روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ سه شنبه ۲۴ خرداد - شماره 4148

کائنات از چرایی استقبال کم مخاطبان از فیلم‌های روی پرده گزارش می‌دهد؛

اعلام «مرگ مغزی» سینما

 بنیامین صادقی- این روزها اوضاع سینما به قدری خراب است که کارشناسان را نیز به کلی ناامید کرده است. در دو سال اخیر که همه‌گیری کرونا باعث تعطیلی سینماها شده بوده، خیلی‌ها امیدوار بودند با فروکش کردن این بیماری شرایط سینما بهبود پیدا کند، اما به‌جز مقاطع کوتاهی، مخاطبان آن‌طور که انتظار می‌رفت از فیلم‌های اکران شده استقبال نکردند. این روزها دلایل مختلفی برای کم‌رونقی سینماها عنوان می‌شوند، دلایلی مثل مناسب‌های مختلف، مسابقات بین‌المللی، جشنواره‌ها، اوضاع بد اقتصادی مردم و... گروهی اما تقصیر را گردن مسئولیت و سیاست‌های کلان حوزه سینما می‌اندازند. به‌عنوان مثال مهدی عظیمی میرآبادی ؛ تهیه‌کننده و مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، شرایط حاضر را نتیجه توجه مدیران به سینمای سالنی و عدم توجه به سینمای آنلاین و وی‌اودی‌ها می‌داند. عظیمی معتقد است که سینمای سالنی مثل یک بیمار مرگ مغزی است که فعلا با دستگاه زنده نگه داشته شده است.
عظیمی درباره اینکه با توجه به گیشه کم‌رونق این روزهای سینما و اینکه از فصل پاییز تب و تاب مسابقه‌های جام جهانی فوتبال هم آغاز می‌شود، چه ‌پیش‌بینی‌ای از وضعیت اکران فیلمش خواهد داشت؟ گفت:‌ متاسفانه به دلایل مختلف مثل باندبازی، مافیا و نظارت مخدوش، خروجی وضعیت ما یک سینمای منفعل شده که ماه‌های رمضان، محرم، صفر و مسابقات فوتبال روی آن تاثیر می‌گذارد، اما سینما روی آن‌ها هیچ تاثیری ندارد یعنی وقتی سینما برای خود اتوریته و شخصیت نداشته باشد دیگران برایش تصمیم می‌گیرند. برای این سینما باید خارج از حب و بغض و توجه به منافع فردی بررسی‌هایی صورت گیرد و راهکارهایی که حتماً وجود دارند، به کار گرفته شوند تا سینما از این وضعیت نجات پیدا کند. متاسفانه سینمای سالنی ما سال‌ها پیش مُرده و تلاش زیادی شد که زنده بماند و الان هم به زور دستگاه‌های نگه‌دارنده در  کماست، مثل یک بیمار مرگ مغزی شده است.
او با اشاره به اینکه تلاشی برای حل شدن مشکلات سینما انجام نگرفته و به همین دلیل به این شرایط افتاده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر کل مدیریت سینمایی کشور اعم از مدیریت دولتی وصنفی و تولید تمام زور و توان خود را صرف نگه داشتن  سینمای سالنی کرده و به بقیه مسائل توجه نمی‌کند. یک زمانی سینمای سالنی ما ۲۰ میلیارد تومان فروش داشت و همان زمان شبکه نمایش خانگی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان رشد داشت، اما مدیران وقت به جای تلاش برای استفاده از آن شرایط و نجات سینما، بر سینمای سالنی اصرار کردند. این در حالی است که سینمایی سالنی فقط یک بخش از سینماست و سینمای آنلاین و وی‌اودی و شبکه نمایش خانگی بخش‌های دیگر آن هستند و ما به هیمن یک بخش گران و پرهزینه چسبیده‌ایم.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: برای این وضعیت همیشه بهانه‌هایی مثل مناسبت‌های مختلف، مسابقات بین‌المللی، جشنواره‌ها، بی‌پولی مردم، بی‌کفایتی و هزار بهانه دیگر می‌توان آورد تا بگوییم چرا کارهایی که باید، انجام نمی‌شود اما اصل ماجرا این است، مدیریتی که باید تشخیص دهد سینمای درست کدام است هنوز به معنای اجرایی وارد عمل نشده و همچنان اصرار بر سینمای سالنی است؛ سالن‌هایی که چند 10 میلیارد قیمت دارند و باید در سال آورده داشته باشند اما هیچ چیزی ندارند و این سالن‌ها همه بخاطر مدیریت اکران زیان‌ده شده‌اند.
دلیل شرایط حاضر هرچه هست فروش این روزهای سینما بسیار ناامید کننده است. سینمای ایران از ابتدای سال ۳ و نیم میلیون مخاطب داشته است در حالی که فیلم‌های بسیاری اکران شده و تقریبا محدودیت‌های کرونا به صفر رسیده است. در این میان تنها چند فیلم کمدی از استقبال نسبی مخاطبان برخوردار بودند و مابقی آثار با شرایط تقریبا دشوار مواجه هستند. در ادامه نگاهی داریم به فروش برخی از فیلم‌های که از آغاز سال روی پرده رفته‌اند و
* «چند می‌گیری گریه کنی ۲» به کارگردانی علی توکلی
این فیلم که در ادامه «چند می‌گیری گریه کنی» ساخته شده، از ۲۸ اردیبهشت اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد و با در اختیار داشتن ۳۴۵ سالن سینما و نمایش در ۵ هزار و ۵۰۴ نوبت ۷۹ هزار و ۴۳۱ مخاطب داشت. فروش «چند می‌گیری گریه کنی» دو میلیارد و پانصد و چهل و هشت میلیون تومان بوده است.
* «علفزار» کاظم دانشی
اولین فیلم بلند کاظم دانشی در جشنواره چهلم فیلم فجر به نمایش درآمد و از همان‌جا پیش‌بینی‌ می‌شد در اکران عمومی مخاطبان از آن استقبال کنند. این فیلم اجتماعی از سوم خرداد در سینماها روی پرده رفته و با در اختیار داشتن ۳۴۰ سالن نمایش در ۶ هزار و ۸۱ نوبت به نمایش درآمده است. «علفزار» با داشتن ۱۳۶ هزار و ۴۵۷ مخاطب به فروشی معادل چهار میلیارد و هشتصد و ده میلیون تومان رسیده است.
* «هناس» به کارگردانی حسین دارابی
این فیلم از ۱۸ خردادماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده و با در اختیار داشتن ۱۵۰ سالن سینما تاکنون در ۷۳۰ نوبت به نمایش گذاشته شده و ۷ هزار و ۳۰۷ مخاطب داشته است. فروش «هناس» در کمتر از یک هفته ۲۵۳ میلیون تومان بوده است.
* «بدون قرار قبلی» بهروز شعیبی
این فیلم از آثار معنوی سینمای ایران است که از ۱۸ خردادماه اکران آن در سینماها آغاز شده و با در اختیار داشتن ۱۱۲ سالن سینما در ۶۳۷ نوبت به نمایش درآمده است. ۹ هزار و ۷۱۷ تماشاگر «بدون قرار قبلی» طی چهار روز به رقم ۲۴۹ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است.
* «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان
آخرین ساخته درمیشیان از ۲۱ اردیبهشت در ۲۱۵ سالن سینما روی پرده رفته و تاکنون در ۳ هزار و ۲۸۸ نوبت به نمایش درآمده است. «مجبوریم» را ۳۹ هزار و ۸۶۳ نفر دیده‌اند تا فروش آن به یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان برسد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه