم. ون‌هاي گاز روسيه از استانداردهاي روز برخوردارند و تجيهزات آنها از جمله صندلي و ارتفاع و آلايندگي استاندارد بوده و ميتواند گزينه خوبي  براي شهري و ناوگان بين شهري باشد.
  آيا قرارداد قطعي در اين زمينه با سازمان يا شهرداري مشخصي امضا شده‌است؟
در بازديدي که ارديبهشت ماه شهردار تهران از اين خودرو به عمل آورد، اين ون ها مورد تأييد قرار گرفته اند، و در حال انعقاد قرارداد به منظور 300 دستگاه براي شهر تهران هستيم، سازمان مناطق آزاد کشور و 2 شهرداري ديگر هم متقاضي مدل هاي جديد هستند اما تنها قرارداد تهران قطعي است.
  چه بازاري براي اين خودروها پيش‌بيني مي‌کنيد؟
بايد اين خودروها را عرضه کنيم تا بازار آن مشخص شود. بازار کشور با کمبود اين کلاس خودرو همراه است، اميدواريم اين خودرو با کيفيتي که دارد سهم بازار خود را مشخص کند.
  باتوجه به فرسودگي ناوگان تجاري، آيا برنامه‌اي براي ساير مدل‌هاي تجاري هم داريد؟
اگر در کشور وضعيت حمل و نقل عمومي اصلاح شود آسيا موتور اين آمادگي را دارد با پلت فرم هاي ديگر هم قراردادي براي تأمين ناوگان کشور منعقد کند.
مجموعه آسياموتور اين توانايي را دارد که اتوبوس هاي نو گازسوز را هم وارد کشور کند. در واقع تمرکز ما در سال اول در ظرفيت‌سازي و امکان سنجي است. شايد در سال 1402 در زمينه واردات کاميون ها هم کار کنيم. حيف است اين سرمايه ملي که توسط افراد مختلف در بخش هاي خصوصي و نيمه خصوصي ايجاد شده، به دليل نبود پلت فرم تعطيل شود. بايد هم افزايي داشته باشيم و از ظرفيت کشور استفاده کنيم تا هم بخشي از کمبود خودرو در کشور برطرف شود و هم به ناوگان کشور و هم کاهش مصرف سوخت کمک کنيم. از سوي ديگر خدمات پس از فروش و توليد و مونتاژ اين خودروها فضاي کسب و کار و اشتغال را براي افراد مختلف ايجاد مي کند.
  ظرفيت توليد شرکت براي اين خودروها چقدر است؟
باتوجه به اين‌که دولت سيزدهم قانون مربوط به پروانه توليد را اصلاح کرده است، مي تواند از ظرفيت‌هاي خالي واحدهاي توليدي کشور براي انعقاد قرارداد و وين نامبر استفاده کرد. يکي از برنامه هاي ما اين است که از ظرفيت خالي واحدهاي خودروسازي کشور استفاده کنيم و واحدهايي را که خالي از پلت فرم هستند و توليد ندارند به کار بندازيم تا هم توليد کشور را رونق دهيم و هم کار کارگروه ها دوباره در اين بخش فعال شود.
  با توجه به آنکه گفته مي شود سوخت موجود در کشور با برخي مدل هاي خارجي تطبيق ندارد چه اقدامي در اين زمينه انجام‌داده ايد؟
بله، سوخت موجود در کشور با مدل هايي که به کشور وارد مي شود تطبيق ندارد اما در اين خودرها استانداردهاي سوختي بنزيني و گازوئيلي متفاوت است. در همين راستا نمونه اي از گازوئيل داخلي را به گروه گاز داده ايم تا تغييراتي در مکانيزم خودرو براساس سوخت موجود در کشور ايجاد کنند.
  حجم توليد و واردات اين خودروها در سال اول فعاليت و سال‌هاي بعد چقدر خواهد بود؟
براساس ظرفيت واحدCBU  آمادگي داريم براي سال اول دو هزار دستگاه از اين خودروها را به‌صورت خودرو کامل (CBU)  وارد کنيم. قرار است سالانه سه هزار دستگاه از اين خودروها به ما تحويل داده شود. براساس آخرين قانون، محدوديت واردات درباره خودروهاي تجاري اعمال نمي شود و امکان ثبت سفارش براي اين خودروها در آينده فراهم است. بايد از برخي اتفاقات و تحريم ها فرصت سازي کنيم.
  برنامه آسيا موتور براي ارائه خدمات پس از فروش اين خودروها چيست؟
در زمينه خدمات پس ازفروش اين خودروها در نظر داريم غير از الزامات اوليه وزارتخانه، از ظرفيت خدمات پس از فروش ديگر شرکت ها طي يک فرآيند همکاري نيز استفاده کنيم. دنبال آن هستيم از واحدهاي موجود در کشور فرصت خلق کنيم، نه آنکه واحدهاي شخصي ايجاد کنيم.
  اين ون‌ها با چه قيمتي عرضه خواهند‌شد؟
باتوجه به آپشن ها، امکانات و طراحي اين خودروها قيمت هاي متفاوتي خواهند داشت، اما سعي اين شرکت بر اين است که خودروها را با بهترين امکانات و کيفيت و کمترين قيمت نسبت به خودروهاي مشابه به دست مصرف کننده برساند.
  نخستين گروه اين ون‌ها چه زماني تحويل داده خواهند شد؟
باتوجه به قرارداد اوليه اي که با شهرداري تهران داريم، نخستين تحويل در مهرماه سال جاري انجام خواهد شد، سياست ما اين است که در سال اول قرارداد هاي سازماني داشته باشيم و تنها با سازمان هاي معين کار کنيم.
مدل موتور    ISF2.8s5F148
سيلندر    4سيلندر خطي
بيشينه قدرت    139 اسب بخار
گشتاور    320 نيوتن متر
 در هر 1400 تا 2700دور در دقيقه
بيشينه سرعت    130 کيلومتر بر سرعت
گيربکس    5 سرعته دستي
کلاچ    تک ديسک
طول    6414 ميلي متر
عرض    2068 ميلي متر
ارتفاع    2725ميلي متر

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه