روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۱ سه شنبه ۳۱ خرداد - شماره 4153

نوبت آزادسازی واردات خودرو

 محمود پور ضیائی- با آزادسازی واردات خودروهای خارجی به علت کیفیت بالا رقابتی در صنعت خودروسازی ایجاد می شود.که در قیمت خودرو هم تاثیرگذار می باشد.
در بررسی تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو باید نرخ تورم موجود در کشور را نیز در نظر داشته باشیم. در واقع دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در ایران افزایش نرخ تورم است نه جلوگیری از واردات خودروی خارجی! اگر قصد مقایسه داشته باشیم در سال ۱۳۹۷ نرخ تورم حدود ۲۶.۹ درصد بود و قیمت خودروی پراید حدود ۴۷ میلیون تومان. اما در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم به حدود ۴۰.۲ درصد رسید و قیمت خودروی پراید به حدود ۱۹۰ میلیون تومان!
در سال جدید نیز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله افزایش قیمت خودروی سواری بوده‌ایم. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در ماه‌های آینده قیمت خودرو کارخانه و به دنبال آن قیمت خودرو در بازار آزاد دچار افزایش شود. به همین دلیل تأثیر واردات خودرو بر قیمت نهایی خودرو نسبتاً ناچیز خواهد بود. نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.
اما بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که اگر برجام به نتیجه برسد خودروسازان می‌توانند قطعات و مواد اولیه مورد نیاز را با قیمت پایین‌تری تهیه کنند و خودروهای داخلی را با قیمت‌هایی مناسب‌تر و کیفیتی بالاتر به دست مصرف‌کنندگان برسانند. علاوه بر آن با به نتیجه رسیدن برجام برخی یا تمامی تحریم‌های ایجاد شده از بین می‌روند و به مرور زمان نرخ تورم کاهش پیدا خواهد کرد.
در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر قیمت خودرو داخلی و خارجی نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید. اما چیزی‌که مسلم است این است که اگر متقاضیان قادر به انتخاب بین خودروی داخلی و خارجی باشند رقابت تنگاتنگی در میان خودروسازان داخلی ایجاد می‌شود و به همین ترتیب می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی خوشبین بود.
این اتفاق قطعا بر قیمت خودرو تاثیر خواهد گذاشت و بازار خودروهای خارجی کساد خواهد شد. قیمت‌های کنونی برای خودروها منطقی نیستند و قطعاً افت چشم‌گیری خواهند داشت.قیمت‌ها در بازار خودرو واقعی نیستند و دست‌های پشت پرده زیادی وجود دارد که از این واردات استفاده یا سواستفاده خواهند کرد. به همین دلیل نباید نقش مافیای خود را از یاد ببریم.
این اتفاق می‌تواند خبر مثبتی برای خودرویی باشد. البته امیدوارم خودروسازها از فرصت واردات خودرو استفاده ببرند و به جای مونتاژ کردن خودروهایی که جان مردم را به خطر می‌اندازد با وارد کردن خودروها و ارائه خدمات، نیروی خود را به کار بگیرند .
ارائه خودروهای خارجی قطعا آورده بهتری از تولید خودروی زیان‌دهی دارد که مصرف کننده و تولیدکننده از آن راضی نیستند و درنهایت تبدیل به ارابه های مرگ می‌شود. قطعا این خبر می‌تواند بر نمادهای خودرویی تاثیر زیادی بگذارد و رالی صعودی بازار را ادامه دهد.با واردات خودروهای خارجی و به طبع بالا بودن کیفیت این خودرو ها طرفداران بسیاری هم خواهند داشت و این اتفاق باعث ایجاد رقابت در بین خودروسازن داخلی برای بالا بردن کیفیت محصولات خواهد شد . تمامی این تاثیرات در قیمت محصولات هم مشاهده منی شود و بالا رفتن کیفیت موجب بالا رفتن قیمت محصولات داخلی خواهد شد .
پیش بینی شده است آزادسازی واردات خودرو موجب واقعی شدن قیمت خودروهای خارجی در داخل کشور شود .و دیگر نیازی نیست چند برابر قیمت‌های جهانی پول بابت خودروها پرداخت شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه