روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

«جوایز تونی ۲۰۲۲» برندگانش را شناخت

 سرانجام با برگزاری مراسم تونی از بهترین‌های برادوی پس از کرونا تجلیل شد و از آنجلا لنزبری تجلیل و جایزه بهترین کارگردانی به سم مندس اهدا شد.
به گزارش ورایتی، سرانجام مراسم اهدای جوایز تونی ۲۰۲۲ شب پیش برگزار و برندگان این جوایز شناخته شدند.
در این مراسم آنجلا لنزبری جایزه یک عمر دستاورد هنری در تئاتر را دریافت کرد. این ششمین جایزه تونی است که لنزبری دریافت می‌کند. وی پیش از آن برای نقش‌آفرینی‌هایش از جمله در «سویینی تاد» این جایزه را از آن خود کرده بود.
اسطوره ۹۶ ساله برادوی در هفتادو پنجمین مراسم تونی در نیویورک تجلیل شد.
این بازیگر که برای نقش‌آفرینی‌هایش در تلویزیون و سینما نیز شناخته شده از سابقه‌ای طولانی برای حضور در برادوی برخوردار است. در حالی که وی اولین جایزه تونی‌اش را برای ایفای نقش در یک نمایش موزیکال برد، سال ۱۹۶۶ برای ایفای نقش مام دنیس سومین جایزه تونی‌اش را گرفت و سال ۱۹۷۹ برای ایفای نقش خانم لاوت در «سویینی تاد» چهارمین جایزه تونی‌اش را دریافت کرد پنجمین جایزه تونی وی سال ۲۰۰۹ به وی اهدا شد.
در این مراسم «حلقه عجیب» به عنوان بهترین موزیکال سال شناخته شد و «سه‌گانه لمن» عنوان بهترین نمایش درام را از آن خود کرد. «کمپانی» نیز ۵ جایزه را به خود اختصاص داد و پیروزی تلخ و شیرین خود را تقریباً ۷ ماه پس از درگذشت خالقش استیون سوندهایم در ۹۱ سالگی ثبت کرد. «سه‌گانه لمن» یک درام حماسی درباره تاریخ یکی از موسسات مالی که در رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ نقش مهمی داشت هم درخشید. این درام ۵ جایزه تونی برد از جمله جایزه کارگردانی برای سم مندس و جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اصلی برای سایمون راسل بیل. در این مراسم پتی لوپون سومین جایزه تونی‌اش را برای ایفای نقش مکمل زن در یک نمایش موزیکال برد و مایلز فراست برنده جایزه بازیگر مرد نقش اول موزیکال برای ایفای نقش مایکل جکسون شد. جنیفر هادسون برای تهیه‌کنندگی «حلقه عجیب» یک تونی برد و به این ترتیب به گروه برندگان ایگوت «EGOT» (امی، گرمی، اسکار و تونی-هر ۴ جایزه اصلی آمریکا-) افزوده شد. تعداد محدودی موفق به کسب چنین موفقیتی شده‌اند که ریتا مورنو، آلن منکن، اندرو لوید وبر، جان لجند، مایک نیکولز، مل بروکس و ووپی گلدبرگ از جمله آنها هستند. تاکنون تنها ۱۶ فرد موفق به کسب این عنوان شده بودند که با دریافت یک تونی توسط هادسون حالا ۱۷ نفر این ۴ جایزه را در کارنامه‌شان دارند.
این مراسم که پس از ۲ سال بسته بودن برادوی به دلیل کووید برگزار شد برای پشت سرگذاشتن یکی از بدترین دوره‌های تاریخی هنر نمایش از اهمیت زیادی برخوردار بود. برادوی از پایان تابستان گذشته به تدریج و به آرامی شروع به فعالیت کرد و اومیکرون مجدداً در اوج فصل تعطیلات هر اجرایی را لغو کرد و بسیاری از بازیگران امکان حضور در صحنه را به دلیل ابتلای به بیماری از دست دادند؛ اما روند بهبودی این صنعت اکنون شتاب گرفته است.
در برادوی فروش بلیت فصل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به ۸۴۵ میلیون دلار رسید که برابر ۵۴ درصد فروش آخرین فصل پیش از کووید یعنی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است که برابر ۱.۸ میلیارد دلار بود.
با وجود همه موانع ۳۴ نمایش در این فصل برادوی روی صحنه رفت که ۲۹ عنوان از آنها حداقل یک نامزدی تونی دریافت کردند.

«دنیای ژوراسیک» می‌فروشد؛
استقبال از دایناسورهای غول‌آسا با وجود نقدهای منفی
 فرنچایز جدید «ژوراسیک» با وجود نقدهای منفی که از منتقدان دریافت کرده، هیچ نشانی از انقراض در گیشه نشان نمی‌دهد.
به گزارش ورایتی، «دنیای ژوراسیک قلمرو» که ششمین فیلم از این مجموعه است فروشی ۱۷۶ میلیون دلاری را از فروش در ۷۲ بازار بین‌المللی در آخر هفته‌ای که گذشت کسب کرد و با محاسبه فروش هفته پیش به رقم ۲۴۵ میلیون دلار رسید. با فروش در اولین آخر هفته اکران این فیلم در آمریکا که برابر ۱۴۳ میلیون دلار است، این فیلم به زودی از مرز ۴۰۰ میلیون دلار فراتر می‌رود.
طبق گزارش ددلاین، این فروش تنها ۳ درصد از فروش قسمت قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» کمتر است. «قلمرو» به کارگردانی کالین ترورو با بازی سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، برایس دالاس هاوارد و کریس پرت، این هفته در ۵۷ بازار خارجی جدید از جمله چین، بریتانیا و فرانسه اکران شده است. چین که با اکران فیلم‌های هالیوودی مخالفت می‌کند و به تازگی از قرنطینه‌های کرونایی بیرون آمده، اجازه اکران این فیلم را داد و فیلم در بازار چین ۵۲.۵ میلیون دلار فروخت و پرفروش‌ترین افتتاحیه یک فیلم هالیوودی در سال ۲۰۲۲ در یک بازار بین‌المللی را ثبت کرد؛ البته فیلم قبلی یعنی «سقوط پادشاهی» در سال ۲۰۱۸ فروشی ۱۰۹ میلیون دلاری را در فاصله جمعه تا یکشنبه در چین ثبت کرده بود، اما آن زمان بازار سینمای آسیب دیده از کووید وجود نداشت. با این رقم فروش این فیلم در چین سومین افتتاحیه پرفروش فیلم‌های هالیوودی در سال ۲۰۲۲ را به دست آورده و پس از «F۹» و «گودزیلا در برابر کونگ» قرار گرفته است. بریتانیا و ایرلند با ۱۵.۴ میلیون دلار، فرانسه با ۹.۷ میلیون دلار، استرالیا با ۸.۵ میلیون دلار، آلمان با ۷.۵ میلیون دلار دیگر مناطفی هستند که از این فیلم استقبال کرده‌اند. گرچه منتقدان آخرین فرنچایز از دنیای ژوراسیک را به سختی نقد کرده‌اند اما تماشاگران سینما پذیرای فیلم شده‌اند. این فیلم که با بودجه هنگفت ۱۸۵ میلیون دلاری ساخته شده حداقل ۱۰۰ میلیون دلار نیز در سطح جهانی برای تبلیغات هزینه کرده است. نقدهای منفی در راتن تومیتوز می‌تواند نتیجه فروش در گیشه را برای این فیلم در هفته آینده خراب کند. قسمت سوم سه گانه «دنیا ژوراسیک» در واقع ادامه‌ای بر «پارک ژوراسیک» دهه ۹۰ است و باید به خاطر داشت که گرچه نقدها تلخ بودند اما بیشتر دنباله‌های ژوراسیک نقدهای منفی از منتقدان گرفتند و به هرحال مخاطبان خود را یافتند. اقبال از این فیلم آن را در مکان اول فروش آخر هفته آمریکا قرار داده و «تاپ گان: ماوریک» را با فروش ۵۰ میلیون دلاری به مکان دوم رانده است. هرچندگفته می‌شود کاهش فروش ۴۴ درصدی در هفته سوم نقطه ضعفی برای این فیلم محسوب نمی‌شود.

«آتابای» به اقلیم کردستان عراق رسید
 فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی در سینمای شهرهای سلیمانیه، اربیل و دهوک در اقلیم کردستان عراق روی پرده می‌رود.
فیلم سینمایی آتابای Atabai به کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیکی کریمی و به نویسندگی هادی حجازی‌فر و نیکی کریمی و با بازی تعدادی از بازیگران سینمای ایران از جمله؛ هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، معصومه ربانی‌نیا و میرمجید حسینی در سینماهای اقلیم کردستان عراق اکران می‌شود.
فیلم سینمایی آتابای محصول سال ۲۰۱۹ کشور ایران به زودی در سینما «سالم» شهر سلیمانیه، سینما «امپایر» پردیس سینمایی «فامیلی مول» در شهر اربیل و نیز در سینما «دهوک مول» در شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق اکران می‌شود.
این فیلم که نخستین ‌بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین در ۵ بخش و همچنین فیلم برگزیده منتقدان و نویسندگان ماهنامه فیلم در شماره اسفندماه ۱۳۹۸ شد؛ در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی فیلم از جمله؛ چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی و قدیمی «کمبریج» در انگسلتان و مورد تأیید آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا «بفتا» BAFTA، جشنواره بین‌المللی فیلم «آسیا پاسیفیک» در استرالیا، جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» در بنگلادش، جشنواره بین‌المللی فیلم «پونا» در هندوستان، جشنواره بین‌المللی فیلم «صوفیه منار» در بلغارستان و ... حضور داشته است.  آتابای در چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران هم توانست ۵ جایزه اصلی از جمله؛ جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بهترین فیلمنامه، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جواد عزتی و همچنین جایزه بهترین موسیقی متن برای استاد حسین علیزاده را از آن خود کند.  آتابای مورد توجه نویسندگان و منتقدان مطرح بین‌المللی نیز قرار گرفته است؛ «ژان میشل فرودون» Jean-Michel Frodon نویسنده و منتقد سرشناس نشریات «لوموند» Le Monde و «کایه دو سینما» Cahiers du Cinéma و استاد سینما در دانشگاه «سوربون» La Sorbonne پاریس، پس از دیدن فیلم آتابای آخرین ساخته نیکی کریمی، نقدی درباره این اثر سینمایی نوشت که در بخشی از آن آمده است: پنجمین فیلم نیکی کریمی مهر تأییدی اسـت بـر قابلیت‌های او در مقام فیلم‌ساز. «آتابای» نه تنها بر توانایی‌های نیکی کریمی در مقام فیلم‌ساز دلالت می‌کند، بلکه گواهی است بر آزادی درونی‌اش که در او این توانایی را ایجاد می‌کند تا از صرف به تصویر کشیدن داستانی تأثیرگذار فراتر برود و توجه هر نوع تماشاگر را هم به فیلم خود جلب کند.  در خلاصه داستان فیلم آمده: کاظم آتابای چهل ساله به همراه پدر و خواهرزاده‌اش در پیرکندی زندگی می‌کند و ... .
نیکی کریمی این روزها داوری بخش مسابقه بین‌الملل بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «ترایبکا» Tribeca به دبیری «رابرت دنیرو» Robert De Niro در کشور آمریکا را بر عهده دارد.

آغاز مرحله دوم «بازی مرکب»
 «نتفلیکس»‌ از بازگشت سریال کره‌ای «بازی مرکب»‌ با فصل دوم خبر داد.
به گزارش رویترز،‌ «نتفلیکس»‌ روز یکشنبه از ساخت فصل دوم «بازی مرکب» ـ سریال پربیننده کره‌ای ـ خبر داد و اطلاعات کلی درباره فصل جدید این سریال درام سیاه نیز منتشر کرد. سریال «بازی مرکب» زمانی که در سپتامبر سال ۲۰۲۱ پخش شد، رکورد پربیننده‌ترین سریال «نتفلیکس» را شکست. این سریال داستان گروهی از افراد بدهکار و با مشکلات مالی و تجربیات متفاوت از زندگی را روایت می‌کند که در مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه مرگبار برای یک جایزه نزدیک به ۴۰ میلیون دلاری رقابت می‌کنند و این جایزه تنها یک برنده خواهد داشت و بازندگان کشته می‌شوند. «هوانگ دونگ هیوک» نویسنده و کارگردان این سریال در نامه‌ای که توسط «نتفلیکس» منتشر شده است، اطلاعات کمی درباره فصل دوم «بازی مرکب» را ارائه کرد. به این ترتیب، شخصیت «جی هیون»‌ و «رئیس» مردی با نقاب که اداره بازی را برعهده دارد به فصل دوم بازمی‌گردند. همچنین امکان دارد مردی که کت و شلوار به تن داشت و با کارت‌های بازی «داکجی» بازیکن استخدام می‌کرد به فصل جدید بازگردد.
«نتفلیکس» هنوز تاریخ پخش فصل دوم سریال «بازی مرکب» را اعلام نکرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه