روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ شنبه ۱۱ تير - شماره 4160

زاکانی اعلام کرد

مسکن؛ بزرگ‌ترین مشکل تهران

خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری در اختیار مردم قرار می‌گیرد

 شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز مشکلات متعددی در تهران وجود دارد و برنامه‌هایی برای کاهش این مشکلات داریم گفت: بزرگترین مشکل امروز ما در تهران « مسکن» است. بالغ بر ۵۱ درصد تهرانی ها در مسکن استیجاری سکنی دارند و یک حقوق بگیر برای اجاره یک مسکن ۷۵ متری در تهران باید ۶۵ درصد حقوق خود را کنار بگذارد و تقریبا بعد از ۶۶ سال می‌تواند یک خانه محدود خریداری کند.
علیرضا زاکانی در سخنرانی پیش از خطبه دیروز نمازجمعه تهران،  ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی (ع) و همچنین گرامیداشت سالروز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در یک نگاه کلی انقلاب اسلامی اثرات جدی خودش را در سراسر جهان برجای گذاشت؛ دشمنان تلاش کردند که انقلاب را به زیر بکشند، اما ناکام ماندند.
وی افزود: امروز تمام تلاش دشمنان این است که نگذارند اهداف انقلاب که در قالب عدالت، آزادی، استقلال، معنویت و پیشرفت متجلی است تحقق یابد. کوشش آنها در تقابل با انقلاب جز ناکامی چیزی در پی نداشته است. آنها تلاش می‌کنند که مردم را از آینده درخشان فراروی انقلاب ناامید کنند؛ لذا امید مردم بسیار مهم است و جز از طریق خدمت و پیشرفت برای جامعه، مهیا نخواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه امروز دولت خدمتگزار، مجلس و دستگاه قضایی انقلابی و همچنین مدیریت شهری انقلابی در عرصه هستند و در جهت اساسی خدمت به مردم یک مسیر خدمتگزاری را طی می‌کنند گفت: اکنون بهترین فرصت است تا ما بتوانیم هم شعارهای انقلاب را سر دست بگیریم و هم الگویی مطابق با خاستگاه انقلاب بسازیم.
زاکانی ادامه داد: کلانشهر تهران به عنوان بزرگترین کلانشهر غرب آسیا مطرح است که طبق آخرین آمار ۹.۸ میلیون نفر در شب و بالغ بر ۱۳ میلیون نفر در روز در این شهر سکنی دارند و یا رفت وآمد می‌کنند و از هرجهت اثراتش فراتر از جغرفیای شهر تهران است و بر روی سایر نقاط کشور اثر دارد. به تعبیر رهبری این کلانشهر خودش یک کشور است و دقت در نیازها و شرایط آن حائز اهمیت است. خدمت به مردم تهران و ساختن یک الگوی درست، امکانی را برای ما فراهم می‌کند که به فضل الهی بتوانیم گام‌های رسیدن به اهداف انقلاب را با سرعت یکی پس از دیگری برداریم.
* فاصله میان شمال و جنوب تهران مشهود است
وی افزود: شهر ما، شهری است که امروز از بُعد ایمنی در ضعف است. تهران بیش از ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که ۴۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده است. ناعدالتی به وضوح دیده می‌شود و فاصله میان شمال و جنوب تهران مشهود است.
شهردار تهران با بیان اینکه نابسمانی در حوزه ترافیک، ناسالم بودن هوا و شرایط مختلفی که در شهر مشاهده می‌شود موجب شده است که مردم تهران در آسایش لازم نباشند گفت: این در حالی است که مردم باید از آسایش، امنیت، رشد معنوی و پیشرفت مادی شهر متنعم باشند، اما عملا در سختی و مشکلات اند و مدیریت شهری هم با آسیب‌هایی روبه‌روست.
زاکانی افزود: ۱۰ ماه قبل که بنده شهر را تحویل گرفتم، شهرداری بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و سال گذشته برای سه ماه حقوق پرسنلش، قرض گرفته بود و با تنش مالی ۲.۵ ساله مواجه بود. همچنین فرسودگی‌های مختلفی در امکانات و تجهیزات را شاهد بودیم. تهران در چنین شرایطی نیاز به تحول داشت لذا شورای شهر ششم  و شهردار منتخب این شورا همت خود رامصروف به تحول کردند؛ تحول کالبدی و روحی، تحول در روح و در کالبد شهر، تحول در نرم‌افزار و سخت افزار شهر.
* ۷۰۰۰ میلیارد تومان از امکانات شهرداری که دست دیگران بود را به شهرداری برگرداندیم
وی با اشاره به اینکه در ابتدا تلاش کردیم شهرداری را به پایداری برسانیم و در گام اول این مهم در حوزه مالی  با تجمیع حساب‌ها محقق شد گفت: ۱۲۰۰ حساب داشتیم که موجب شکل‌گیری مفسده‌هایی می‌شد. مواجهه با فساد از درون مجموعه یک امر قطعی بود. این کار را آغاز کردیم و امروز بعد از ۱۰ ماه می‌توانم ادعا کنم که بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان امکاناتی که متعلق به شهرداری بوده و در محاکم علیه ما اقامه دعوا شده بود را به صورت جدی دنبال کردیم و اجازه ندادیم که از دست شهرداری خارج شود. همچنین بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان از امکانات شهرداری دست دیگران بود و ما آنها را به شهرداری برگرداندیم که در مجموع به ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
شهردار تهران ادامه داد: ما تلاش کردیم که مسئولیت پذیری را پیشه کنیم و کار را بر دوش دیگران نیندازیم و در نهایت  ماحصل اقدامات‌مان این باشد که با مشارکت دولت انقلابی و نهادهای انقلابی در مجلس و دستگاه قضا و مشارکت نخبگان جامعه و متن توده‌های مردم این مسیر را برای ساختن هرچه بهتر تهران دنبال کنیم.
زاکانی با بیان اینکه نقاط و گلوگاه‌هایی احصاء و ۱۲ سیاست، در کنار ۹۰ کلان پروژه احصاء شد عنوان کرد: تلاش کردیم مسیری را در میان مدت و بلندمدت دنبال کنیم که ماحصلش ار رشد معنوی، مادی و پیشرفت تهران باشد. چشم‌انداز ۱۰ ساله‌ای را تعیین کرده و تلاش کردیم یک کلانشهرِ الگو از تهران بسازیم.
وی افزود: لذا امروز در همه حوزه‌ها یک مسیر مشخص را دنبال می‌کنیم. در این مسیر نیم نگاه جدی به آینده داریم. در هفته‌ای که شروع خواهد شد بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد پروژه‌های قابل سرمایه گذاری را (در روز چهارشنبه آینده) در معرض دید خواهیم گذاشت و مجموعه‌های سرمایه گذاری را در جهت مشارکت برای ساختن تهران به میدان خواهیم خواند.
* تهران با کمبود یک میلیون مسکن مواجه است
شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز مشکلات متعددی در تهران وجود دارد اظهار کرد: بزرگترین مشکل امروز ما در تهران « مسکن» است. بالغ بر ۵۱ درصد تهرانی‌ها در مسکن استیجاری سکنی دارند و یک حقوق بگیر برای اجاره یک مسکن ۷۵ متری در تهران باید ۶۵ درصد حقوق خود را کنار بگذارد و تقریبا بعد از ۶۶ سال می‌تواند یک خانه محدود خریداری کند.
زاکانی افزود: در راستای کاهش مشکلات حوزه مسکن، قرارگاه مسکن را ایجاد کردیم. تهران مبتنی بر نیاز افرادش، با کمبود یک میلیون واحد مسکونی روبه روست. قریب به ۱۰ میلیون نفر در تهران ساکن هستند و بعد خانوار ۲.۹ نفر است. حدود یک میلیون کمبود داریم که در دستورکار قرار گرفته است. ما به عنوان شهرداری نمی‌توانیم خودمان را در حاشیه و در کنار ببینیم و در خدمت مرد هستیم.
* مشوق‌های شهرداری برای ساخت مکسن در بافت فرسوده
وی با اشاره به درنظرگرفتن مشوق‌هایی برای ساخت و ساز که یکی از آنها آخر همین هفته ابلاغ شد گفت: بر این اساس در بافت فرسوده، یک تا دو طبقه تشویقی در جهت ساخت،توسعه و آبادانی شهر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که این کار را از مسیر قانونی کمیسیون ماده ۵ تصویب و ابلاغ کردیم و گره از زندگی مردم گشوده شد.
شهردار تهران ادامه داد: علاوه براین وعده داده بودیم صدور پروانه را به کمتر از ۶۰ روز برسانیم. اکنون بین ۵۰ تا ۱۵۰ روز در مناطق مختلف تهران، زمان صدور پروانه‌ها را کاهش دادیم.
زاکانی به کمک برای ساخت ۱۸۰ واحد مسکونی در ۲۲ منطقه تهران اشاره کرد و گفت: یک کار جدی را در این زمینه شاهدیم، بخشی از این کار امسال شروع شده، بخشی در حال قرارداد است و خبرهای خوشی را خواهیم داشت.شهرداری خانه‌های استیجاری با ملکیت شهرداری در اختیار مردم می‌گذارد
وی با بیان اینکه یکی دیگر از عرصه های حضور ما،  حوزه منازل استجاری است گفت: شهرداری نمی‌تواند چشمش را بر نیاز مردم ببندد و اراده کرده است که به کمک مردم بیاید و خانه‌های استیجاری را با ملکیت شهرداری در خدمت شما مردم قرار بدهد.
شهردار تهران ادامه داد: بناداریم شهر را برمدار دیگر و برای آینده ۱۰ ساله بسازیم. در حوزه حمل و نقل اساس کارمان را بر انسان محوری و توسعه پیاده‌راه‌ها و بعد در کوتاه مدت توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی گذاشتیم. در تلاش هستیم امسال بر آمار ۲۲۵۰ اتوبوس، ۳۳۵۰ اتوبوس دیگر اضافه کنیم و در پایان سال مردم شاهد رشد ۱۵۰ درصدی در حوزه ناوگان اتوبوسرانی باشند.
* راه‌اندازی ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال
زاکانی به اقدامات انجام شده برای توسعه متروی تهران نیز اشاره و عنوان کرد: تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو راه اندازی خواهد شد. با پیگیری و مشارکت سرمایه‌گذاران و مجموعه امکانات شهر، تلاش ما این است که تا پایان پنج سال راه ۲۰ ساله که در سند حمل و نقل تهران برای مترو دیده شده بود را با تکمیل ۱۱ خط مترو و ۳۲۵ ایستگاه مترو به سرانجام برسانیم. وی تصریح کرد که اگر امروز از هوای ناپاک و ترافیک بیزاریم راه برون رفت از آن سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی است.
شهردار تهران از آغاز فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای ساخت دو  بزرگراه و یک مجموعه آزادراهی طی امسال خبر داد و گفت: نخست مجموعه یادگار امام و بعد از آن بروجردی تا جاده ساوه در غرب تهران و دوم تونل شهید متوسلیان است که هفته قبل مجوزش برای شروع کار صادر شد که از انتهای شهید صیاد تا آزادگان و بعد هم آزادراه شهید شوشتری از ادامه رستگار تا یاسینی؛ که خود همین شهید شوشتری ۵.۵ درصد از بار ترافیکی شرق و ۱.۵ درصد از بارترافیکی کل تهران را کاهش خواهد داد.
زاکانی افزود: ۹۸ تقاطع بزرگراهی را از سال گذشته در دستور اصلاح قرار دادیم که طی سه سال ۷۸۰ کیلومتر راه درون شهری را برای مردم نزدیک کنیم که سه مورد افتتاح شده، امسال بالغ بر ۲۰ مورد، سال آینده ۴۵ و سال سوم تا ۹۸ مورد را اصلاح خواهیم کرد. توسعه فضای سبز نیز در دستورکار است. سال گذشته ظرف سه ماه ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز را در ۱۰ نقطه پیرامون شهر تهران افزایش دادیم. امسال ۱۵۰۰ هکتار در دستورکار است و توسعه پارک‌های موضوعی و کلان پارک‌ها را مدنظر داریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های تهران وجود دانشگاه‌ها و عناصر دانشگاهی و حوزوی قوی است گفت: تلاش داریم تهران باهویت فناورانه در خدمت مردم  و جوانان و اندیشمندان باشد. پارک گفت‌وگو هفته آینده تبدیل به نمایشگاه دائمی علم و فناوری خواهد شد و با همین الگو در غرب، جنوب وشرق پارک‌های علم و فناوری را با همراهی معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر مراجع مربوط خواهیم داشت.  شهردار تهران با تاکید بر اینکه در مسیر توسعه آینده در مواضع مختلف کارهای بزرگی شروع شده است اظهار کرد: در حوزه مواجهه با مفاسد اجتماعی یک طرح شش ماهه جمع آوری معتادان متجاهر را با تلاش همراهی دستگاه‌های مربوط از جمله استانداری، فرمانداری، بهزیستی، کمیته امداد، ناجا و غیره شروع کردیم. اقدام ما در شش ماه دوم منتج به این خواهد شد که پرونده این ماجرا در تهران بسته شود. بعد از آن ساماندهی کودکان کار و متکدیان و خارج کردن چهره شهر را از این وضعیت دنبال می‌کنیم.
زاکانی افزود: توسعه خدمات در میادین میوه و تهران را نیز دنبال می‌کنیم که شمار آن ۲۶۰ بود، سال گذشته با بازارگاه‌ها به ۳۰۰ و امسال به ۴۰۰ مورد می‌رسد و سال آینده به ۵۰۰ مورد خواهد رسید. موضوعات دیگر از قبلی گردشگری، معیشت مردم و مسائل مخلتف همگی در دستورکار است. برای تمام این موارد به لطف الهی کار جدی و اساسی در حال انجام است و هفته پیش رو به صورت مفصل ابعاد آن را برای رسانه‌ها تشریح خواهد شد. آینده کاملا مملو از امید است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه