روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۱۲ تير - شماره 4161

گزارش از مراسم یادبود نخستین بانوی عکاس و خبرنگار دفاع مقدس

جریان سازی مریم در جنگ روایت ها

 میترا میثمی - «هر تجربه‌ای هزینه دارد و اگر کسی هزینه‌ای بابت چیزی نداده‌است، قطعا هنوز تجربه‌ای کسب نکرده‌است. کسانی که جنگ را درک کردند، هیچ‌وقت نمی‌توانند آسودگی را در ادامه زندگی‌شان تجربه کنند، ولی درعین حال به نوعی آرامش و بینش عمیق دست پیدا می‌کنند. اگر حرفم به‌نظرتان متناقض است، به مثال «بیماری» فکر کنید. شما وقتی مریض می‌شوید، سلامتی را ازدست می‌دهید ولی درعین‌حال قدر عافیت را هم می‌فهمید. من الان می‌توانم بگویم امیدوارم در هیچ جای جهان، جنگی نباشد. جنگ بسیار زشت است، زیبایی‌ها را نابود می‌کند، دلاورها را می‌برد. این موضوع را هیچ‌کس به‌اندازه من نمی‌فهمد. اگر هم به زبان می‌آورد، درحد شعار است.» این سخنان مریم کاظم‌زاده است.
او 23ساله‌ بود که جنگ شروع شد. آن‌وقت‌ها عکاس و خبرنگار مطبوعات بود و تصمیم گرفت راهی جبهه شود تا آن‌چه را که می‌گذشت برای مردم عصر خود و آیندگان ثبت کند. سه سال را دوربین و قلم‌به‌دست در جنگ گذراند اما عکس‌هایش 30سال بعد دیده‌شدند. خودش می‌گفت وقتی عکس‌هایش را منتشر می‌کرده‌، بازخوردهای بسیار منفی دریافت می‌کرده‌است چون عکس‌هایش تلخ بوده‌اند اما واقعیت جنگ، تلخ است. شاید خیلی‌ها نمی دانستند که خانم کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی، از چهره های مهم و تاثیرگذار دفاع مقدس و همرزم شهید چمران بوده‌است.
دیروز به مناسبت چهلمین روز درگذشت «مریم کاظم‌زاده» آیین یادبود نخستین بانوی عکاس و خبرنگار دفاع مقدس، با عنوان «به روایت مریم» برگزار ‌شد.
روایت مریم
این مراسم با عنوان «روایت مریم»، با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فرشاد مهدی‌پور (معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، فاطمه قاسم‌پور (رئیس فراکسیون زنان و خانواده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) و جمعی از اصحاب رسانه، به مناسبت چهلمین روز درگذشت «مریم کاظم‌زاده» در باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در جهان امروز با پدیده «انسان رسانه» مواجه هستیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت عکاسی و خبرنگاری مرحومه مریم کاظم زاده در زمان حضور امام راحل در پاریس و همراهی با شهید چمران در کردستان اشاره کرد و گفت: وی تمام عمرش را مجاهدانه به پایان رساند و به عنوان الگوی منحصربفرد در انقلاب اسلامی ماندگار شد.
محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به ویژگی‌های فردی، اخلاقی و حرفه‌ای مرحومه مریم کاظم زاده گفت: وی یک زن مومنه بود که ضمن ایفای نقش همسری و مادری در خانواده، در طول دفاع مقدس تصویرگر و جهادگر بزرگ محسوب می شد که آثار بجای مانده وی نشانگر و گوای این مدعاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مرحومه کاظم زاده بطور یقین با اعمال و کارهایی که انجام داده همنشین اولیا و شهداست و نیاز به مراسم تجلیل ندارد، تاکید کرد: امروز وظیفه و رسالت این است تا ایشان را به عنوان نمونه زن الگو به جامعه معرفی کنیم.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به تلاش همکاران معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این مراسم باشکوه، از برگزاری جایزه ویژه مرحومه مریم کاظم زاده در آینده نزدیک توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و از اهالی رسانه خواست در نامگذاری و پیرامون این جایزه این وزارتخانه را یاری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وقتی امروز به کارنامه انقلاب اسلامی نگاه می‌ کنیم باید بتوانیم در مورد کنشگری زنان و حضورشان پاسخ پیدا کنیم؛ افرادی مانند مرحوم کاظم زاده مصداق پاسخ امام خمینی(ره) و نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به حضور زنان در عرصه اجتماع هستند.
عضو کابینه دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به اینکه نظام رسانه‌ای خارجی و همجمه‌های فرهنگی تلاش می‌کنند تا نقاط افتخار و مثبت و برجسته انقلاب اسلامی دیده نشوند و الگوی بدلی به جامعه معرفی شوند، تصریح کرد:‌ وقتی در مورد زن شایسته ایرانی صحبت می‌شود به جای کاظم زاده می‌خواهند عناصر بدلی را برای نسل جوان معرفی کنند.
اسماعیلی در ادامه، حاصل تلاش نظام رسانه‌ای غرب و بیگانه را «جنگ روایت‌ها» عنوان کرد و گفت: وظیفه داریم در مقابله با دشمنان و به ویژه رسانه های غرب و معاند دست به جهاد تبیین بزنیم.
وی در عین حال تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از ما توقع جهاد تبیین دارند. در جنگ روایت‌ها باید نقاط برجسته را به خوبی معرفی و تبیین کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با بیان اینکه بزرگداشت امروز به روایت مریم برای این است که چنین هدفی محقق شود، تصریح کرد: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش می‌کند موضوع را به شکل جریان ساز دنبال کند.
وی با اشاره موضوع در نظر گرفتن جایزه مریم کاظم زاده، خاطرنشان کرد: این جایزه می‌کوشد تا از زنانی که در حوزه رسانه کار می‌کنند تجلیل به عمل آورد.
اسماعیلی در عین حال تاکید کرد: امروز دیگر رسانه فقط مطبوعات و رسانه‌های مکتوب نیستند. در جهان امروز با پدیده «انسان رسانه» مواجه هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دنیای امروز همه رسانه‌ هستند. در چنین جامعه‌ای برجسته کردن اخلاقیات افرادی که با حفظ حرمت شرعی در مسیری که امام (ره) در پاریس تعیین کردند و ثابت قدم حرکت کردند اهمیت دارد.
اسماعیلی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با این جایزه و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهیم فضای فرهنگی لازم را برای جهاد تبیین با پیشتازی زنان خودمان انجام دهیم.
سعی می‌کنیم الگوهای جدیدی برای روزنامه‌نگاری معرفی کنیم
فرشاد مهدی پور روز شنبه - ۱۱ تیرماه - در آیین بزرگداشت زنده یاد مرحومه مریم کاظم‌زاده، روزنامه‌نگار و عکاس دفاع مقدس که در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، هدف از برگزاری این مراسم یادبود و بزرگداشت را معرفی هرچه بیشتر ابعاد وجودی و شخصیتی و حرفه‌ای این روزنامه نگار و عکاس دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است تا اینگونه افراد را به عنوان الگویی برای همکاران رسانه‌ای بسازیم.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: تجلیل از یک طلایه‌دار روزنامه‌نگاری و عکاسی فریضه ما محسوب شده و عکاسی دفاع مقدس سبک جدیدی از عکاسی را در کشور ما راه انداخت که مرحومه خانم مریم کاظم‌زاده از طلایه‌داران این سبک بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس زمانی‌هایی او در موقعیت‌هایی حضور داشت که هیچ خبرنگار مردی در صحنه نبود، اظهار داشت: تلاش مردان و زنان در کنار هم برای سربلندی و سرافرازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ویژگی های انقلاب اسلامی ایران بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: زنده یاد کاظم‌زاده نقش شاهد زندگی و جنگ را داشت و زاویه دید جدیدی را از روایت‌گری جنگ برای همگان ارائه کرد از این رو باید امثال او را بیشتر بشناسیم و تلاش کنیم چنین افرادی را به عنوان الگوهای موفق رسانه و مطبوعات در کشور و خارج کشور معرفی کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه