روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ سه شنبه ۷ تير - شماره 4158

ترکمنستان فعالیت‌های نفتی در دریای خزر را سرعت می‌بخشد

 ترکمنستان درصدد است از طریق افزایش دادن فعالیت های شرکت های نفتی این کشور در دریای خزر، تحرکات نفتی خود در این دریا را سرعت بخشد.
به گزارش تارنمای ترکمن پورتال، شرکت دارگون اویل در ترکمنستان قرار است به موجب توافقی با شرکت ملی نفت ترکمنستان (ترکمن نفت)، فعالیت های نفتی این کشور در دریای خزر را توسعه بخشد.
«سردار بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان در جلسه دولت با تمرکز بر لزوم اتخاذ رویکردی مدبرانه و همه جانبه برای رفع همه مشکلات در این زمینه، با پیشنهاد انعقاد توافق موافقت کرد و به «شهیم عبدالرحمانوف» معاون نخست وزیر دستور داد به کار در این جهت ادامه دهد.
فعالیت اصلی شرکت دارگون اویل توسعه میادین نفتی جیتون و جیگالی بیگ است که از ماه می ۲۰۰۰ با موفقیت در آن فعالیت داشته است.
در همین حال، شرکت بین المللی خدمات میدان نفتی زیر نظر شرکت پتروشیمی چین به ترکمنستان در افزایش تولید نفت کمک خواهد کرد.
این امر به موجب قراردادی برای انجام خدمات تخصصی افزایش تولید چاه های نفت مهیا شده است که منطبق با قطعنامه امضا شده توسط رئیس جمهوری ترکمنستان است که بین شرکت بین المللی خدمات نفت چین و شرکت ترکمن نفت منعقد می شود.

مدیرعامل برق حرارتی:
۱۳۲ نیروگاه کشور
با تمام توان در حال تولید برق هستند
 مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه نسبت به سال قبل ۴۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است، گفت: در حال حاضر ۱۳۲ نیروگاه با تمام ظرفیت در حال تولید هستند.
به گزارش  وزارت نیرو، عبدالرسول پیشاهنگ با تاکید بر اینکه ۱۳۲ نیروگاه کشور با برخورداری از ۵۲۵ واحد نیروگاهی با تمام ظرفیت خود در حال تولید برق هستند، گفت: نسبت به سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به چرخه تولید برق کشور افزوده شده است.
مدیرعامل برق حرارتی ادامه داد: وضعیت نیروگاه‌های موجود نیز از طریق سرویس و نگهداری و بهره‌برداری بهینه حدود ۲ هزار مگاوات نسبت به سال گذشته بهبود و افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به سال قبل مجموعاً ۴ هزار و ۳۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است، گفت: در تلاشیم تا در روزهای اوج مصرف بتوانیم میزان خروج اضطراری واحدها را به حداقل رسانده و تمام ظرفیت نیروگاه‌ها را در مدار داشته باشیم.
پیشاهنگ خاطرنشان کرد: همکاران در سراسر کشور به صورت شبانه‌روزی و در شرایط دشواری در حال تولید برق مورد نیاز مشترکان هستند، از این رو انتظار داریم با همراهی مردم در روزهای اوج مصرف شاهد عدم بروز مشکل برای مشترکان صنعت برق باشیم.

 برق ۸۴۶ مشترک اداری و کشاورزی پرمصرف
در خوزستان قطع شد
 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت: برق ۸۴۶ مشترک اداری دولتی و غیردولتی و کشاورزی زیرپوشش این شرکت، در راستای کنترل مصرف برق ادارات و سازمان‌های عمومی قطع شد.
علی خدری با اشاره به افزایش دما به بیش از ۵۰ درجه و لزوم رعایت الگوی مصرف برق، بیان کرد: با توجه به رعایت نشدن مصوبه هیات دولت و استانداری خوزستان مبنی بر کاهش بار مصرفی، برق ۲۰۶ اداره دولتی و ۶۴۰ اشتراک کشاورزی با مصرف بالا، توسط مرکز پایش شرکت توزیع برق خوزستان و از طریق کنتور هوشمند از راه دور قطع شد.
وی افزود: هیات وزیران مصوبه‌ کاهش مصرف برق را به استان‌ها ابلاغ کرد و طبق آن ادارات ، بانک‌ها و سازمان های عمومی، باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری نسبت به دوره مشابه سال قبل  و ۶۰ درصد مصرف جاری در ساعات غیر اداری کاهش دهند، اما با افزایش دما، متاسفانه مصرف برق این مشترکان اداری و کشاورزی افزایش یافت که مجبور به قطع برق پر مصرف ها شدیم.
خدری گفت: این تعداد مشترکان اداری و کشاورزی که برق آنها قطع شده، از سراسر استان و شامل ادارات دولتی، نهادهای عمومی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و غیردولتی هستند که الگوی مصرف را رعایت نکرده بودند.
به گزارش ایرنا ۲۴ خرداد نیز برق ۱۷ اداره و سازمان پرمصرف خوزستان در راستای کنترل مصرف برق ادارات و سازمان‌های عمومی قطع شد.
شرکت توزیع نیروی برق خوزستان دارای یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ مشترک است که از این تعداد ۳۳ درصد مشترکان روستایی هستند.

سرپرست شرکت توزیع برق استان خبر داد:
افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق در لرستان
 سرپرست شرکت توزیع برق لرستان از افزایش ۱۱ درصدی مصرف برق در استان خبر داد.
مهران امیری اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به افزایش گرما در استان تاکنون هیچ‌گونه خاموشی نداشتیم.
وی ادامه داد: مدیریت مصرف در بخش صنعت، کشاورزی و اداری در استان انجام شده است.
سرپرست شرکت توزیع برق لرستان اضافه کرد: کاهش ساعات ادارات سبب کاهش مصرف بین شش تا ۱۰ مگاوات شده است البته این میزان بستگی به همکاری دستگاه‌های اجرایی استان دارد که زمان تعیین شده را رعایت کنند.
امیری افزود: در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان مصرف برق در لرستان ۱۱ درصد افزایش داشته است.
وی عنوان کرد: از فردا دمای هوای در استان افزایش می‌یابد و ضرورت دارد شهروندان لرستانی با مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان را یاری کنند.
سرپرست شرکت توزیع برق لرستان بیان کرد: مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف برق سبب می‌شود بین شش تا ۱۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم و مجبور به قطع برق نباشیم.

عسکری: مشوق‌های وزارت نیرو
برای برق کشاورزان عملیاتی شود
 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر اینکه نباید الکتروپمپ های بخش کشاورزی قطع شود، گفت که با توجه به اینکه در فصل کشت بذر قرار داریم، وزارت نیرو باید مشوق هایش را به صورت قاطع و جدی عملیاتی کند.
محمدجواد عسکری  با بیان اینکه با خارج شدن نیروگاه های برق آبی با مشکلاتی مواجه شدیم، توضیح داد: قبلا درصدی از برق، از سدها تامین می شد اما الان یا آب پشت سدها وجود ندارد یا اینکه خیلی کم است و به شرب اختصاص می یابد لذا نمی توان از آن برای تولید برق استفاده کرد و عملا درصدی از برق تولید نمی شود. از طرف دیگر تعهدی برای بخش صادرات برق داریم که باید تامین شود.
وی با اشاره به موضوع تامین برق در حوزه بخش کشاورزی گفت: تاکید ما این است که اصلا نباید الکتروپمپ های بخش کشاورزی قطع شود؛ در این راستا وزارت نیرو مشوق های خوبی برای مصرف نکردن برق در پیک مصرف یعنی از ساعت ۱۲ ظهر تا ۵ عصر برای کشاورزان در نظر گرفته است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: الان فصل کشت بذر است و کشاورزان به شدت به آب نیاز دارند؛ نمونه آن بذر پنبه است پس باید به گونه ای شرایط را مدیریت کرد که کشاورز در طول شبانه روز بتواند آب مورد نیاز برای کشت در اختیار داشته باشد.
عسکری ادامه داد: در این شرایط مشوق های وزارت نیرو برای کشاورزان اقدام بسیار خوبی است بدین صورت که کشاورز به ازای مصرف نکردن ۵ ساعت از برق چاه کشاورزی، از برق رایگان بهره می برد. وی در پایان با اشاره به حضور وزیر نیرو در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی بیان کرد: با توجه به مباحث مطرح شده در این جلسه قرار شد مشوق ها به صورت قاطع و جدی عملیاتی شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه