روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ خرداد - شماره 4149

قرارداد سوآپ گاز ایران را به هاب انرژی منطقه بدل می‌کند

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، ضمن پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور، به استحکام گام‌های ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیز کمک می‌کند.
علیرضا ورناصری ،با بیان اینکه سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران دیپلماسی انرژی کشور را احیا کرد، گفت: توسعه روابط با همسایگان یکی از راهکارهای اثرگذار ما برای خنثی‌سازی تحریم‌هاست بنابراین سوآپ گازی ضمن پایداری شبکه گاز شمال شرق ایران، به استحکام گام‌های کشور در مسیر تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه نیز کمک می‌کند.
وی افزود: قراردادهای تجارت گاز ابعاد سیاسی و امنیتی بالایی دارند و این سوآپ (سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران) افزون بر مزایای اقتصادی، همسویی متقابل سیاسی کشورهای طرف قرارداد، توسعه همکاری در بخش‌های حمل‌ونقل، تجارت، برق، کاهش تنش‌های مرزی را نیز تسهیل و محقق می‌کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: به‌منظور احیای هرچه بیشتر دیپلماسی انرژی باید مواردی همچون فعال‌سازی دیپلماسی نوآوری با کشورهای منطقه و جهان به‌منظور افزایش تبادلات فناورانه صنعت نفت، دیپلماسی با محوریت تجارت نفت، گاز، فرآورده و محصولات پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، سامان‌دهی و ارتقای روابط تجاری با کشورهای آسیایی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و... محقق شود.

پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان تابستان امسال بهره‌برداری خواهد شد
 معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه با اجرای پروژه آبرسانی غدیر، آب جنوب خوزستان از لحاظ کمی و کیفی در شرایط بسیار مناسب و پایداری قرار خواهد گرفت گفت: این پروژه تابستان امسال بهره‌برداری خواهد.
به گزارش محمد جوانبخت در حاشیه بازدید از پروژه آبرسانی غدیر در شهرستان کرخه در جمع خبرنگاران بیان کرد: با اجرای این پروژه آبرسانی، آب شرب شهرستان اهواز ، شهرها و روستاهای پایین‌ دست کرخه که از این رودخانه بهره می‌گرفتند به این خط متصل شده و از آب شرب پایدار و باکیفیت برخوردار خواهند شد.
وی ادامه داد: پروژه آبرسانی غدیر، پروژه میان‌مدتی است که در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای تامین کمی و کیفی آب شرب مردم خوزستان اجرا شده است.
جوانبخت افزود: این پروژه با هدف حل مشکلات تامین آب شرب در خوزستان با رویکرد جدید با عنوان «میان مدت» در حال اجرا است که با همت دستگاه‌های مربوطه پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در این پروژه، آب از ایستگاه پمپاژ w۲ از منطقه کانال آبگیر رودخانه دز، از طریق خطوط انتقال آب به سمت اهواز  پمپاژ می‌شود.
به گزارش ایرنا تکمیل پروژه آبرسانی غدیر، آب شرب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان را تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد کرد.
شهرستان کرخه که پیش از این از توابع شوش در شمال خوزستان بود آذر سال ۹۹ با تصویب هیات دولت به عنوان بیست و هشتمین شهرستان خوزستان تشکیل شد.این شهرستان به مرکزیت شهر الوان و دارای ۲ بخش مرکزی و شاوور دارای حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه