روزنامه کائنات
7

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ خرداد - شماره 4151

در نشست خبری جشنواره ملی قالی فاخر عنوان شد:

برندسازی در فرش دستباف ایرانی مطالبه فعالان این هنر صنعت است

 نشست خبری جشنواره ملی قالی فاخر با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست  خبری جشنواره ملی قالی فاخر ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی اصفهان در راستای کمک به اعتلا و حفظ جایگاه فرش ایرانی در بازار بین‌المللی، روز ملی فرش را به خانواده بزرگ و سخت‌کوش فرش تبریک گفت.
فرحناز رافع ضمن معرفی فرش ایران به عنوان سفیر فرهنگی در اقصی نقاط دنیا، فرش اصفهان را فرشی بی‌بدیل و بی‌همتا از لحاظ کیفیت و طرح و نقش دانست و خواستار تامل جدی بر دلایل کاهش چشمگیر آمار بافندگان اصفهانی شد.
وی ابراز امیدواری کرد برگزاری جشنواره‌هایی از این قبیل که بهانه‌ای برای تثبیت اکوسیستم فرش دستباف و توسعه این هنرصنعت در گوشه گوشه ایران است، اثر مثبتی در سفره قالیبافان و تجار این صنعت داشته باشد.
وی این جشنواره را زمینه ساز کشف استعدادهای قالیبافان برای بروز و ظهور طرح‌های جدید دانست و گفت: لازم است با همت اصحاب رسانه از طریق اطلاع رسانی این جشنواره، مخاطبین زیادی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی نمایند.
رافع ترویج برندسازی را از دیگر مدل‌های تعریف شده در جشنواره ملی قالی فاخر دانست و گفت: ما به دنبال کشف افرادی هستیم که در دانش بنیان کردن فرش دستباف در زنجیره ارزش این هنر صنعت، یاری‌رسان ما باشند. رئیس مرکز ملی فرش ایران استفاده از تکنولوژی روز در طرح، نقش و بافت فرش را از دیگر موارد مورد توجه ویژه در جشنواره بیان و ابراز امیدواری کرد جشنواره ملی قالی فاخر در مدل‌سازی نوین زنجیره ارزش این صنعت و رفع مشکلات فرش ایرانی موثر واقع شود.
وی تعامل بخش دولتی و خصوصی و مسئولیت پذیری اجتماعی را از اهداف جنبی این جشنواره بیان کرد و از نقش مهم و ویژه اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه مسئولیت اجتماعی تقدیر نمود.  
در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تبریک ایام دهه کرامت و ولادت حضرت ثامن الحجج علیه السلام، برگزاری جشنواره ملی فرش فاخر در اصفهان را اتفاقی مهم در تاریخ صنعت فرش کشور دانست. مسعودگلشیرازی با بیان اینکه موضوعات مبتلا‌به فرش دستباف به پیشنهاد دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان در دستور کار شورا قرار گرفت، افزود: ثبت روزی به عنوان روز ملی فرش درتقویم کشور یکی از پیشنهاداتی بود که مورد اقبال شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و 20 خرداد به عنوان روز ملی فرش درنظر گرفته شد.
وی ضمن اشاره به تاثیر ریشه‌های فرهنگی فرش در کنار تاثیرات مثبت اقتصادی آن تصریح کرد: در سالی که مزین به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین شده است با توجه به اثر قریب به 10 درصدی فرش در اشتغال کشور، این هنرصنعت نیازمند توجه ویژه دولتمردان است. رئیس دبیرخانه دایمی جشنواره قالی فاخر در ادامه افزود: لازم است با تعامل هر چه بیشتر دولتمردان با بخش خصوصی فعال در این صنعت، با تمسک به اقدامات مبتنی بر علم روز ضمن حفظ ریشه‌های این صنعت، در ارتقاء آن توجه ویژه شود.
گلشیرازی همچنین با تاکید بر ضرورت وقف تمامی مردم استان برای توسعه و پیشرفت اصفهان گفت: جبران فرصت از دست رفته اقتصاد اصفهان، از طریق تعامل نخبگان و خبرگان اقتصادی و مسئولین دستگاه‌های اجرایی، قضایی و حاکمیتی در راستای فراهم سازی اسباب و ابزار تبدیل پتانسیل‌های بالقوه اقتصادی به ظرفیت‌های بالفعل و تبدیل آن به درآمد و تاثیرآن بر سفره مردم ممکن است.  
وی برگزاری جشنواره‌هایی از این قبیل را مقدمه تدارک زیر ساخت‌ها دانست همچنین بر ضرورت حرکت بنیادی اتاق بازرگانی ایران در راستای کمک به تشکیل برند ملی فرش ایران تاکید و ابراز امیدواری نمود این حرکت در کنار مدل اجرایی اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه برند تجاری و گردشگری اصفهان، به عنوان مقدمه بازاریابی در عرصه تجارت جهانی تحول آفرین باشد.  
گلشیرازی با تاکید بر اینکه جشنواره ملی قالی فاخر در راستای برندسازی فرش ایران برگزار خواهد شد افزود: در شیوه نامه مرکز ملی فرش نوآوری‌های کمی و کیفی در تولید  بررسی شده تا بتوان رقابت پذیری فرش کشورمان را در بازارهای جهانی حفظ کرده و آنرا ارتقاء داد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به اصحاب رسانه توصیه نمود در حوزه رسانه شرایطی فراهم شود تا با ایجاد انگیزه بین خبرگان و نخبگان اقتصادی و صاحب مسندان حاکمیتی، ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی به بالفعل تبدیل و جبران شود. وی فراهم کردن بستر لازم برای تحقق این مهم را با حمایت اصحاب رسانه امکانپذیر دانست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه