روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۱ چهارشنبه ۸ تير - شماره 4159

ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

تحقق مقاوم سازی اقتصاد ایران

 رئیس انجمن دوستی ایران و چین معتقد است جمهوری اسلامی ایران بعنوان موثرترین کشور منطقه و بدلیل ژئوپولتیک و ظرفیت نقش آفرینی در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت‌های زیرساختی صنعتی و فناوری، می‌تواند نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیتهای بریکس ایفا کند.
علاءالدین بروجردی ، با تاکید بر اینکه ظرفیت های “ بریکس پلاس“ عامل مهمی برای تقویت اقتصاد ایران است، گفت: حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر گروه “ بریکس پلاس “ که  کشورهای با اقتصادهای نوظهور  و نیز درحال توسعه را شامل می شود ، گام بسیار مهمی در جهت  مقاوم سازی اقتصاد ایران و نیز مشارکت و ایفای نقش جدید در معادلات جهانی است .  
گروه “ بریکس “ ابتدا در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط چین  ، روسیه ، هند ، برزیل و سپس در سال ۲۰۱۰ با حضور آفریقای جنوبی شکل گرفت ‌و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با ابتکار چین سازو کار جدیدی تحت عنوان “ بریکس پلاس “ با حضور کشورهای در حال توسعه بیشتری که مکمل گروه “ بریکس “ بشمار می آید ، تشکیل شد .
رییس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به نشست اخیر اجلاس بریکس پلاس به میزبانی چین و حضور سران ۱۸ کشور از جمله ایران تاکید کرد ، جمعیت روبه گسترش کشورهای عضو گروه بریکس پلاس این مزیت را برای آن ها ایجاد می کند تا در آینده سهم خود از تولید اقتصادی جهان را افزایش داده و الگوی توسعه اقتصادی جدیدی را در شرایط پیچیده جهانی ارایه نمایند و ایران نیز برای تحقق مقاوم سازی اقتصاد خود نیازمند است در حوزه تجارت و تعامل با کشورهای جهان از ساختار ها و نهادهای جدیدی چون بریکس پلاس استفاده بهینه کند .
بروجردی برگزاری وسیع نشست بریکس  توسط چین و محتوای مطرح شده در سخنان رییس جمهوری چین و نیز  بیانیه ۷۵ ماده ای اجلاس موسوم به “بیانیه پکن “ که  همه ابعاد سیاسی ، بین المللی ، اقتصادی ، امنیتی ، فرهنگی و علمی و فناوری را در برمی گرفت ، را بسیار با اهمیت دانست و گفت  دعوت از رییس جمهور ایران برای شرکت در این اجلاس در شرایط حساس کنونی بیانگر نقش موثر ایران در تعاملات منطقه ای و جهانی است .
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین با اشاره به سخنرانی مهم آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس پلاس و نقش ایران در بالابردن ظرفیت این سازو کار خاطرنشان کرد که ژئوپولتیک  و ظرفیت نقش آفرینی ایران در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی ، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت های زیرساختی صنعتی و فناوری آن در به ثمر رسیدن این سازوکارها به عنوان موثرترین کشور منطقه  ، بی بدیل است .
«ضمن آنکه سه کشور عضو اصلی گروه بریکس پلاس یعنی چین ، روسیه و هند از جمله ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای و بعضا همکاریهای اورآسیا هستند و از کشورهای موثر در طرح یک کمربند - یک راه هستند و ایران که در شاهراه حیاتی و کلیدی این طرحها قرار دارد، در ایجاد حلقه وصل سازو کار بریکس و سازمان همکاری شانگهای و طرح یک کمربند یک راه نیز می تواند به عنوان بازیگر کلیدی نقش آفرینی کند . »
رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین توصیه کرد که در شرایط حساس کنونی ، ایران نیز باید با دیپلماسی فعال در این راستا قدم بردارد و  ضمن پیگیری جدی عضویت رسمی ایران در گروه بریکس پلاس ،   توسعه همکاری با کشورهای عضو این گروه ، انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه با کشورهای منطقه و جهان، انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری را در اولویت قرار دهد .
آیت الله رئیسی در بخشی از سخنرانی در اجلاس بریکس پلاس تاکید کرد: از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی جهان، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاریم. این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.

ابراز امیدواری اردوغان به حصول توافق در مذاکرات هسته ای
امیرعبداللهیان در آنکارا ، باقری در قطر
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان دیدار از ترکیه شب گذشته با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و در خصوص موضوعات موردعلاقه دو کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس جمهور اسلامی ایران و همچنین تجدید دعوت از رئیس جمهور ترکیه برای سفر به کشورمان به منظور برگزاری نشست شورای‌عالی همکاری های دو کشور در تهران و همچنین برپایی نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فی‌مابین، آمادگی کشورمان برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ترکیه و افزایش تبادلات تجاری در سطح هدف گذاری شده بین دوکشور را مورد تصریح قرار داد. امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها، جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قابل اتکا و پایدار، در صورت واقع بینی طرف آمریکایی و اجتناب از زیاده خواهی را دست یافتنی دانست و مورد تاکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص موضوع سوریه با تبیین دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه راه حل سیاسی بعنوان تنها مسیر برای حل بحران، و ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام نظامی،  آمادگی کشورمان برای تسهیل در زمینه گفتگو برای کاهش نگرانی‌های امنیتی در سوریه را مورد تاکید قرار داد.
امیر عبداللهیان همچنین در خصوص برخی تحرکات رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه و کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، بر فتنه انگیزی و ایجاد ناامنی بعنوان ارمغان حضور این رژیم برای منطقه تصریح و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین تاکید کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به مقامات عالیه کشورمان، سیاست همسایگی دولت و نگاه به فعال سازی روابط با همسایگان را مورد تمجید قرار داد و با تاکید بر ضرورت نیل به تبادلات تجاری هدف گذاری شده از سوی دو کشور، با تشکر از تجدید دعوت برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد در فرصت مناسب برای برگزاری شورای‌عالی همکاری های فی‌مابین به تهران سفر نماید.
رئیس جمهور ترکیه همچنین حصول توافق در مذاکرات هسته ای را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد این گفتگو ها به نتایج ثمر بخشی منجر شود.
علی باقری در دوحه
همچنین علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، دیروز با استقبال سفیر کشورمان وارد دوحه شد. حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در دوحه در توییتی نوشت:«ورود آقای باقری و هیات محترم مذاکره کننده کشورمان را  به دوحه خوش آمد می‌گویم و بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در مورد سفر رییس هیات مذاکره کننده کشورمان گفت: در چارچوب توافقات انجام شده در سفر جوزف بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به تهران مبنی بر ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران عازم دوحه شد.
قطر: تلاش می‌کنیم مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا موفقیت آمیز باشد
وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در خصوص مذاکرات احیای برجام در دوحه گفت امیدوار است این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی منتهی شود. در این بیانیه آمده است که قطر از مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در دوحه برای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند و امیدوار است مذاکرات دوحه موجب توسعه امنیت و ثبات در منطقه شود. وزارت خارجه قطر همچنین تأکید کرد: «آمادگی کامل داریم تا فضای مناسب برای همه طرف‌ها در راستای موفقیت‌آمیز بودن گفت‌و‌گوهای میان ایران و ایالات متحده آمریکا فراهم می‌آورد.» گفتنی است، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم که بدین منظور به قطر سفر کرده، دیروز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه