گزارش
طیبه عزتاللهینژاد در نشست «محیط زیست و نقش مد پایدار» با بیان اینکه پوشاک، دومین صنعت آلودهکننده جهان است، درباره چرایی رسیدن به این نقطه، اظهار داشت: پوشاک، دومین صنعت آلودهکننده جهان است ولی اطلاعرسانی گستردهای درخصوص آن انجام نشده است و ما خیلی از آن آگاهی نداریم. ردپای این مسأله را میتوان در جنبش «مصرفگرایی خودنمایانه» دید. همانطور که وبلن در کتاب «طبقه تنآسا» نشان میدهد که چطور افراد با مصرفگرایی، عوامل متمایزکننده خود را به نمایش میگذارند ولی بهای این تمایز را جهان و محیطزیست میپردازد. با وجود تنوع محصولات پوشاک، ما هنوز به آن غنا نرسیدهایم و دغدغه نسل جوان ما این است که «چه بپوشم؟» و دغدغه چگونگی حفظ محیطزیست، به حاشیه رفته است. عضو هیأتعلمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، با طرح این پرسش که «چگونه مصرفگرا شدیم؟»، به ریشهها و تحولات صنعتی شدن در انگلستان اشاره و تصریح کرد: ریشههای انقلاب صنعتی از انگلستان آغاز و سپس، به کل اروپا تسری پیدا کرد. پدیدارشدن کارخانهها و صنعتیشدن تولیدات، جامعه را به سمت مصرفگرایی برد و مصرفگرایی، به عنوان نقطه هدف حوزه صنعت قرار گرفت. بافندگی جزء نخستین زمینههای این انقلاب صنعتی بود.