روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

وزیر بهداشت:

علی‌رغم تحریم‌ها ایران قوی‌ترین نظام سلامت را دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علی‌رغم با وجود تحری‌ هایی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز برای جلوگیری از پیشرفت کشور وجود داشته، ایران را دارای قوی ترین نظام سلامت منطقه توصیف کرد
دکتر بهرام عین‌اللهی عصر پنج‌شنبه ۹ تیر در آیین بهره برداری از فاز دوم مرکز قلب بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) آباده، گفت: بهره برداری از این مرکز با وجود تحریم ها و محدودیت‌ها را مایه افتخار و سربلندی و گامی در راستای محرومیت زدایی دانست.
او همچنین با تسلیت سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع)، آباده را نگین درخشان کشور و منطقه دانست که باعث افتخار بوده و شهدای بزرگی را به انقلاب اسلامی اهدا کرده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه با وجود تحریم هایی که از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز برای جلوگیری از پیشرفت کشور وجود داشته، ایران را دارای قوی ترین نظام سلامت منطقه توصیف کرد و گفت: این موفقیت حاصل ایستادگی مردم و همچنین تلاش شبانه روزی دانشمندان و جوانان مومن و انقلابی و مبتکر این مرز و بوم است.
عین اللهی با اشاره به سفر اخیر خود به اجلاس جهانی ژنو افزود: در این اجلاس مسوولان سلامت دیگر کشورها به توانمندی ایران در حوزه بهداشت و درمان منطقه اذعان داشتند که مایه مباهات است و این در حالی است که قبل از انقلاب، بخشی از پزشکان ما از کشورهای هند و پاکستان تامین می شد و پیشرفت قابل توجهی در زمینه پزشکی کشور وجود نداشت.
او ادامه داد: در سال های پیش از انقلاب اسلامی مردم برای معالجه و درمان به دیگر کشورها مراجعه می کردند، اما امروز به حدی از توانمندی در حوزه سلامت دست یافته ایم که بسیاری از بیماران کشورهای منطقه برای درمان به ایران سفر می کنند.
وزیر بهداشت در ادامه به دوران بحرانی کرونا و تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما با وجود تحریم های ناجوانمردانه به ویژه در حوزه تجهیزات و دارو، از کشورهای موفق در کنترل بیماری کووید۱۹ بود و اکنون در حالی که شاهد آمار بالای مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در بسیاری از کشورها نظیر آمریکا هستیم، اما این آمار در ایران به تک رقمی و صفر گراییده است.
عین اللهی با اشاره به اینکه فداکاری و مجاهدت مدافعان سلامت در تاریخ به ثبت رسیده، موفقیت حاصل از مهار کرونا در ایران را نتیجه مجاهدت های مدافعان سلامت، تلاش های دولت و همکاری مردم خواند.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دولت سیزدهم تلاش می شود مسوولان به صورت مستقیم در میان مردم حضور یافته و از دغدغه های آنان آگاهی یابند، افزود: یکی از مهم ترین اولویت های وزارت بهداشت، «محرومیت زدایی» است تا سلامت مردم در همه نقاط کشور تامین شود و در همین زمینه، برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت تدوین شده و به صورت روزانه در سطح کشور در حال اجرا است. عین اللهی در ادامه با بیان اینکه نهضت خیرین در کشور ممتاز است، از مشارکت خیرین در پروژه مرکز قلب و بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) آباده قدردانی کرد و خیرین سلامت را انسان های فداکاری دانست که که برای سلامت مردم از دارایی خود می گذرند، در مناطق محروم گره های فراوانی را می گشایند و از افتخارات فرهنگی کشور به شمار می آیند.
 
تاسف سازمان ملل
از رأی اقلیمیِ دیوان عالی آمریکا
 سخنگوی سازمان ملل از رای اخیر دیوان عالی آمریکا که به موجب آن اختیارات دولت این کشور برای کاهش گازهای گلخانه‌ای محدود می‌شود، انتقاد کرد.
با رأی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا اختیارات قانونی سازمان حفاظت از محیط‌ زیست این کشور (EPA) در مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط نیروگاه‌ها محدود شد.
سازمان ملل با انتقاد از این اقدام تاکید کرد که رای روز پنج‌شنبه دیوان عالی آمریکا به معنی ضربه‌ای عمده به برنامه‌های مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی است.
استفان دوجاریک، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل گفت: این پس‌رفت در مسیر مبارزه ما با تغییرات آب و هوایی است.
دوجاریک همچنین تاکید کرد: تصمیماتی نظیر آنچه که امروز در آمریکا گرفته شد یا هر کشور اصلی منتشرکننده گازهای گلخانه ای، موجب می‌شود دستیابی به اهداف توافق پاریس سخت‌تر شود چراکه برای داشتن یک سیاره سالم و قابل زیست باید کاهش مصرف زغال سنگ و انتقال به انرژی‌های تجدید پذیر را تسریع کنیم.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این حکمِ دیوان را تصمیمی ویرانگر توصیف کرد اما گفت که تلاش‌های او برای رسیدگی به بحران گرمایش را تضعیف نمی‌کند. دیوان عالی آمریکا با ۶ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف از شکایت ایالت‌های محافظه‌کار و شرکت‌های سوخت فسیلی حمایت و اعلام کرد که سازمان حفاظت از محیط زیست این کشور حق ندارد محدودیت‌های وسیعی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای در نیروگاه‌های زغال سنگ‌سوز اعمال کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، ایالات متحده همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای CO۲ در جهان است که باعث گرم شدن زمین می شود.
* علت طرح شکایت از سازمان حفاظت از محیط‌ زیست به دیوان عالی چه بود؟
به گفته کارشناسان، جوامع کم‌برخوردار و رنگین‌پوستان در آمریکا بیشتر از سایرین در معرض تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی هستند.
با این حال شکایت علیه سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا را ایالت ویرجینیای غربی به نمایندگی از ۱۸ ایالتِ دیگر عمدتا جمهوری‌خواه و برخی از بزرگترین شرکت‌های زغال‌سنگ مطرح کرده بود.
آنها توانایی این سازمان برای اعمال مقررات بخش تولید نیرو چه در سطح ایالتی و چه نیروگاه‌های واحد را زیر سوال برده بودند. این ۱۹ ایالت نگران بودند که بخش نیرو تحت مقررات درآید و آنها مجبور شوند با هزینه شدید اقتصادی از مصرف زغال دست بکشند.
به اعتقاد این ایالت‌ها، جلوگیری از کاربرد زغال‌سنگ می‌تواند باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل در ایالت‌های صنعتی شود. بنابر گزارش یورونیوز، این ایالت ها ۴۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده را در سال ۲۰۱۸ تشکیل می‌دادند و از سال ۲۰۰۰  تاکنون به طور متوسط تنها ۷ درصد از تولید آلاینده‌ای خود را کاهش داده‌اند. ایالات متحده تقریبا ۱۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص می دهد و به این ترتیب ۱۹ ایالت صنعتی آمریکا مسئول تولید بیش از ۶ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه