روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۱ چهارشنبه ۱ تير - شماره 4154

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد

وضعیت تهران در موضوع زلزله مناسب نیست

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که باید قوانین ساخت و ساز را در ابتدای ساخت بناها مورد توجه قرار دهیم، گفت: بی تردید مقاوم سازی هزینه و زمان بالایی را نیاز دارد و در انتها معلوم نیست بتوانیم مقاوم سازی واقعی را انجام دهیم.
مهدی چمران در ابتدای جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به  ۳۱ خرداد ماه سالروز شهادت شهید مصطفی چمران گفت: من این روز را خدمت همه ملت خوبمان و رزمندگان و همه کسانی که یادگار از آن دوران هستند تبریک و تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند توفیق دهد که راه شهدای خود را بپیماییم.
وی افزود: امروز روز بسیج است و مطالبه اصلی رهبری از دانشگاهها این بود که دانشجویانی تربیت شوند که در تراز شهید دکتر مصطفی چمران باشند.این مطالبه بزرگ و خوبی است و امیدوارم همه در این مسیر حرکت کنیم گرچه بسیار پیچیده و سخت است.
چمران ادامه داد: ۳۱ خرداد ماه روز بسیج  اساتید نیز هست که این روز را تبریک می‌گوییم و سالروز حادثه زلزله منجیل را نیز در این روز داریم که تلفات زیادی داشت و تاثیر زیاد آن در استان‌های گیلان و قزوین دیده شد. شهر تهران متاسفانه از نظر زلزله در شرایط مناسبی نیست اولا آنچه که می‌سازیم باید درست و مقاوم بسازیم که بعدا به فکر مقاوم سازی نیفتیم. چرا که مقاوم سازی کار ساده‌ای نیست و حتی اگر بشود صد درصد مقاوم سازی کرد هزینه بسیار بالا و انرژی زیادی را می‌گیرد و معلوم نیست بتوانیم مقاوم سازی واقعی را انجام دهیم.
به گفته وی، باید از هم اکنون که شروع به ساخت می‌کنیم درست بسازیم البته ساختمان‌هایی که ساخته شده و در خطر هستند باید به آنها بپردازیم در این موضوع شکی نیست اما وظیفه اصلی، ملی و اسلامی و انسانی ما این است که انرژی ، نیرو و منابع مالی کشور را هزینه نکنیم و تنها ساختمان هایی با ظاهر آراسته بسازیم. بی تردید باید درست و منطقی بسازیم. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد:‌ بارها شنیده‌ایم و دیده‌ایم ساختمان هایی که هنوز به اتمام نرسیده فرو ریختند همین ساختمان آبادان هنوز تمام نشده بود که فرو ریخت و علت آن این است که قوانین ساختمان را به خوبی رعایت نکرده و نمی‌کنیم و تصور  می‌کنیم اگر چهار تیرآهن را به هم جوش دهیم و بالا برویم می‌ایستد در حالی که بسیار  پیچیده است و نتایج وحشتنا کی را به همراه خواهد داشت. وی  ادامه داد: فردا روز اطلاع رسانی دینی است و روز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی است که آن را تبریک می‌گوییم گرچه بار سنگین و بزرگی را بر دوش گرفته‌اند؛ امیدواریم در مسیر تبلیغات اسلامی موفق باشند ولی در کشور هنوز نتوانسته ایم در این مسیر کارهای اساسی انجام دهیم و موضوعات را برای مسلمانان خود به خوبی تبیین کنیم که امیدواریم با کمک همه به توفیقات بیشتری دست پیدا کنیم.

سرپرست دادسرای عمومی تهران تاکید کرد:
پلمب و تعطیلی املاک پر خطر در صورت عدم توجه به ایمن سازی
 در بیستمین جلسه کمیته ایمنی بر الزام مالکان از طریق مکاتبه دادستانی، پیگیری و دستور مراجع قضایی برای ایمن سازی ساختمان های محدوده تأکید شد.
بیستمین جلسه کمیته ایمنی با حضور بنی حسینی، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۸ ، محمد هادی علی احمدی شهردار منطقه۱۳، مدیر منطقه ۶ آتشنشانی و جمعی از معاونان و مدیران در محل سالن کنفرانس ساختمان ستادی برگزار شد.  
 معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۸  در این جلسه ضمن اعلام آمادگی برای حل معضل ساختمان های ناایمن و ورود مراجع قضایی برای رفع این مشکل خواستار  اولویت بندی ساختمان های ناایمن در سه رده بسیار خطرناک، خطرناک و ناایمن و رفع موارد نا ایمن آن در بازه زمانی مشخص شد.
او با تاکید بر  تعیین دقیق شاخص های املاک پر خطر افزود: سازمان آتش نشانی برای هر ساختمان متناسب با ویژگی‌های آن دستورالعملی را تنظیم و ابلاغ کند و چنانچه بنابه نظر سازمان آتش نشانی و شهرداری که مسئول اصلی در این زمینه هستند، پلمب و تعطیلی محل لازم و ضروری باشد؛ مراتب را گزارش کنند.
محمد هادی علی‌احمدی، شهردار منطقه۱۳ نیز با بیان اینکه ۶۵ جلسه کمیته ایمنی در سال گذشته در نواحی چهار گانه برگزار شده که ۱۵۷ مصوبه به همراه داشته است، افزود: ۵۷۳ ابلاغیه و اخطاریه برای دانشگاه ها، مدارس، اماکن عمومی، خصوصی و درمانی صادر شده است
شهردار منطقه ۱۳ گفت: عدم الزام قانونی و ضمانت اجرا جهت رفع خطر توسط مالکان از جمله مشکلات موجود در بحث ایمن سازی اماکن و ساختمان های منطقه است که امید می رود با همکاری دادستانی این امر تسهیل شود. شهردار منطقه۱۳ در خصوص وضعیت گودهای رها شده و  تاور کرین های سطح منطقه افزود: برای مالکان پروژه‌های در حال ساخت، اخطا هایی صادر شده است که این موضوع نیز نیازمند حمایت قضایی است.  احمدی افزود: در صورت عدم تمکین مالکان به ایمن سازی املاک، با صدور دستور قضایی تعطیلی و پلمب اماکن ناایمن با جدیت انجام می‌شود.

نگرانی از افزایش بروز در شرق خاورمیانه
رنگ سبز به نقشه کرونایی کشور وارد می‌شود؟
 دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ ضمن تشریح وضعیت ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در دنیا، گفت: در منطقه شرق خاورمیانه که ایران هم در آن منطقه قرار دارد، اخیراً و پس از هفته‌ها کاهش مداوم تعداد موارد، شاهد رشد موارد بوده‌ایم که کمی جای نگرانی دارد.
دکتر مسعود یونسیان درباره مبنای رنگ‌بندی در کشور و زمان ورود رنگ سبز به نقشه رنگ‌بندی کرونایی به عنوان شهر بدون کرونا، گفت: باید توجه کرد که تا زمانیکه حتی در یک شهر موردی از کرونا داشته باشیم، ‌ باتوجه به جابجایی‌های سریع جمعیتی که فردی در کمتر از یک ساعت می‌تواند با هواپیما از شرق به غرب کشور برود، صحبت از شهر بدون کرونا اصلا کار محتاطانه‌ای نیست. وی با بیان اینکه تا زمانیکه در دنیا پاندمی وجود دارد، ما هم باید حداقل آمادگی را داشته باشیم، افزود: مبنای رنگ‌بندی نقشه کرونایی هم مانند سابق بر اساس تعداد موارد جدید بر حسب جمعیت است؛ به طوری که تعداد موارد جدید ابتلا را تقسیم‌بندی می‌کنند و بر اساس آن رنگ‌بندی اعلام می‌شود. البته شاید در ابتدا مبنای متقنی برای رنگ‌بندی پیدا نکردیم، اما نمی‌توانیم جامعه را متوقف نگه داریم تا زمانیکه یک ملاک ۱۰۰ درصد عینی، قوی و متقن پیدا کنیم. با علم به محدودیت‌هایی که این روش رنگ‌بندی دارد، تا زمانی که مبنای مناسب‌تری به این منظور در اختیار داشته باشیم، ناچاریم از این روش استفاده کنیم و به نظر می‌رسد که کارایی نسبتا مناسبی هم داشته است.
* BA۲ ساب‌واریانت غالب در دنیا
یونسیان با بیان اینکه تا زمانیکه در دنیا پاندمی کرونا کنترل نشود، باید کماکان گوش‌ به زنگ باشیم، ‌درباره وضعیت کرونا در دنیا و ایران، گفت: یکسری ساب‌واریانت با عنوان BA۴ و BA۵ در آفریقای جنوبی شیوع پیدا کرد که خوشبختانه تا کنون در کشور ما گزارشی از آن ارائه نشده است و در دنیار نیز هنوز نتوانسته درصد قابل توجهی از نمونه های بررسی شده را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر همچنان ساب‌واریانتی که در دنیا غالب است BA۲ است و بعد از آن ساب‌واریانت BA۲.۱۲.۱ است. همه این موارد هم از خانواده اُمیکرون هستند.
* دو دلیل کاهش موارد کووید ۱۹
وی با بیان اینکه به تدریج تعداد توالی یابی ژنی هم در دنیا هر هفته نسبت به هفته قبل کاهش می‌یابد، گفت: همین کاهش تعداد توالی‌یابی‌ها باعث می‌شود که دقت برآوردها و دقت ما در فراوانی هر یک از این زیر گروه‌ها کاهش یابد. با همین استدلال تعداد تست‌هایی هم که توسط دولت‌ها انجام می‌شود، در دنیا کاهش یافته است. به عنوان مثال در آمریکا مردم به تست‌های خانگی روی آوردند و از آنجایی که هیچ‌کجا ثبت نمی‌شوند، بنابراین یک مقدار هم باید حواس‌مان باشد که بخشی از کاهشی که هر هفته در تعداد موارد بیماری نسبت به هفته گذشته در دنیا شاهدیم، ناشی از کمتر انجام دادن تست در کشورهای مختلف است.
یونسیان تاکید کرد: همیشه باید یک احتیاط در گوشه ذهن‌مان باشد که بخشی از کاهش تعداد موارد بیماری ناشی از روند واقعی کاهش بیماری است و بخشی از آن هم ناشی از این است که تعداد تست کمتری انجام می‌شود.
* رشد اخیر موارد کرونادر منطقه شرق خاورمیانه
وی گفت: اگر بخواهیم در دنیا مناطق مختلف را طبق تقسیم‌بندی سازمان جهانی بهداشت به شش گروه تقسیم کنیم، از نظر تعداد موارد بیماری در کشورهای آفریقایی از اوایل ماه آپریل یک افزایشی داشتیم که خوشبختانه طی چند هفته اخیر کاهش یافته و انگار یک قله کوچکی با ارتفاع یک‌چهارم یا یک‌پنجم موج اولیه اُمیکرون داشتند که رو به کاهش است. در منطقه آمریکا هنوز یک روند افزایشی می‌بینیم، اگرچه آهنگش کاهش یافته و هنوز ارتفاعش نسبت به قله‌های قبلی بسیار پایین است، اما تعداد موارد با شیب آهسته‌ای در حال افزایش است. همچنین در منطقه غرب اقیانوس آرام نیز قله کوچکی بعد از کاهش سریع موارد ایجاد شد و سپس مجددا تعداد موارد رو به کاهش نهاد. در منطقه شرق خاورمیانه که ایران هم در آن منطقه قرار دارد، اخیراً و پس از هفته‌ها کاهش مداوم تعداد موارد، شاهد رشد موارد بوده‌ایم که کمی جای نگرانی دارد. با عنایت به اینکه در مناطق افریقا و غرب اقیانوس آرام نیز قله های کوچکی مشاهده شده و به سرعت کاهشی شده اند، باید منتظر ماند و ضمن حفظ آماده‌باش کامل، شرایط را رصد کنیم و ببینیم آیا شرایط منطقه ما و نیز منطقه امریکا هم شبیه دو منطقه فوق الذکر خواهد بود و شاهد رشد فزاینده‌ای نخواهیم بود یا اینکه ممکن است با موج جدی جدیدی مواجه باشیم. در اروپا سیر تعداد موارد جدید کماکان کاهشی است. در منطقه جنوب شرق آسیا هم آمار کاهشی است.  
* وضعیت مرگ‌های کرونایی
وی گفت: از نظر تعداد مرگ کرونایی تقریبا سیر در کشورهای واقع در منطقه افریقا و امریکا ثابت و در سایر مناطق کاهشی است، به جز منطقه غرب اقیانوس آرام که افزایش مرگ نسبت به هفته های گذشته را شاهد هستند که آن هم ناشی از تاخیر زمانی بروز مرگ‌ها نسبت به موارد ابتلا بوده است و انتظار داریم طی هفته های آینده کاهش یابد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه