روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد - شماره 4136

محمد خزاعی در نشست با سرمایه گذاران سینِما عنوان کرد:

دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است

  رئیس سازمان سینمایی عصر دیروز با تنی چند از سرمایه‌گذاران سینما دیدار کرد.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی، خزاعی در ابتدای این جلسه گفت: این جلسه از آن رو مهم است که حضور بخش خصوصی در کنار بخش‌های دولتی برای رونق و توسعه سینما در زمینه‌های مختلف، هم در تولید آثار و هم در توسعه زیرساخت‌های سینمایی و سالن سازی ضروری است.
وی ادامه داد: فقدان شناخت و آگاهی‌هایی لازم و ناآشنا بودن سرمایه گذاران با مفاد قوانین و آئین نامه‌ها باعث می‌شود تا آثار سینمایی با مشکلات و اشکالاتی روبرو شوند و فرایند سرمایه و سرمایه‌گذاری در سینِما دستخوش مشکلات و ناامنی گردد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: این‌گونه نشست‌های مشترک با مدیران دولتی کمک می‌کند تا در مسیر مشترکی که پیش رو دارید با آگاهی و انسجام و هماهنگی بهتری کارها را به جلو ببرید و هم‌افزایی هم داشته باشید.
خزاعی گفت: در گذشته تصور از سرمایه‌گذار در سینِما یا فیلم به کسی اطلاق می‌شده است که صرفاً منابع و سرمایه‌اش را در روند تولید دخیل می‌کرده است. ولی امروز بسیاری از سرمایه‌گذاران ضمن داشتن فعالیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی اتفاقاً دغدغه فرهنگی هم دارند و اغلب آثاری که تولید شده نشان می‌دهد که خیلی از شما عزیزان با علایق فردی، رویکرد فرهنگی و دغدغه‌های اجتماعی وارد این عرصه شده‌اید و این شاخصه‌ نشان می‌دهد که با ما جامعه‌ای طرف هستیم که اهل تعامل و گفتگو هستند.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مشکلاتی که بعضاً برای برخی از فیلم‌ها در سینِما پیش می‌آید خاطر نشان کرد: شناخت از قوانین و آئین‌نامه‌ها کمک می‌کند تا این‌گونه گره‌ها و مشکلات پیش نیاید. عمده مشکلات فیلم‌ها ناشی از فقدان شناخت نسبت به آئین نامه‌هاست.
خزاعی گفت: معتقدم اگرچه بار اصلی مسئولیت فیلم‌ها طبق قوانین بر دوش تهیه کنندگان سینماست ولی سرمایه گذاران هم باید درکنار اضلاع اصلی فیلم‌ها یعنی تهیه کنندگان و کارگردانان در این زمینه و در روند بهبود کیفی فیلم‌ها نقش اساسی داشته باشند. بدیهی است امنیت سرمایه‌گذاری با آگاهی از قوانین و شیوه نامه‌ها بهتر تضمین می‌شود.
وی اظهار داشت: متأسفانه سینمای ایران برای مارکتینگ و پخش بین‌المللی نتوانسته ظرفیت‌های مطلوب ایجاد کند. گستره بین‌الملل صرفاً حضور جشنواره‌ای نیست و قطعاً، امینت سرمایه‌گذاری و منافع فزاینده آن در بازشناخت ظرفیت‌ها و پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی است.
رئیس سازمان سینمایی، گفت: سینمای ایران در زمینه مخاطب‌یابی، پخش و عرضه، بازاریابی و تبلیغات و روابط عمومی و اجتماعی و اقتصادی باید از ساختار بسته و کوچک سنتی خودش خارج شود و در قواره بین‌المللی کار کند و با تفکر و شناخت شما در این زمینه این ممکن‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: اگر در دنیای امروز به سینِما به نگاهی صنعت‌محور نداشته باشیم در یک مدار بسته و کوچک تمام می‌شود و سرمایه که به تولد و رونق یک محصول فرهنگی کمک می‌کند به هدر می‌رود.
رئیس سازمان سینمایی گفت: قطعاً سینِما محصول پردرآمدی است منوط به اینکه الزامات تولید و عرضه آن را بشناسیم. وقتی به یک فیلم در کنار ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش به عنوان یک دستاورد و محصول صنعتی هم نگاه کنیم قابلیت و توانمندی آن را در عرصه های مختلف سودآوری باید در نظر بگیریم. از لباس، عروسک، برندینگ، گیشه و پلتفرم، رسانه‌های مجازی و تبلیغات و همه صنایع جانبی آن.
خزاعی گفت: دلیل صنعتی‌نشدن سینمای ایران فقدان کمپانی است. کمپانی شدن راه نجات صنعت سینماست. وقتی از کمپانی حرف می‌زنیم در‌ واقع از بستر و امکانی حرف می‌زنیم که زنجیره‌ای از همه ظرفیت‌ها و نیازها را در خود دارد. از لجستیک قوی تولید، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری، روابط بین‌الملل، پخش کننده بین المللی، ارتباطات گسترده و حرفه‌ای داخلی و خارجی، و همه این‌ها باعث می‌شود تا یک محصول در مقیاس بزرگ عرضه گردد.
وی اظهار داشت: شکل‌گیری کمپانی تنها راه حل برون رفت و نجات سینمای ایران از یک اقتصاد و دایره کوچک عرضه و تقاضای صرفاً داخلی است. تلفیقی از نگاه و تجربه سرمایه‌گذاری و رویکرد تجاری با التزام به شاخصه‌های فرهنگی و فکری کمک می‌کند که سینمای ایران بالنده‌تر وموفق‌تر ظاهر شود.
رئیس سازمان سینمایی گفت: شناخت شما از قوانین و مقررات باعث می‌شود تا امنیت سرمایه شما بهتر و بیشتر تضمین شود. اگرچه تهیه کننده و کارگردان این ملاحظات و دغدغه‌ها را به صورت جدی دارند ولی هم افزایی شما هم باعث اطمینان خاطر بیشتر خودتان و امنیت سرمایه ها می‌شود.
خزاعی بیان کرد: بازار سینمای ایران به محصولات متنوع نیاز دارد. بر اساس تقاضای جمعیت مخاطبان نسبت به تولید و تنوع آن فکر کنید در آن صورت قطعاً محصول شما مورد استقبال جامعه هم قرار می‌گیرد. لازم است در حوزه‌های تولید آثار دینی، آثار دفاع مقدس و سینمای کمدی یا ژانرهای اکشن و وحشت و سینمای کودک و نوجوان سرمایه‌گذاری کنید و تمرکز سرمایه‌گذاری تان فقط روی آثار اجتماعی نباشد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: رونق تولید و ایجاد اشتغال بویژه در دوران پساکرونا و امسال مهم است. این مهم با مشارکت شما و همراهی جدی بخش‌های خصوصی محقق خواهد شد. حیات سینِما به مشارکت جدی و فعالانه بخش‌های خصوصی است.
خزاعی با بیان اینکه بازار حوزه فرهنگ و سینِما در حال تغییر و تحول است تاکید کرد: با گسترش تعاملات با کشورهای منطقه، بازار سینمایی چین و جهان اسلام و ابعادی فراگیرتر و … قطعاً ساختارهای موجود دچار تحول می‌شود.
رئیس سازمان سینمایی در پایان گفت: پیشنهاد می‌دهم برای کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت بالاتر برای سرمایه تان حتماً با شناخت و آگاهی از قوانین و مقررات اقدام نمائید.

حمایت جشنواره روتردام از فیلم جدید رخشان بنی‌اعتماد
 صندوق «هوبرت بالس» جشنواره بین المللی فیلم روتردام ۱۰ پروژه که همگی از فیلمسازان زن هستند، برای طرح حمایت از فیلمنامه و توسعه پروژه در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد.
به گزارش اسکرین، پروژه فیلم سینمایی «مه گرفتگی» از رخشان‌بنی‌اعتماد به عنوان یکی از ۱۰ پروژه منتخب صندوق «هوبرت بالس» جشنواره فیلم روتردام، کمک هزینه ۱۰ هزار یورویی برای توسعه وتکمیل این پروژه دریافت خواهد کرد.
«مه گرفتگی» به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری و رخشان بنی‌اعتماد و نگارش فیلمنامه آن بر عهده اسماعیل منصف بوده است.
رخشان بنی‌اعتماد با آخرین فیلمش در سال ۲۰۱۴ با عنوان «قصه‌ها» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.
«آمیب» از «سیو تان» سنگاپور،« ورا را در نظر بگیرید» از «مارینا استپانسکا» (اوکراین)، «پناهگاه امید» از «سیماب گل» (پاکستان)، «خان» از «آرکانا پادکه» (هند)، «جنگ کوچک» از «روز باربارا ساراسولا» (آرژانتین)، «ازدواج» از «مایرا بولر» (برزیل)،‌ «رئیس جمهور» از «جازمن لوپز» (آرژانتین)، «راز سیکان» از «اورلان موراس» (برزیل) و «ویکا» از تامار شاوگولیدزه» (گرجستان) دیگر پروژه‌های صندوق «هوبرت بالس» جشنواره بین‌الملللی فیلم روتردام هستند که برای دریافت کمک ۱۰ هزار یورویی برای توسعه و تکمیل انتخاب شده‌اند.
تمامی پروژه‌های منتخب این صندوق در دوره ۲۰۲۲ از سینماگران زن هستند.
همچنین چند ماه قبل نیز اعلام شد که چهار پروژه سینمایی برای دریافت کمک مالی صندوق آکادمی سینمایی آسیاپاسیفیک (APSA) و انجمن تصاویر متحرک (MPA) انتخاب شدند که یکی از آنها پروژه جدید رخشان بنی‌اعتماد سینماگر ایرانی با عنوان «مه گرفتگی» بود، این کمک ۲۵ هزار دلاری به پروژه‌هایی منتخب سینمایی تعلق گرفت که در مرحله توسعه فیلمنامه قرار دارند.

فیلمی با بازی باران کوثری و حامد بهداد پروانه نمایش گرفت
  شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش دو فیلم موافقت کرد.
به گزارش کائنات به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های: «گیجگاه» به تهیه‌کنندگی میر ولی الله مدنی و کارگردانی عادل تبریزی و «سینگو» به تهیه‌کنندگی ایرج محمدی وکارگردانی علیرضا محمدی موافقت کرد.
فیلم سینمایی «گیج گاه»، اولین ساخته سینمایی عادل تبریزی است که در آن حامد بهداد، باران کوثری و جمشید هاشم پور به ایفای نقش می پردازند.
به جای خلاصه داستان این جمله نوشته شده است:«گیج‌گاه نوستالژیک نیست، حالیست که دیگر نیست.»
جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر ، حامد شیخی ، داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با هنرمندی رضا صفایی پور و حسن رضایی بازیگران «گیج‌گاه» هستند.
اولین نمایش فیلم «گیج‌گاه» به تهیه‌کنندگی مشترک ولی اله مدنی و حنیف سروری در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود.
فیلم سینمایی «سینگو» نیز اطلاعات دقیق و رسمی تاکنون از این فیلم منتشر نشده است اما گفته می شود یک فیلم در ژانر کودک و نوجوان است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه