روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ خرداد - شماره 4151

چرا پمپئو این روزها زیاد حرف می زند؟!

در ترس زندگی کن دروغگو

 مایک پمپئو با تشدید جوسازی‌های اخیر خود علیه ایران، به نوعی سعی دارد زمینه را جهت مرگ قطعی توافق هسته ای برجام و همچنین ساختن تصویری سیاه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در نهایت موفق جلوه دادنِ کارزار فشار حداکثری علیه ایران، و شاید هم خیال ریاست جمهوری آینده فراهم سازد».
پیام زینب سلیمانی به وزیر خارجه ترامپ
زینب سلیمانی ، سخنان اخیر پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره اهداف و عملیات پدرش را دروغ دانست.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زینب سلیمانی در توییتی خطاب به پمپئو نوشت:”پمپئو در تلویزیون عربستان درباره ایران ناله می کند. خانه طراحان ۱۱ سپتامبر.جیک سالیوان گفت القاعده «در سوریه طرف ماست» اما سلیمانی تروریست ها را سرکوب کرد.عادل عبدالمهدی از عراق گفت که او و پدرم قرار بود صبح آن روز برای بررسی تنش‌زدایی منطقه با هم ملاقات کنند.در ترس زندگی کن دروغگو»
چرا پمپئو این روزها زیاد حرف می زند؟!
به گزارش الف؛ «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» که یکی از چهره های اصلی کارزار فشار حداکثریِ دولت مذکور علیه ایران بود، به تازگی و مخصوصا پس از صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر شدت لفاظی ها و مواضع خود علیه کشورمان افزوده است.
در تازه ترین مورد، پمپئو در گفتگو با العربیه، مطالبی جدیدی را در رابطه با نوعِ رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران مطرح کرده است. پمپئو درگفتگوی مذکور به طور خاص و بار دیگر، ایران را به پنهانکاری در مورد برنامه اتمی اش متهم کرده (ادعایی که تاکنون بارها از سوی پمپئو مطرح شده) و اقدام شورای حکام در صدور قطعنامه علیه ایران را اقدامی بجا و درست دانسته که باید مدت ها قبل انجام می شد. پمپئو بدون توجه به نقض یکجانبه برجام از سوی دولت آمریکا، ایران را به نقض قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی متهم نموده است. او در ادامه با طرح اتهاماتی علیه سردار شهید قاسم سلیمانی این ادعا را مطرح کرد که» 500 آمریکایی در تیررس اقدامات سپاه قدس و ژنرال سلیمانی بوده اند» و اقدام دولت ترامپ در ترور شهید سلیمانی، مانع از وقوع این مساله شده است. نکته ای که حتی ایرانیان اپوزیسیونی چون «سازگارا» نیز در این زمینه با تردید برخورد کرده اند و این لفاظی ها را که با هیبت جدید او ( کاهش وزن) همراه شده بی ارتباط با سودای ریاست جمهوری او ندانسته اند. پمپئو در عین حال اتهامات زیادی را علیه برنامه اتمی ایران و همچنین آنچه ابتکار ایران در ترور آن دسته از مقام ها و مسوولانی که مخالف با ایران هستند نیز مطرح کرده است. جالب آنکه در همین حال از دست داشتن خود در روند ترور سردار شهید قاسم سلیمانی نیز پرده برداشته است!  به نظر می رسد  پمپئو به واسطه موضع گیری های اخیر خود، سه هدف عمده را دنبال می کند که توجه به آن ها کاملا ضروری به نظر می رسد.
تشدید فشارها جهت مرگ قطعی برجام
یکی از ابتدایی ترین اهداف پمپئو از تشدید لفاظی های کلامی اش علیه کشورمان، تلاش جهت تسهیل روند مرگ قطعی توافق برجام است. توافقی که آمریکا در دوران حضور ترامپ و خودِ پمپئو در قدرت، آن را بدترین توافق در کل تاریخ آمریکا ارزیابی کرد و هر آنچه در توان داشت را جهت نابودی آن به کار بست. در این راستا، پمپئو به عنوان یک عضو حزب جمهوریخواه و با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره ای(نوامبر 2022) و سپس ریاست جمهوری آمریکا(2024)، عملا با طرح مسائلی از این دست سعی دارد تا جو را بیش از پیش علیه ایران بسیج کند و هرگونه فضای مانور در رابطه با ایران(با محوریت نشان دادن انعطاف جهت دستیابی به یک توافق با ایران) را بگیرد.
تشدید سیاه نمایی ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
بخش قابل ملاحظه ای از سخنان مایک پمپئو نیز به طرح اتهامات از سوی او علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متمرکز بوده است. وی دراین رابطه به طور خاص ادعاهایی را علیه سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین آنچه مخرب بودن اقدامات سپاه قدس عنوان کرده، مطرح نموده است. به نظر می رسد علت تاکیدات پمپئو دراین حوزه نیز تلاشی جهت سنگین تر کردنِ هر چه بیشتر فضا علیه دولت بایدن جهت ممانعت از نشان دادن انعطاف از سوی آن در رابطه با نشان دادن ابتکاری جهت خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا باشد.
تاکید بر ضرورت تداوم یافتن کارزار فشار حداکثری علیه ایران
 در نهایت باید گفت که مجموع سخنان مایک پمپئو علیه ایران به دنبال القای این پیام به جهانیان است که کارزار فشار حداکثری علیه ایران، کارزاری موفق بوده و در نوع خود موثرترین راه جهت مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده می شود، است. در واقع، پمپئو با طرح اتهامات مختلف علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فعالیت های هسته ای کشورمان و دیگر مسائل، عملا به ساختن تصویر منفی از ایران اقدام می کند تا این مساله خود مقدمه‌ای جهت اتخاذ سیاست های نامشروع علیه ایران باشد. از این منظر، شخص پمپئو و جمهوری خواهان به دنبال به حداکثر رساندن فشارها علیه تهران هستند و در این زمینه نیز از استفاده از هیچ ابزاری نیز ابایی ندارند.
واکنش دیپلمات ارشد ایرانی به ادعاهای اخیر «پمپئو»
حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، به اظهارات اخیر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با شبکه سعودی العربیه واکنش نشان داد. حسن کاظمی قمی در صفحه توییتر خود در این زمینه  نوشت: «ابتدا ذهن‌ها را معاصر کنیم. دروغگویی و پنهانکاری بخشی از ویژگی آمریکاست. طبیعی است که در سیستمی سالانه میلیون ها دلار هدر رفت محافظت از پامپئو می‌شود، امر آشکارا پنهان می‌شود و واشنگتن کارنامه سراسر دروغ خود از افغانستان تا آمریکای جنوبی را با دروغ پراکنی به تصویر می‌کشد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه