روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام عنوان کرد:

77 روستای استان ایلام با مشکل آب مواجه هستند

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: 77 روستای استان در شهرستان چوار و هلیلان با مشکل آب مواجه هستند
پرویز ناصری در جلسه خبری به مناسبت گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب افزود:  برای رفع این مشکل در قالب تفاهم نامه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال اجرای پروژه های خوبی در این مناطق هستیم بطوری که تا پایان امسال مشکل آب روستاهای شهرستان هلیلان کاملا مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: استان ایلام رتبه اول خشکسالی در کشور را به خود اختصاص داده که مبین وضعیت نامناسب منابع آبی استان بوده و می طلبد مردم فهیم استان در مصرف آب صرفه جویی کنند چراکه به دنبال قطع آب و قوه قهریه نیستیم ولی اگر مجبور شویم نسبت به جیره بندی آب اقدام خواهیم نمود. ناصری گفت: در حالیکه جهان به سمت استفاده از منابع آبی پایدار و آبهای سطحی پیش می رود در ایلام  منابع تامین اب 27 درصد از آب های سطحی  و  73 درصد از آب های زیر زمینی  است که به همین علت به شدت سفره های زیرزمینی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان خوب نیست، افزود: به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف بی رویه آب و تشدید پدیده خشکسالی، دبی استحصالی منابع تامین آب مانند چاه ها، ‌چشمه ها و سد ایلام بشدت کاهش یافته است. مدیرعامل آبفای استان ایلام  با اشاره به آبرسانی به روستاها و مناطق محروم از محل اعتبارات محرومیت زدایی در دولت سیزدهم تصریح کرد: با عنایات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه دولت به مناطق محروم، بسیاری از روستاهای استان آبرسانی و اقدامات موثر زیادی اجراء شد لیکن از سال گذشته با تخصیص اعتبارات محرومیت زدایی در قالب طرح قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای 18 مجتمع در قالب 128روستا پروژه آبرسانی در دست اجراست .
ناصری در خصوص ارایه خدمات به جامعه روستایی استان گفت: جامعه روستایی استان 3 برابر و جامعه شهری 2 برابر استانداردهای موجود آب مصرف می کنند که در کنار الگوی اشتباه مصرف آب شرب در راستای آبیاری خانه باغ ها، شستشوی خیابان ها و کوچه ها، تامین آب دام و طیور توسط دامداران و هزینه بالای تولید آب در ایلام به عنوان گرانترین آب در کشور، ارایه خدمات به شهروندان را با مشکلات جدی مواجه نموده هرچند که تمام تلاش مجموعه همکاران کاهش دغدغه شهروندان در دسترسی به آب سالم و بهداشتی است . مدیر آبفا استان اظهار داشت: وظیفه ما تامین آب شرب است ولی در کنار آن، آب دام روستاها را نیز تامین می کنیم.  
ناصری در ادامه با اشاره به وجود انشعابات غیرمجاز در استان و شبکه فرسوده توزیع آب در بافت سنتی شهر ایلام، گفت: دغدغه ها و چالش های شرکت آب و فاضلاب ایلام با توجه به کاهش سفره های زیرزمینی، هدررفت آب از طریق انشعابات غیرمجاز و شبکه های فرسوده، تاسیسات مستهلک و کمبود تجهیزات همچنین محدودیت ردیف های اعتباری در بخشهای آب و فاضلاب است اما علیرغم همه این کاستی ها تمامی کارکنان شرکت شبانه روز تلاش می کنند تا خدمات مناسبی به مردم عزیز استان ارائه دهند و بر وظیفه سقایی خود همچنان استوار بمانند.
مدیرعامل آبفای استان اظهار داشت: به دنبال قطع آب و قوه قهریه نیستیم ولی اگر مجبور شویم نسبت به جیره بندی آب اقدام خواهیم نمود.
وی با تاکید بر اعمال جرایم قانونی برای مشترکین بد مصرف و پرمصرف، تصریح کرد: اگر مردم فهیم استان 20درصد صرفه جویی نمایند یقینا تابستان امسال را بدون مشکل سپری خواهیم نمود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه