روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی: ای کاش بشر چادرنشین بود، اما بی‌فرهنگ نبود

  مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: ایران ظرف ارزش‌های دینی، ملی و تشیع است و زبان و فرهنگ کشور ما رستم زبان‌ها و فرهنگ‌ها بوده و است.
علی‌اصغر دادبه، امروز(سه‌شنبه، ۷ تیر) در آیین رونمایی از کتاب هفت‌بند «کمال‌الدین حسن بن محمود کاشانی» اظهار کرد: ایران است که ظرفیت رستم‌پروری دارد و امام علی(ع) را در خود جای می‌دهد، اما مخالفان این تمدن، اکنون فرهنگ ما را نشانه گرفته‌اند و انسان متمدن امروز دنبال سر نخ‌های تمدن ما هستند.
وی افزود: مخالفان فرهنگ و ادب پارسی در صدد از بین بردن این حوزه فرهنگ غنی و تلقین ناکارآمد جلوه دادن آن هستند، آنگونه که به ما تلقین کردند معماری خانه‌های ما پس از ۴۰۰ سال کلنگی است، اما خانه‌های ۳۰ ساله خودشان در انگلیس کلنگی نیست.
مدیر گروه ادبیات دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و حافظ پژوه برجسته، تصریح کرد: چه مکرها و بیدادگری‌ها که برای فرهنگ و ادب ایران زمین نشده و همچنان با برانگیختن تمدن‌هایی که در فرهیختگی آنها تردید است و این ناجوانمردی همچنان ادامه دارد.
دادبه گفت: در حالی که دنیا در روزگار ما به اوج تمدن رسیده است، اما از فرهنگ، خبری نیست، انسانی که به راحتی در جهان آدم می‌کشد، آیا می‌توان به،عنوان انسان متمدن، نام فرهیخته را بر او گذاشت؟ کاش بشر چادر نشین بود و این همه بی‌فرهنگ نبود.
 حافظ‌شناس، تصریح کرد: زبان و ادب فارسی اگر چه با شمشیر غزنویان به هند رفت، اما اگر قرار بود به صرف آن زور و شمشیر بماند آن همه احساسات بروز نمی‌کرد و کسی نمی‌توانست به زبان فارسی شعر بگوید و همه احساسات و عواطف خود را به زور بیان کند.
وی گفت: زبان پارسی به پشتوانه ارزش فرهنگی آن آرام آرام در شبه قاره ماندگار شد. برادران ما در شبه‌قاره هند آنقدر اثر پدید آوردند که تا امروز حتی نتوانسته‌ایم از آن آثار که خود حکایت‌ها دارد یک فهرست کامل پدید بیاوریم و آثاری که چاپ و شناخته شده، فقط قطره‌ای از آن دریا است.
استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی افزود: امروز مجموعه‌های نفیس زیادی در کتابخانه‌ها وجود دارد که به علت بی‌فرهنگی گردنکشان جهان که در کشتار آدم و از بین بردن فرهنگ و تمدن دست دارند، بررسی و آشکار نشده است.
وی تصریح کرد: حتی قصد ایجاد دهکده جهانی برابر با نابودی فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر است، به طوری که اگر تا قرن بیستم وجود یک تمدن عظیم دیگر را نیز قبول داشتند، اما از قرن بیستم به این طرف سررشته‌ها را گم کردند که بگویند فرهنگ و تمدنی وجود ندارد.
دادبه گفت: برادران ما در شبه‌قاره کار عظیم و ارزشمندی در چاپ نسخه‌های خطی و قدیمی می‌کنند. فقط مسلمانان به زبان فارسی شعر نگفتند، بلکه هندوها نیز به فرهنگ و ادب و شهر فارسی پرداختند و زبان فارسی را از سعدی، مولوی و حافظ به‌عنوان بزرگ زبان و ادبیات فارسی آموختند.
دادبه با انتقاد از ناآشنایی فرزندان ما با سعدی و حافظ، تصریح کرد: شناسایی و حتی آموزش روزانه یک بیت از اشعار این شاعران بزرگ زبان و ادبیات فارسی به فرزندان ما عامل تربیت آنها می‌شود. فرهنگ حمایت می‌خواهد و جای گلایه‌مندی است که حمایت نمی‌کنیم تا استاد حلی‌ها و سایر بزرگان در کاشان تکثیر شوند.
آیین رونمایی از کتاب هفت‌بند «کمال‌الدین حسن بن محمود کاشانی» شاعر قرن هفتم و هشتم هجری در مدح حضرت علی(ع) با مقدمه سید عارف نوشاهی و حضور این ایران پژوه پاکستانی و تجلیل از وی در خانه تاریخی تاج (موزه مردم شناسی و خانه هنرمندان) برگزار شد.
در این آیین علی‌اصغر دادبه، حافظ‌پژوه و مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، علی میرانصاری عضو هیئت علمی بنیاد معارف اسلامی و محمدرضا غیاثیان، استاد دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان در مورد وضعیت شعر در ایران و شبه‌قاره هند، معرفی عارف نوشاهی و بررسی خط نستعلیق میرزا آقا دهلوی در کتابت نسخه خطی اشعار هفت بند حسن کاشی در مدح امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) سخنرانی کردند

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه