روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير - شماره 4154

پس از حاشیه‌های جشنواره کن؛

«برادران لیلا» توقیف شد

سعید روستایی: لطفا بیش از این نسوزانیدم

  سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یک بیانیه از صادر نشدن پروانه نمایش رسمی فیلم سینمایی «برادران لیلا» به دلیل پافشاری بر رفتار غیر قانونی عوامل خبر داد.
چند هفته پس از آنکه کارگردان جوان «برادران لیلا» در نشست خبری بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۲ اعلام کرد توقیف شدن را به ممیزی فیلم خود و نمایش عمومی آن در ایران ترجیح می‌دهد، اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی از صادر نشدن پروانه نمایش «برادران لیلا» به دلیل تخلفات و سرپیچی از مقررات خبر داد.
متن اطلاعیه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به این شرح است: «فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی بدون طی کردن تشریفات و روند قانونی برای جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از آنجا که این فیلم بدون اخذ پروانه نمایش و بی‌توجه به مقررات و برخلاف آیین‌نامه حضور آثار در محافل و جشنواره‌های بین‌المللی که طبق ماده پنج آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها و با وجود تاکید مسئولان سازمان سینمایی مبنی بر ضرورت تبعیت از قوانین و مقررات به جشنواره کن ارسال شده بود، معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با هدف مساعدت، تسهیل و تصحیح حضور و حل مشکل فیلم از تهیه‌کننده و کارگردان آن خواست در جلساتی وضعیت و شرایط فیلم و فرایند آن را بررسی کنند.
با همکاری تهیه‌کنندگان فیلم، «برادران لیلا» در سازمان سینمایی مورد بازبینی قرار گرفت و در راستای کمک به فیلم با ملحوظ داشتن اهمیت حضور بین‌المللی محصولی از سینمای ایران، تصمیم و توافق بر این شد تهیه‌کننده و کارگردان برای دریافت پروانه نمایش جهت ارائه نسخه نهایی در جشنواره کن، موارد و اصلاحات لازم را که بخشی از آنها حتی در فیلمنامه مصوب شورای پروانه ساخت نیز وجود نداشته اعمال کنند که این مهم حتی در یک مورد از موارد اعلامی محقق نشد.
با وجود تاکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متاسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد. چنانکه عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند.
از این رو، فیلم «برادران لیلا» به تاسی از اصل قانونگرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری و به دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون شرکت در جشنواره‌های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح‌نشده به‌رغم تعهدات داده‌شده و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر نپذیرفتن اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و رفع موانع ایجادشده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»
همزمان، سعید روستایی در صفحه رسمی و شخصی خود در اینستاگرام به اطلاعیه سازمان سینمایی واکنش نشان داد و نوشت: «برادران لیلا» را با خون دل ساختم. با جگر سوخته. برای ساختنش تمام روحم زخمی شد! لطفا بیش از این نسوزانیدم. تحقیر و تهدید را تمام کنید لطفا!»
هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری «برادران لیلا» هم که همراه کارگردان و بازیگران روی فرش قرمز جشنواره کن حضور داشت، به توقیف شدن فیلم واکنش احساسی و شتاب‌زده نشان داد: «خسته نباشید به همه دست‌اندرکاران توقیف، کارزار سایبری و برخی از هموطنان عزیز که از روز اکران فیلم در کن آب لای آسیاب این جریان خاص ریختند تا به این پشتوانه، خرد کنند استخوان‌های فیلمساز جوانی که در این فیلم از درد مردم و مملکت می‌گوید. بلکه او هم مثل دیگر فیلمسازان یا مهاجرت کند و دور شود یا در گوشه‌ای از خانه خفه‌خون بگیرد تا بمیرد...»
«برادران لیلا» که یکی از ۲۱ فیلم حاصر در بخش مسابقه جشنواره کن امسال بود، از سوی هیات داوران چندان جدی گرفته نشد و فقط به گرفتن جایزه فیپرشی بسنده کرد. گروه تولید فیلم که در روز نمایش در کاخ جشنواره کن حضوری پررنگ داشتند، در شب پایانی در مراسم اختتامیه دیده نشدند و غیبت‌شان به چشم همگان آمد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه