روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۱ شنبه ۲۸ خرداد - شماره 4150

تحریم بی فایده

  مهدی زانوسی- بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی تاریخ ایران»؛ این بدون اغراق دقیق‌ترین توصیفی است که در مورد تحریم‌ها علیه کشورمان در طی این سال‌ها می‌شود گفت. تحریم‌هایی که پایش را روی گلوی زندگی تک‌تک مردم ایران قرار داده و حالا حتی مذاکره و بستن یک پیمان بین‌المللی و امتیاز دادن هم نتوانسته این فشار را کمتر کند. برای همین است که حالا به اعتراف همه کارشناسان، تنها تدبیر منطقی و عاقلانه برای کم‌کردن این فشار اقتصادی، خنثی کردن اثر تحریم‌ها  در حوزه‌های مختلف است. اتفاقی که شاید خیلی‌ها آن را دور از دسترس ببینند اما چند سال است که در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور شروع شده و در بسیاری از فناوری‌های پایه‌ای نه تنها تهدید تحریم خنثی شده بلکه این تهدید به یک فرصت منحصربفرد برای شکوفا شدن قدرت نخبگان ایران در حل مشکلات کشور تبدیل شده است.
اصلی ترین هدف تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، تاثیر عمیق بر اقتصاد کشور و افزایش فشار اقتصادی بر مردم با هدف افزایش نارضایتی و ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت است. آمریکا این فشار را بر اقتصاد ایران ازطریق ایجاد مشکلات جدی برای همکاری های ایران با جامعه بین المللی عملی می سازد. تحریم های یکجانبه آمریکا دارای تبعات منفی بر بخش های مختلف کشور بوده است. بسیاری از صنایع که به واردات مواد اولیه از خارج وابسته اند، دچار زیان های اساسی و جدی خواهند شد. هرچند در این بین فرصت هایی نیز وجود دارد که مسیولان باید با استفاده از آنها، شرایط را برای اصلاحات اقتصادی مغتنم شمرند و بسترهای لازم را برای حذف همیشگی نفت از اقتصاد فراهم کنند. یکی از بخش های اصلی اقتصاد کشور که به شدت تحت تاثیر بازگشت تحریم های آمریکا قرار گرفت، بخش انرژی شامل نفت و گاز کشور است. تحریم های آمریکا توانسته است از قدرت ایران در زمینه حمل و فروش نفت به عنوان بخش مهمی از اقتصاد و یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی کشور و نیز از درآمدهای دولت بکاهد. از دیگر حوزه هایی که تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرارگرفته است می توانیم به بخش های خودرو، بنادر و کشتیرانی، مالی و بانکی، بخش عمومی، و بودجه دولت اشاره کنیم. تحریم ها در حوزه های مختلف می توانند فرصتی برای افزایش تاب آوری اقتصادی و خودکفایی در تولیدات ملی باشند؛ در حوزه هایی چون: پتروشیمی، صنعت خودرو و قطعه سازی، خدمات کشتیرانی، و تجارت بدون دلار. پیگیری جدی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، تعجیل در تدوین راهکارهای سیاسی اقتصادی، استفاده از توان بخش خصوصی در عرصه های اقتصاد و سیاست، پیگیری حقوقی تحریم ها از مراجع ذی صلاح، و استفاده حداکثری ایران از تقابل بین اتحادیه اروپا و چین با آمریکا از راهکارهایی هستند که باید برای مقابله با تبعات منفی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران مورد توجه قرار گیرند.
رهبر عظیم الشان ایران در مورد تحریم های غرب میفرمایند :حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيانات مهمي، دليل اصلي دشمني‌هاي جبهه استكبار با ملت ايران و نظام اسلامي را ذخاير عظيم نفت و گاز در ايران برشمرند و با يادآوري رو به اتمام بودن ذخاير انرژي در غرب، تأكيد كردند كه قدرت‌های استكباری به خاطر تأمین منابع راهبردی‌شان می خواهند كشورهای دارای منابع نفت در دست آنها همچون موم باشند اما جمهوری اسلامی در مقابل خواسته های نامشروع آنها همچون شیر ایستاده است.
ایشان افزودند: كسانی كه خیال می كنند با عقب نشینی در مسئله هسته ای، دشمنی امریكا تمام می شود دچار غفلتند چرا كه در منطقه ما كشورهای دارای سلاح هسته ای نیز وجود دارند اما امریكا هیچ حساسیتی به آنها نشان نمی دهد پس علت دشمنی زورگویان، مسئله هسته ای و حقوق بشر نیست بلكه پاسداری غیرت‌مندانه ملت و نظام اسلامی از منابع ملی نفت و گاز، علت این خصومت‌هاست.
تحریم برای ما چیز تازه‌ای نیست. از سال اول پیروزی انقلاب، تحریمهای یکجانبه از طرف آمریکا و کشورهای اروپائی شروع شد و در طول جنگ، این تحریمها و محدودیتها به اوج خود رسید. من یک وقتی گفته‌ام؛ ما میخواستیم از خارج از کشور سیم خاردار تهیه کنیم. کشوری که این سیم خاردار باید از آنجا عبور میکرد - شوروی سابق - اجازه نمیداد که این کالا از داخل خاک او عبور کند، بیاید ایران! حالا کالا نه کالای نظامی است، نه سلاح تهاجمی است؛ سیم خاردار است! اینقدر محدودیت علیه کشور ما به وجود آوردند. در همه‌ی زمینه‌های اقتصادی به دنبال ایجاد تحریم بودند؛ غرضشان هم این بود که ملت ایران را به زانو در بیاورند، نظام را به زانو در بیاورند؛ اما نظام جمهوری اسلامی به کمک صبر و بصیرت شما مردم، همه‌ی آن سیاستها و سیاستگذاران را به زانو درآورد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه